Til stede
Kjerneteamet |
Petter Bogen Sydhagen Ingeborg Fauske Ekdahl Joey Corbin Mirjana Coh |
---|---|
HF | Stig Mikalsen |
JUS | Lillian Almaas, Anders Westbye |
MED | Kristin Wium |
MN | Petter Brønstad |
OD | |
SV | Yngvil Osdal Runde |
TF | Brynjulv Norheim |
UV | Lars Tore Larsen Stende |
Agenda
Sak 1 (orientering): Integrasjon mellom Canvas og Inspera (ca. 5 min)
Det er planlagt en arbeidsgruppe nasjonalt som skal jobbe med en LTI-integrering som gjør at man kan benytte Inspera som en del av læringsplattformer som Canvas. Arbeidsgruppen starter etter planen opp i juni.
For UiO er behovet primært å kunne benytte funksjonaliteten til gjennomføring av obligatoriske arbeidskrav, ved at faglærer kan opprette en innlevering eller test uten FS-tilknytning i Canvas, og at studentene kan fullføre denne i Canvas uten å være innlogget i Inspera.
Ingeborg (Kjerneteamet) presenterer saken.
Sak 2 (demo): Demonstrasjon av rubrikk og læringsmål (ca. 15 min)
Etter ønske fra JF gir vi en demonstrasjon av rubrikk og læringsmål i Canvas.
Mirjana (Kjerneteamet) presenterer saken.
Referat: Fakultetskoordinatorene har fått lærerrolle i Canvas-rommet med eksempler. Presentasjon.
Sak 3 (diskusjon): Ny gradebook (ca. 15-20 min)
UiO benytter i dag den originale Gradebook-utgaven ("Karakterer") i Canvas. Fra og med 1. januar 2020 vil New Gradebook bli standard for alle Canvas-institusjoner. UiO har mulighet til å skru på denne funksjonaliteten også høsten 2019, enten som standard eller som valgfri funksjonalitet.
- Standard: Alle emner har New Gradebook-funksjonalitet i Karakterer/Grades
- Valgfri: New Gradebook-funksjonalitet kan stilles inn av faglærere på sine enkeltemner i emneinstillingene, eller hvis ønskelig på fakultetsnivå/underkontonivå av fakultetskoordinator.
New Gradebook må stilles inn på toppnivå, så valget vil gjelde alle emner i Canvas høsten 2019. Alle emner får New Gradebook uansett våren 2020.
Kjerneteamet demonstrerer hovedforskjellene mellom Gradebook og New Gradebook, og tar en runde rundt bordet på hva fakultetene ønsker.
Mirjana og Ingeborg (Kjerneteamet) presenterer saken.
Referat: Forskjeller mellom gammel og ny gradebook. Det er enighet om at vi aktiverer New Gradebook for alle fra og med H19. Kjerneteamet sørger for at dette blir tydelig kommunisert og at veiledninger er oppdatert.
Sak 4 (orientering): Dato og tid for nettverksmøter H19 (ca. 10 min)
Kjerneteamet foreslår å fortsette med møter på onsdager kl. 13:30 - 15:00, én gang i måneden.
Vi foreslår følgende datoer:
- 28. august
- 25. september
- 30. oktober
- 27. november
Petter (Kjerneteamet) presenterer saken.
Referat: Dato og tidspunkt over blir gjeldende.
Sak 5 (diskusjon): Status (10-15 min)
Det er siste møte før sommeren, og vi tar en runde rundt bordet på status ved fakultetene.
- Hvordan har registreringen for H19 gått?
- Hvordan er opplæringsbehovene for H19?
Petter (Kjerneteamet) presenterer saken.
Referat: Det generelle inntrykket er at det stort sett har gått bra med registreringen for H19. Noen har opplevd enkelte utfordringer med flerterminsemner, heisemner og lignende. Flere synes det er vanskelig å vurdere opplæringsbehovene. På lokale kurs har det vært en tendens til dårlig oppmøte. Det er enighet om at det er ønsket at det tilbys sentrale grunnkurs. Det er viktig å ha et kurstilbud. Kursene kan gjerne gis som arbeidsstuer, det er ikke nødvendig med omfattende kursopplegg. Det er også ønskelig med temabaserte kurs for konkret funksjonalitet/pedagogiske verktøy. Kontekstbasert hjelp i Canvas (f.eks. korte videoer) kunne også vært nyttig. Utfordringen er å få faglærere til å ta i bruk de pedagogiske verktøyene som finnes.
Eventuelt (Hvis tid)
Status for utvikling av integrasjonen
Referat: Det gjøres mindre feilrettinger fortløpende. Større endringer krever mer tid og avsatte ressurser. Det er innvilget midler til å utvikle integrasjonen slik at vi kan: 1. lage kullrom (eventuelt for studieprogram og klasse) 2. få inn kun eksamensmeldte studenter 3. forbedre automatikken når det kommer til oppretting av nye brukere [merk: ikke nevnt på møtet] Vi må gå opp hvordan kullrommene skal være satt opp med tanke på rettigheter og andre muligheter. Vi skal ha et møte med MN, hvor andre som er interessert i kull kan bli med (gi i så fall beskjed i Teams). Det kommer også en prosess for å finne en løsning for Canvas på medfak/odontologi/ farmasi. Altså enheter med emner som inneholder mange ulike fag.