UV-nytt uke 6

En litt forsinket UV-nytt for uke 6!
Men ikke mindre viktig av den grunn: ARK-undersøkelsen for hele UiO er åpen allerede 12. februar, så hvorfor ikke sette av tid allerede i dag til å få den unnagjort?

Bildet kan inneholde: terrestrisk plante, font, aqua, mønster, symmetri.AKTUELT

Contribute to improving our work environment!
– A good work environment promotes good health and is simultaneously crucial for achieving good results, says Rita Hvistendahl.

ARK 2024: Bli med og gjøre arbeidsmiljøet vårt enda bedre! - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Har du en jobb-PC eller annet IT-utstyr du skal bytte ut, men som fortsatt er brukbart? Nå kan det doneres til grunnskoler i Ukraina.
UiO donerer IT-utstyr til ukrainske skoleelever - For ansatte - Universitetet i Oslo

Arbeidet med ny språkpolitikk ved UiO er i gang. Stipendiat Anniken Hodtvedt Sundby ved IPED er medlem i arbeidsgruppen. De ønsker innspill til arbeidet.

The committee that will propose a new language policy for UiO is now getting started. The group is led by Helge Jordheim, and they are seeking input for their work.
The new language policy underway - University of Oslo (uio.no)

Hvordan kan de som samarbeider om å utdanne lærere bli mer jevnbyrdige?
Praksisopplæringen i lærerutdanningen sier mye om kvaliteten på utdanningen, men er utfordrende å få til. Viviana Daza ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitet i Oslo, har skrevet doktorgrad om temaet.

""ARRANGEMENT

12. februar: Every Monday the SCANCOR invites you to their seminar series. The next one is by Jennifer Pan (Stanford University, Political Science) on the topic of The Political Effects of Social Media: Evidence from the US 2020 Facebook and Instagram Election Study.

15. februar: CREATE Seminar: Socio-economic Inequality in Education.
This CREATE seminar will be given by Henrik Daae Zachrisson.
2:15pm - 3:15pm, seminar room U36, Helga Engs hus.

16. februar: Fagprat på fredag: Foreldrelevert intervensjon for å stimulere språk hos barn med Downs syndrom. SpedAims inviterer til faglig påfyll med Dr Kelly Burgoyne ved Universitetet i Manchester. Kl. 14:00 - 15:00 på Zoom.

27.februar: LINK arrangerer TeachMeet som handler om bruk av KI i undervisning. Arrangementsformen fikk positiv omtale under Utdanningskonferansen 23, så vi går for en ny runde med nye gjester. Det er ingen påmelding, men det er antallsbegresning på arrangmentet, så vær tidlig ute for å få plass.

28. februar: Disputation.
Master Wangqiong Ye  at CEMO - Centre for Educational Measurement will be defending the thesis "Academic Resilience in International Education Studies. Validity Challenges and Methodological Consideration" for the degree of PhD.

Ye will also give a trial lecture on the given topic: TBC

28. februar: Biblioteket starter opp med nye kurs i forskningsdatahånteringfysiske kurs på både norsk og engelsk. Nå kommer første innføringskurs (modul 1) på engelsk:
This beginner's course offers a concise introduction to research data management, covering data organization, documentation, and storage, along with creating a data management plan. Designed for researchers across all disciplines, it includes lectures, practical exercises, and assumes minimal prior knowledge.

29.februar: Open lecture with Catherine Malabou.
What is understanding? Anarchism, education and art.
In this lecture Catherine Malabou will explore educational and aesthetic questions around the possibility of representation based on the Lyotard and Rancière. Her reflections start with her very recent book Stop Thief! (2024).

12.mars:  Velkommen til årets første SnakkOM.
Anna Mavroudi m.fl. gir en kort presentasjon av hovedfunn i Digital emneevaluering prosjekt. Etterfulgt av en kort presentasjon av erfaringer med emneevaluering og studentinvolvering i utvikling av nye undervisningsformer, og påfølgende runde med spørsmål og refleksjoner.

""NYTT FRÅ IDEA

Det er fortsatt ledige plasser i IDEA-workshopen om KI i undervisning. Bli med oss den 14. februar fra 14:15-15:45 for å lære hvordan KI kan brukes som en del av studentoppgaver og arbeidsformer. Registrer deg i dag!

Hold deg oppdatert på vår IDEA Workshop-serie om KI i undervisning. Besøk vår IDEA Arrangementer nettside.

Trenger du tips eller inspirasjon til undervisningen din? Besøk IDEA nettsiden og utforsk ressurser om KI, universell utforming, medieproduksjon og mer.

""FINANSIERING

Søknadsfrist 15. mars: SYLFF-utlysningen for våren 2024 er nå ute og søknadsmottaket åpent. Det kan søkes om å få dekket kostnader til utenlandsopphold for utvalgte kandidater innenfor humaniora, samfunnsvitenskap, jus, utdanningsvitenskap og teologi, fortrinnsvis på PhD-nivå, men spesielt kvalifiserte masterstudenter kan også søke.
Mer informasjon om programmet og lenke til utlysningen finnes her, under Information to UiO applicants. Utlysningen ligger også på sidene til UNIFOR.

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGAR

Det er utlyst fleire stillingar ved UV. Vi sett pris på all forskarhjelp til å spreie særleg dei to CREATE-stillingane i tida som kjem. Takk til alle som hjelper oss å dele!

Underviser du pedagogikk- eller spesialpedagogikkstudenter? Tips dem gjerne om superrelevant jobb som forskningsassistent hos SpedAims!

""SOSIALE MEDIUM

Til deg som følger fakultetet på Facebook, Instagram, X eller LinkedIn: Det er lov å tagge, like og dele UV og UV-kollegaer når vi deler innhold som er relevant for deg eller følgjarane dine. Slik løftar vi kvarandre.

Denne uken feiret vi samenes nasjonaldag på alle plattformer:

Ingen X her? Sjekk at du er innlogga i X i denne nettlesaren og prøv igjen.

Publisert 11. feb. 2024 20:43 - Sist endret 13. juni 2024 13:19