UV-nytt uke 20

Vi gjør oss klar til å feire nasjonaldagen denne uken!

Men ikke før vi har oppdatert dere på det som skjer på fakultetet.

Bildet kan inneholde: terrestrisk plante, font, aqua, mønster, symmetri.AKTUELT

Får opptil 50.000 til forskningsprosjekt:
Vår prisvinnende forsker ved IPED, Rogers Kaliisa, mottar midler fra Veksthuset for å utvikle sin innovasjonsidé.
Kaliisa vil se på hvordan vi kan forbedre undervisningskvaliteten gjennom å bruke kunstig intelligens i læringsanalyse.

Eva-Mari Andersen er med i et radioinnslag på Sørlandssendinga:
Innslaget «Forsker på barnekreft» er 19:17 her: Sørlandssendinga - Distriktsprogram - Sørlandet - NRK Radio

Universitetspedagogisk modul uten opptakskrav:
LINK har nylig opprettet en modul som er åpen for alle vitenskapelige ansatte. Det er ikke nødvendig å ha undervisningsoppgaver for å delta.

For teknisk og administrativt personale som har ulik sommer- og vintertid:
Minner om at fra 15. mai til 14. september er arbeidstiden ved UiO kl. 8.00-15.00.

""ARRANGEMENT

20.mai: SCANCOR's last Monday Seminar of the Spring Quarter
Astrid Marie Jorde Sandsør is the presenter for the seminar:
«Who may enter? Qualification and ranking in centralized admission systems to higher education». Watch the seminar via Zoom. Password: 266128

Bilde av katedral i St.Petersburg og teksten Domus Biblioteca.
«Historie som våpen: Hva lærer de på skolen i Russland?» holdes på Domus Biblioteca 23. mai.

23. mai: Historie som våpen: Hva lærer de på skolen i Russland?
I russisk skole finnes det nå i praksis kun én lærebok i historie.
Hør Helge Blakkisrud og Morten Jentoft i samtale om historie som ideologisk verktøy.

31. mai: Disputas: Anniken Hotvedt Sundby
Master Anniken Hotvedt Sundby ved Institutt for pedagogikk vil forsvare sin avhandling «Kunnskapsspørsmålet i læreplanen i norsk. En studie av styringsdokumenter og forståelser blant norsklærere i videregående skole» for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).

6. juni: What makes collaboration effective for learning?
In this full day seminar researchers from ISP and invited guests talk about the mechanisms behind collaborative learning. Register here.

7. juni: Disputas: Turid Løyte Harboe
Cand. Polit Turid Løyte Harboe ved Institutt for pedagogikk vil forsvare sin avhandling
«… dyktiggjøre til at danne mennesker
. En kritisk studie av endringer i norsk lærerutdanning 1930–2010» for graden doctor philosophiae (dr. philos.).
Prøveforelesningens tema har hun valgt selv: «Lærerindernes betydning. Norges lærerinneforbunds bidrag til den norske offentligheten (1912-1940)».

10. juni: Hvor mye vet du egentlig om Helga Eng? Mandag 10. juni blir hun hedret med Oslo Byes Vels blå skilt på bygningen der hun bodde da hun skrev doktorgraden i pedagogikk. Bli med avduking på St. Hanshaugen og foredrag på Blindern!

10.-13.juni: Interested in Multilevel and Longitudinal Modeling?
Sign up for this PhD course held by Professor Anders Skrondal, Norwegian Institute of Public Health/Professor II at CEMO and Professor Sophia Rabe-Hesketh, University of Berkley, California.
Admission deadline: 3rd June

TIPS!
Er du ansvarlig for et arrangement? Da er det nyttig å bruke UiOs arbeidsstøttesider. I tillegg kan du alltid kontakte din lokale kommunikasjonsrådgiver for en samtale.

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGER

Det er utlyst flere stillinger ved UV. Vi setter pris på all innsats med å spre stillingene, vitenskaplige og administrative. Takk til alle som hjelper oss å dele!

""SOSIALE MEDIER

Følg oss, lik, tagg og del!

Screen shot from UV's LinkedIn post about Rogers Kaliisa.

“My perseverance paid off when my fifth submission was not only accepted, but also received a nomination and later won the prestigious Full Best Paper Award”, says Rogers Kaliisa, postdoc at the Department of Education (IPED). Read more about his award-winning paper in this week’s “winning” post on LinkedIn!

Emneord: uv-nytt, nyhetsbrev, nyheitsbrev Av Sunniva Raknes
Publisert 16. mai 2024 13:07 - Sist endret 13. juni 2024 13:19