UV-nytt uke 23

Første uke i juni er vel overstått, men det er fortsatt masse som skjer frem mot sommeren!

– Noe jeg spesielt bet meg merke i når jeg først flyttet hit var det faktum at man i Norge adresserer hverandre med fornavn uavhengig av hvilken aldrer, kjønn eller tittel man har.
Hvilken ansatt har vi intervjuet på LinkedIn denne uken?
Scroll helt ned for å lese.

Bildet kan inneholde: terrestrisk plante, font, aqua, mønster, symmetri.AKTUELTSkjermdump av debattinnlegg hos Aftenposten.

Astrid Marie Jorde Sandsør har kastet seg på debatten om kjønnforskjeller i skolen og sammen med en forskerkollega skrevet en kronikk i Aftenposten:
 «Mer smågruppeundervisning kan øke guttenes læring».

CEMO and CREATE are on the move. From 17th June you can find them in the new premises at Kristine Bonnevies hus, 3rd floor.

Monica Melby-Lervåg er blitt intervjuet om dysleksi i nettavisen og treningsplattformen for studentene på journalistutdanninga ved Oslo Met, Journalen.

Les om hva IPEDs Rogers Kaliisa og Jan Dolonen planlegger å bruke innovasjonspengene fra Veksthuset til.

IPEDs Anders Mørch kommenterer i en NRK-sak om at det er store KI-forskjeller mellom ulike grunnskoler rundt omkring i Norge.

Påminnelse til ansatte om å føre sommerferie i selvbetjeningsportalen - Fravær og ferie i DFØ-appen | DFØ (dfo.no)

Marte Blikstad-Balas og Inga Staal Jenset har skrevet bok om bruk av video i undervisningen.
– En «game changer», sier de to forskerne.
Boken gir et forskningsbasert svar på hvorfor og hvordan video kan brukes for å heve undervisningskvaliteten og diskuterer sentrale tema innen feltet.

IPEDs Anna Mavroudi og kolleger fra kjeveradiologi og tannpleie har fått IT-penger til å teste samtaleroboter i sokratiske samtaler om pensum.

""ARRANGEMENT

7. juni: Disputas: Turid Løyte Harboe

Turid Løyte Harboe ved Institutt for pedagogikk forsvarar avhandlinga
«… dyktiggjøre til at danne mennesker. En kritisk studie av endringer i norsk lærerutdanning 1930–2010»Prøveførelesing same dag: «Lærerindernes betydning. Norges lærerinneforbunds bidrag til den norske offentligheten (1912-1940)».

10. juni: Hvor mye vet du egentlig om Helga Eng?

Visste du at hun gjerne kalles grunnleggeren av norsk pedagogisk psykologi og at hun forsket på puberteten, i tillegg til de mer kjente barnetegningene? Mandag 10. juni blir hun hedret med Oslo Byes Vels blå skilt på bygningen der hun bodde da hun skrev doktorgraden i pedagogikk. Bli med avduking på St. Hanshaugen og foredrag på Blindern!

11. juni: Disputas: Ammar Bahadur Singh

Ammar Bahadur Singh ved Institutt for pedagogikk forsvarer avhandlinga "Teaching and Learning in an Institutional Massive Open Online Course: Implications for Agency in Online Pedagogy". Prøveforelesningen er om morgenen samme dag.

12th June: Social interaction and language learning – international perspectives.

There are still a few seats left at day 1 of the conference! The programme includes five international top scholars.

12. juni: Register by the end of June 7th!
Are you an early career researcher and wondering what funding you might be eligible for, now or in the future? Would you like to hear how others successfully acquired funding for different projects?  Then come along to the CIENS Early Career workshop on Funding Acquisition at Forskningsparken.

12. juni: Seminar om profesjonelle læringsfellesskap

FIKS inviterer i samarbeid med Kunnskapsenteret for utdanning (KSU) og OsloMet til et seminar som ser nærmere på hvordan profesjonelle læringsfellesskap kan arbeide fram et forskningsbasert kunnskapgrunnlag: Kan samarbeid mellom skular og skuleeigarar vise kva forsking som kan vere relevant for utviklingsarbeid i skulen sine planlegging- og utviklingsgrupper?

10th to 13th June: PhD course

Interested in Multilevel and Longitudinal Modeling? Sign up for this PhD course held by Professor Anders Skrondal, Norwegian Institute of Public Health/Professor II at CEMO and Professor Sophia Rabe-Hesketh, University of Berkley, California.

17th June: How to write a proposal for the ERC 2025 calls

Register for the UiO hosted webinar on how to write a proposal for Europe´s most prestigious PI grant!

TIPS!

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGER

Det er utlyst flere stillingar ved UV. Vi setter pris på all innsats med å spre stillingene, vitenskapelige og administrative.

Takk til alle som hjelper oss å dele!

""NYTT FRA IDEA

Det er fortsatt ledige plasser i IDEA-workshopen om KI i undervisning. Bli med oss den 14. februar fra 14:15-15:45 for å lære hvordan KI kan brukes som en del av studentoppgaver og arbeidsformer. Registrer deg i dag!

Hold deg oppdatert på vår IDEA Workshop-serie om KI i undervisning. Besøk vår IDEA Arrangementer nettside.

Trenger du tips eller inspirasjon til undervisningen din? Besøk IDEA nettsiden og utforsk ressurser om KI, universell utforming, medieproduksjon og mer.

""SOSIALE MEDIER

Skjermdump av LinkedIn-artikkel om Miona Abe. Tekst i bilde: Fra utvekslingsstudent til økonomisk rådgiver - fra Japan til Oslo.
Billedtekst

Fra Japan til Oslo: Vi har intervjuet økonomirådgiver Miona Abe på LinkedIn denne uken. Les hvordan hun som fersk utvekslingsstudent falt for Norge til slutt.

Følg oss, lik, tagg og del!

Publisert 7. juni 2024 10:07 - Sist endret 13. juni 2024 13:23