14.03.23 - Nettverksmøte

1. Informere studenter om at de mister tilgang til Canvas når studiet avsluttes

IT-hjelp mottar en del henvendelser fra studenter som får varsel om at IT-kontoen deres avvikles etter avsluttede studier, og der de ønsker å logge inn i Canvas for å få tak i ressurser fra tidligere Canvasrom. Dette er ikke mulig, siden studentene må ha en aktiv studierett i FS for å kunne logge inn i Canvas (Feide krever at man har en aktiv affiliation, f.eks. som programstudent, ansatt eller enkeltemnestudent). Dette kan vi ikke gjøre noe med fra UiO sin side, og vi kan heller ikke levere ut filer fra Canvasrommene som studentene ikke selv har lastet opp (både pga. opphavsretten og fordi det er svært tidkrevende å få tak i alt).

Dersom studentene ønsker å beholde noe de har fått tilgang til via Canvas, må de derfor selv laste dette ned mens de fortsatt er aktive studenter i Canvas (f.eks. før de får registrert oppnådd grad). VI foreslår at fakultetene/instituttene begynner å informere studentene om dette rutinemessig.

Ref:

2. Nytt studentkurs om Canvas

Canvas-kurset for studenter som våre praksisstudenter fra forrige semester, Marianne og Henrik, laget høsten 2022 er publisert og åpent tilgjengelig for alle. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger på kurset i nettskjema. Kurset er foreløpig kun på norsk, men engelsk versjon kommer høsten 2023.

Ref:

  • Kommer ikke til å fjerne det gamle studentkurset før neste semester
  • Er dette kurset Universelt utformet?
    • Svar: Ja, det skal det være
  • Kan det være en idé å legge inn lenke til nettskjemaet direkte i kurset, så det blir enklere for studenter å komme med innspill?
    • Svar: Ja, det skal vi gjøre

3. Dato for overføring av Canvasrom for høsten 2023

Kjerneteamet foreslår at overføringen for emner for sommertermin og høstsemesteret 2023 starter 21. april. Sentrale datoer for når overføring fra FS starter finnes her:

https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/canvas/veiledninger/fs-canvas/sperre-for-overforing.html

Ref:

  • Enighet om å begynne overføringen 21. april

4. Oppfølging av administratorroller på underkontonivå i Canvas

Kjerneteamet har diskutert tilbakemeldingene fra nettverket, jobbet med nettsider og regimet for innmelding av nye adminroller på underkontoer, og har gjort en vurdering av tilgangsnivået for hver enkelt admin i Canvas.

Vi presenterer planen videre, som vi ønsker å iverksette like etter nettverksmøtet. En del av planen vil være å ha et møte med hver fakultetskoordinator der vi sammen går gjennom alle admin og evt endrer tilgangen.

 

Bildet kan inneholde: skråningen, triangel, font, parallell, rektangel.

Ny nettside om kontoroller: https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/canvas/veiledninger/rom-seksjoner-deltakere/kontoroller.html

Ref:

  • Dere trenger ikke melde inn brukere på nytt. Dette gjelder kun nye brukere
  • Vi ønsker å ta en årlig gjennomgang fremover, hvor vi eksporterer alle kontoroller og ber fakultetet ta en gjennomgang av sine brukere med kontoroller
  • Skal vi melde inn kontinuerlig når noen slutter/endrer stilling?
    • Svar: Ja. Meld inn til canvas-hjelp@admin.uio.no
  • Kjerneteamet sender en e-post når disse endringene trer i kraft, som dere kan videresende til enheter

5. Ny funksjon i Canvas: levere på vegne av student

I neste Canvasrelease (18. mars) blir det mulig å aktivere en rettighet som lar ansatte levere på vegne av studenter (f.eks. i tilfeller der studenten ikke selv fikk lastet opp, bommet på fristen osv). Denne rettigheten må aktiveres pr. brukerrolle, f.eks. lærerrollen i rom og rollen studiekonsulent på underkontonivå.

Mer info: https://community.canvaslms.com/t5/Canvas-Releases/Canvas-Release-Notes-2023-03-18/ta-p/558537#toc-hId-729469310

Har fakultetene noen innspill til hvem som bør ha denne rollen - lærer, studiekonsulent eller begge? Andre roller?

Ref:

  • Enighet om at det kun er studiekonsulent / nivå 2 på kontonivå som får denne rettigheten

6. Canvasressurser: hvordan når vi ut til faglærerne?

I forbindelse med innspillsmøtene til DLM2030 har kjerneteamet fått inntrykk av at underviserne nok kunne trengt mer informasjon og flere ressurser rundt tilgjengelig funksjonalitet i Canvas, og riktig og god bruk av Canvasrom. Samtidig vet vi at kurstilbudene våre har hatt sparsommelig oppmøte, og vi er usikre på om underviserne vet om og bruker digitale ressurser som f.eks. Canvas A-Å og BedreUndervisning. Har fakultetene noen innspill eller tanker om hvordan vi kan nå ut til underviserne på en bedre måte?

Ref:

  • Kontekstavhengig hjelp ville vært nyttig (pop-up med tips)
    • Det finnes noe som heter Guides, som er en dialogboks med info som lærere får opp når de åpner en nye funksjonalitet for første gang. Dette er ikke aktivert i prod men kan vurderes
  • Utarbeiding av faglig begrunnede maler
  • Flere fakulteter har jo etter hvert fått læringssentre. Idéen bak disse er jo å nå ut med denne typen info til fagmiljøene. Hadde vært nyttig å tydeliggjøre arbeidsfordeling mellom sentralt nivå, administrativt nivå ved fakultetene og disse læringssentrene.
  • Vanskelig å vite hvem og hvordan man tar tak i dette. Kunne vært et nyhetsbrev med små drypp over tid, heller enn å oppdatere en linje i et kurs de tok for to år siden, eller mer tekst i veiledninger som de ikke oppsøker.
  • Inntrykk av at uansett hvor mye vi gjør er oppmøte/interessen blant underviserne så som så
  • Vi er opptatt av at det skal være enkelt for studenter. Kan vi få studenter til å si noe om hvorfor det er viktig for studentene at dette fungerer bra? Kan vi bruke de til å motivere underviserne til å lage gode pedagogiske opplegg?
Publisert 15. mars 2023 15:28 - Sist endret 21. juni 2023 20:59