Visuell fasilitering

Vil du kunne tegne det du eller andre tenker og sier? Mangler du et verktøy til å gjøre komplekse problemstillinger forståelige? Ønsker du å kunne se det store bildet i møter og i prosjekter? Vil du formidle kreativt og gjøre budskapet ditt lett tilgjengelig?

Bilde av kvinne som tegner og skriver

Visuell fasilitering er en kombinasjon av håndtegnende presentasjoner og prosessmetodikk. ​På kurset vil du lære hvordan du designer prosesser hvor tegninger brukes som et verktøy til å skape energi, engasjement, fokus og fremdrift.

Ved å bruke tegninger vil du oppleve at det blir lettere å skape en felles forståelse, arbeide med komplekse problemstillinger, og det blir lettere å huske og gjenkalle informasjon.

Merk: Kurset går over to dager, og det må settes av tid til begge dagene.

Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.

Formål

Å gi deltakerne enkle tegneteknikker, visualiseringsmetoder og praktisk trening i fasilitering.

Innhold

Vi vil arbeide med ulike tegneteknikker, oppbygning av prosesser og hvordan du jobber med visuelle maler. Vi vil også utvikle relevante presentasjonstegninger som kan sees som et alternativ til digitale presentasjonsverktøy. Vi vil øve oss på å tegne mens vi lytter slik at du kan lage visuelle referat på møter, og du vil lære hvordan du kan formidle kreativt og gjøre innhold lett å bearbeide.

Målgruppe

Ansatte som ønsker nye verktøy til å forenkle kommunikasjonen med andre og skape energi, engasjement, fokus og fremdrift i ulike prosesser.

Varighet

To dager, 04.02.20 og 05.02.20, begge dager kl. 09.00-15.30

Kursavgift

Kr 1.500,- pr deltaker

Antall deltakere

Maksimum 16

Kursleder

Annette Haugen er prosessleder og grafisk fasilitator. Hun veksler mellom å designe og fasilitere prosesser, lage grafiske recordinger og undervise i visuell fasilitering og fasilitert møteledelse i både Danmark og Norge. Annette har undervist mange hundre i visuell fasilitering på åpne og bedriftsinterne kurs. ​Annette er utdannet cand.public (master i journalistikk) fra Danmarks medie- og Journalisthøjskole og Aarhus Universitet. Hun har også en bachelorgrad i politikk, administrasjon og samfunnsfag. Hun er videreutdannet i coaching, fasilitering og grafisk fasilitering.

Påmelding

Meld deg på kurset

Frist: 20.01.20

Avmelding kan gjøres av den enkelte deltaker frem til påmeldingsfristen.

Informasjon

Ved spørsmål, kontakt ap-kurs@admin.uio.no.

Publisert 16. des. 2019 11:25 - Sist endret 6. mars 2020 12:41