![](/for-ansatte/kompetanse/tema/bilder/konflikthandtering-660.jpg)
Formål
Etter gjennomført kurs skal deltakeren kunne:
- Identifisere konfliktens natur og forstå lederens ansvar og rolle i håndtering av konflikten
- Velge riktig tilnærming når konflikten først oppstår basert på innsikt i metoder og teori
- Håndtere og løse opp i konfliktfylte situasjoner
- Videreutvikle arbeidet med å forbygge konflikter
Påmelding
Påmeldingsfrist: 1 ledig restplass
Innhold
Konfliktfylte relasjoner og situasjoner kan oppstå på et hvert arbeidssted og kan sies å være en naturlig del av det å jobbe med mennesker. I en tid hvor det er sterkt fokus på tverrfaglighet og integrerte arbeidsprosesser, er det avgjørende å kunne skape godt samarbeid og trygge relasjoner internt i egen enhet, så vel som mot eksterne avdelinger og interessenter.
I kurset vil vi jobbe med følgende tema gjennom en blanding av presentasjon, case-arbeid og trening:
- Konfliktens natur: Menneskelige reaksjoner i konflikt og konfliktens eskalerende dynamikk
- Håndtering av konflikt: Ulike typer konflikter - prosesser, verktøy og tilnærminger for konfliktløsing
- Lederrollen i konflikt: Lederens rolle i konflikt – mekling og hvordan håndtere konflikt når du selv oppfattes som part
- Grep for å forebygge konflikter
Målgruppe
Kurset passer for ledere med personalansvar, samt alle som sitter i posisjoner hvor de må balansere ulike interessenter og der interessekonflikter kan oppstå.
Varighet
En dag; 3. mai 2023
Kursavgift
Kr 1.000,- pr deltaker
Kursavgift faktureres og dekkes av deltagers enhet.
Mulig antall deltakere
12
Kursleder
Informasjon
Ved spørsmål, kontakt arrangør: opa-kurs@admin.uio.no