Ubehagelige situasjoner, trusler og vold

Det hender at møter med studenter kan føre til vanskelige, eller til og med truende situasjoner. Det er derfor viktig at vi på instituttet vet litt om hvordan slike situasjoner kan takles.

Kurs i konflikthåndtering

Det er viktig at leder og medarbeidere kjenner igjen slike situasjoner og snakker sammen etter en situasjon, både for å bearbeide opplevelsen og å lære av situasjonen.

HMS-avdeling arrangerer kurs i "ubehagelige situasjoner, trusler og vold" en gang i halvåret. Målgruppen er ansatte med publikumskontakt hvor trusler og vold kan være en problemstilling.

Konfliktdempende kommunikasjon

Hvis man møter en student med truende adferd, er det viktig å vite litt om konfliktdempende kommunikasjon.

Vær rolig, forstå frustrasjon, notere punkter, undersøk, lytt og vær observant, vær tydelig og saklig, bruk enkelt språk og vær konkret, vær hjelpsom, hold en passende avstand, ikke vær dominerende, hent hjelp.

Les også: PLIVO- pågende livstruende vold

Råd om adferd i truende situasjoner

• Gi beskjed til en kollega hvis det er mulig og be han/ hun holde situasjon under oppsikt.
  • Ring selv eller be en kollega ringe Vakt – og alarmsentralen eller politi  (112).
  • Ikke forsøk å holde tilbake angriperen, be heller vedkommende gå.
  • Forsøk å opptre med rolig kroppsspråk og stemmebruk.
  • Forsøk å forstå studentens budskap og vær løsningsorientert.
  • Varsle og sikre andre kollegaer og vitner.

Vaktsentralen

• Alle ulykker varsles til vaktsentralen.
  • Drift, vedlikehold og overvåking av ca. 2700 kortlesere, 2000 alarmpunkter over 220 ITV-kameraer.
  • Nødnummer: 22856666, vanlige henvendelser: 22850007, mail: vakt@admin.uio.no
Av Ridah Haider