UV-nytt uke 12

Vi sender deg inn i påskeuken med flere podkaster du kan kose deg med i solveggen.

God påske når den tid kommer!

​ Bildet kan inneholde: terrestrisk plante, font, aqua, mønster, symmetri.AKTUELT

KI-retningslinjene er lagt ut på intranett!
Retningslinjene omfatter publisering av innhold (tekst, lyd, bilde, video) som er generert ved hjelp av kunstig intelligens (KI) i UiOs digitale hovedkanaler; uio.no, fakultetene og museenes nettsider og UiOs sosiale medier.
Her får du også en oversikt over UiOs godkjente KI-verktøy.

Vår postdoktor Katherina Dodou gjestet nylig den svenske podkasten Linguapodden. Der snakker Språklärarnas riksförbund med forskere om ulike temaer som er aktuelle for språklærere.

Bilde av tre personer i en sofa.
F.v: Birger Emanuelsen, Eva-Mari Andersen og Jan Ommundsen gjester Universitetsplassen.
Foto: Sunniva Raknes

ISPs Eva-Mari Andersen fikk kreft som 13-åring. I dag forsker hun på andre overlevere. Hvor godt rusta er skolen til å ta imot så syke elever etter behandling? I den nyeste episoden av Universitetsplassen snakker hun med sin gamle lærer Jan Ommundsen og forfatter Birger Emanuelsen.

TIPS!

Er du ansvarlig for et arrangement? Da er det nyttig å bruke UiOs arbeidsstøttesider: Arrangementsstøtte – for møter, arrangementer og konferanser

UiO har også utarbeidet egne nettsider om ansvarlig internasjonalt samarbeid Ansvarlig internasjonalt samarbeid (AIS)

""ARRANGEMENT

4. april

CREATE seminar: How can reserachers discover the long-term effects of prenatal medication exposure on children’s lives when randomized studies are not an option? Speakers are Hedvig Nordeng, Kristina Gervin, and Janne von Koss Torkildsen.

7. april

Det er revytid, nok en gang, og studentene vil gjerne invitere dere til sin generalprøve klokka 18 i foajéen på Helga Engs hus.

Plakat for UV-revyen. Bakgrunnen er universet, vi ser en klokke med en robot, en mann med fisk som hode, en bil og en mann i rustning som fyker ut av den. Ved siden av er tittelen på revyen: "Dagen før dagen etter i morgen" skrevet i samme stil som logoen til filmen Back to future.
UV-revyen spilles i uke 15. Det er mulig å få gratisbilletter til generalprøven 7. april.

Studentene kan friste med morsomme vitser om språkinnlæring, NAV, plan og bygningsetaten og mye, mye mer! Om det ikke passer å komme på generalprøven, så finnes det fortsatt ledige billetter de andre dagene.

Legg til koden "gratis-venn" for å få billett!

9. april

Det blir informasjonsmøte om milliarden som er satt av til forskning på kunstig intelligens hos forskningsrådet.
Lenke med mer informasjon og påmelding er her: KI-senterutlysning: Informasjonsmøte om to-trinns utlysning av fire–seks KI-sentre (forskningsradet.no)

16. april

Har du behov for kurs/oppfriskning i bruk av UiOs plagiatkontrollverktøy, Ouriginal?

Kurs i bruk av Ouriginal plagiatkontroll - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Join Boston College’s virtual panel discussion on how to help children thrive in an age of great uncertainty. CREATE’s Prof Henrik Dae Zachrisson is among the panelists.

26th April:

Master Jarl Kleppe Kristensen at CEMO - Centre for Educational Measurement will be defending the thesis Pieces in the Puzzle of Language Learning On the Roles of Morphological Knowledge, App-Based Implicit Learning and Child-App Interactions for the degree of PhD.

""NYTT FRÅ IDEA

Vår siste workshop, Bruk av KI i undervisning: Vurdering med og i lys av KI, fant sted 21. mars 2024. Takk til alle som deltok.

Vi ser frem til å invitere deg til neste workshop i serien vår, Bruk av KI i undervisning: Eksamensdesign 25 april.

Vi har igjen oppdatert KI-nettsiden vår til å inkludere et tilbakemeldings nettskjema! Har du forslag til IDEA på hvilke ressurser som vil hjelpe deg best angående bruk av GenKI innen pedagogikk? Gi oss beskjed!

IDEA StudentTeam søker nye medlemmer! Interesserte studenter kan søke 02. april.

Del gjerne ordet!

""FINANSIERING

UiO Veksthus såkorn finansiering for innovativeforskere 2024:

Har du en innovativ idé fra din forskning for et nytt produkt eller en ny tjeneste, men trenger finansiering for å videreutvikle din teknologi eller tjeneste?

Søk om såkornfinansiering fra UiO Veksthus – 50.000 eller 200.000!

Søknadsfrist: 4. april 2024.

UiO-studenter og -ansatte kan søke UiO:Livsvitenskap for delfinansiering av arrangementer. Frist: 1. juni.

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGAR

Det er utlyst fleire stillingar ved UV. Vi sett pris på all innsats med å spreie stillingane ved UV. Takk til alle som hjelper oss å dele!

""SOSIALE MEDIUM

Bærekraftforskning:Skjermbilde av et Facebook-innlegg.

UV hadde nylig, trolig, sin første artikkel på trykk i tidsskriftet Nature Climate Change. ISPs Francis Vergunst er medforfatter i en oversiktsartikkel om hvordan klimaendringene påvirker barns skoleresultater rundt om i verden.

Vi er glade for at UiO sentralt republiserte posten i sin LinkedIn-profil; det gav saken mye større synlighet!

Følg oss, lik, tagg og del!

TIPS!

Har du noe du ønsker UV skal dele i SoMe? Se hvordan du kan gå fram her!

Publisert 22. mars 2024 09:26 - Sist endret 13. juni 2024 13:19