Innholdsproduksjon til sosiale medier

Kurset gir deg en innføring i hvordan vi jobber med innholdsproduksjon til Facebook og Instagram sentralt ved UiO, og gir deg noen enkle tips til hvordan du kan legge en plan for produksjonen din.

Formål

  • Gi deltakerne kunnskap om hvordan legge en plan for innholdproduksjon til sosiale medier
  • Gi en innføring i sentrale elementer ved bilde- tekst- og videoproduksjon til sosiale medier
  • Økt kunnskap om rutiner for fotokreditering, samtykke, personvern og lagring av råmateriale

Innhold

  • Utstyr – dette anbefaler vi av kamera og programvare
  • Planlegging – hvordan legge en plan for produksjonen?
  • Videoproduksjon – slik bygger du opp en film for Facebook
  • Undertekster – hvordan tekste en Facebook-video i YouTube?
  • Tekstprosess – vi øver oss på å formulere gode posttekster
  • Regi – slik jobber vi med forskningsformidling og #humansofuio
  • Bildeproduksjon – hvordan ta gode bilder og lage gode bildeposter?
  • Instagram historier – funksjoner, filtre, muligheter og annet stæsj
  • Rutiner for lagring av filer, fotokreditering, samtykke og pålogging i apper

Målgruppe

Kommunikasjonsmedarbeidere som jobber operativt med sosiale medier, og som ønsker å jobbe mer strukturert med innholdsproduksjon. På kurset blir det gitt konkrete oppgaver. For å få mest mulig ut av kurset er det viktig at du tar med penn og papir, egen datamaskin og en smarttelefon, og at du har tilgang til en Facebook-side, Instagram-konto og en YouTube-konto.

Rammer

  • 3 timer
  • 20 deltakere

Kursholder: Malin Littauer Yndesdal (redaktør for sosiale medier ved UiO)

Påmeldingsfrist 1. oktober

Publisert 6. sep. 2018 10:12 - Sist endret 27. mai 2019 10:07