UV-nytt uke 9

Vårens første UV-nytt er ute!

Flere forskere fra fakultetet har brukt stemmen sin i media denne uken.

Bildet kan inneholde: terrestrisk plante, font, aqua, mønster, symmetri.AKTUELT

Har du svart på UVs undersøkelse om internkommunikasjon?
Nettskjemaet stenger tirsdag 5. mars!

Maskiner vasker klærne våre og klipper plenen vår, men likevel øker tempoet i livet vårt. Hvorfor det? Hør IPED-stipendiat Aurora Jacobsen Evenshaug i NRK-programmene Kompass og Godt selskap. Evenshaug har skrevet forordet til den første norske Hartmut Rosa-oversettelsen.

IPEDs Anders Mørch ble intervjuet om kunstig intelligens i NRK Nyhetsmorgen 27. februar. Skreddersydde teknologiske løsninger og veiledning fra læreren er nødvendig for at også elever som sliter med fagskriving, skal få til å bruke KI på en god måte, ifølge ham.

– Ved å sette søkelys på anarkiet, sier Malabou noe grunnleggende om hvordan vi forstår demokratiet i dag, skriver IPEDs Elodie Guillemin, Kjetil Horn Hogstad og Inga Bostad i tidsskriftet Salongen.

En studie viser at lærere lar elevers hverdags-erfaringer og forforståelser få god plass i undervisningen og klasseromssamtalene rundt de tverrfaglige temaene.

Utdanningsvitenskapen og utdanning i læring er viktige krefter for å få til grønn omstilling, både i samfunnet og i menneskers liv. Derfor arbeider vi på UV bredt med bærekraft. Les de første sakene i vår temaserie!
Hva synes DU vi burde ta opp?
Tema: Bærekraft - Det utdanningsvitenskapelige fakultet (uio.no)

Gikk du glipp av FIKS’ populære frokostseminar om opplæringsloven i Domus Bibliotheca? Nå kan du se opptaket av panelsamtalen.

""ARRANGEMENT

7. mars: Åpen dag!

UiO inviterer til åpen dag neste uke og det blir derfor masse aktivitet på Helga Engs hus! Vi gleder oss til å møte alle potensielle nye studenter.

CREATE seminar: Language and literacy interventions: past experiences and the way forward

The topic for the seminar is language and literacy interventions: past experiences and the way forward.

In this talk, Arne Lervåg, Monica  Melby-Lervåg, and Janne von Koss Torkildsen will give an overview over the results of these trials, discuss them, point to weaknesses, and reflect on what is needed to move the field forward.

12. mars: IDEA StudentStudio.

Stopp Wafflin' - Are you stressed about something study or work related? Do you also like waffles and happen to be interested in knowing more about what the faculty has to offer to help YOU with your studies and more? Then this event is for you!

22. mars: Cecilie Weyergang disputerer.

Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Kritisk lesing i vurdering og undervisning. En utforskning av hvordan kritisk lesing av sakprosa kan operasjonaliseres innenfor norskfaget og samfunnsfaget" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)

""NYTT FRÅ IDEA

Vil du forbedre din eller dine studenter sin leseeffektivitet? IDEA StudentTeam har produsert en video som viser hvordan du kan bruke den Oppleser-funksjonen for å gjøre digital lesing i Canvas enklere.

Har du hørt podcastene våre? IDEA, i samarbeid med Læring podcast, har produsert flere episoder om emner rundt læring i høyere utdanning.

Hold deg oppdatert på IDEA-arrangementer. Besøk nettsiden vår for å finne ut hvilke workshops og seminarer som skjer i vårsemesteret.

""FINANSIERING

Har du ein innovativ idé til et nytt produkt eller tjeneste basert på egen forskning, men trenger finansiering for å videreutvikle den? Søk om såkornmidler fra Veksthuset for verdiskaping innen fristen 4. april.

Husk søknadsfrist til SYLFF 15. mars: Utvalde kandidatar innan humaniora, samfunnsvitskap, jus, utdanningsvitskap og teologi, helst på ph.d.-nivå, kan få dekka kostnadar til utanlandsopphald

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGAR

Det er utlyst fleire stillingar ved UV. Vi sett pris på all innsats med å spreie stillingane ved UV. Takk til alle som hjelper oss å dele!

""SOSIALE MEDIUM

Astrid Helene Olsen står foran et vindu på kontoret sitt med en bunke papirer i ene armen. Hun smiler til kameraet.
Vi har intervjuet rådgiver i studieseksjonen, Astrid Helene Olsen.
Foto: Sofia Ceccarelli

Ukens ansatte på LinkedIn:

Hvem er det som egentlig koordinerer eksamenene på fakultetet?
Hva vil det si å være en rådgiver i studieseksjonen?
Les intervjuet vårt med rådgiver i studieseksjonen Astrid Helene Olsen på LinkedIn.

Følg oss, lik, tagg og del!

Publisert 1. mars 2024 11:36 - Sist endret 13. juni 2024 13:19