Til stede
Kjerneteamet |
Ingeborg Fauske Ekdahl Joey Corbin Mirjana Coh
|
---|---|
DIG | Lars Bergseth-Hasle |
HF | Stig Mikalsen |
JUS | |
MED | Kristin Wium |
MN | Andreas Tandberg |
OD | Snezana Popovic Vujovic, Jonas Eide Leirfall |
SV | |
TF | Brynjulv Norheim |
UV | Lars Tore Larsen Stende |
Agenda
Sak 1 (orientering): Arbeidsgruppe for emneevaluering
Anbudsprosessen hos UNIT er forsinket, og arbeidsgruppen på UiO har ikke ferdigstilt sin rapport enda. Vi gir en kort statusoppdatering og informasjon om saksgangen videre.
Ingeborg (Kjerneteamet) presenterer saken.
REFERAT: Emneevaluering er relatert til Canvas fordi mange ønsker at løsningen for emneevaluering integreres med Canvas. Arbeidsgruppen ved UiO har hatt møter med representanter fra alle fakulteter, og arbeidsgruppen ved UNIT er forsinket med arbeidet om anbud. Det jobbes med en kravspesifikasjon, og når denne er ferdig blir det sendt bindende påmelding til felles anbud til institusjonene.
Sak 2 (orientering): Arbeidsgruppe for LOR
UiO har pr. i dag ikke en enhetlig praksis eller teknisk løsning for lagring, visning, gjenfinning, merking og deling av læringsressurser. En mulig og foreslått løsning er å etablere et LOR (Learning Object Repository) på UiO. Arbeidsgruppen har i oppgave å vurdere og beskrive behovet for LOR på UiO.
Mirjana (Kjerneteamet) presenterer saken.
REFERAT: Arbeidsgruppen kontakter snart fakultetene for å få hjelp med kartlegging av nåtidssituasjon på hvordan læringsressurser lagres, deles og snakkes med andre system. Arbeidsgruppen også skriver en sluttrapport med fokus på fremtidsbildet som vil anbefale veien videre. Rapporten er ferdig i slutten av januar 2020.
Sak 3 (orientering): Status åpenhet i Canvas
Forslag til retningslinjer for åpenhet i Canvas har vært på høring ved fakultetene og det har kommet mange gode innspill. Generelt er fakultetene positive til intensjonen om åpenhet, men det vektlegges at praktiske og juridiske spørsmål må avklares.
Saken utsettes til et senere nettverksmøte.
REFERAT: Forslag til videre saksgang skulle opp i Styringsgruppen for digitalt læringsmiljø på mandag 28. oktober, men ble utsatt på grunn av manglende tid. Derfor utsettes saken også her. Kjerneteamet har fått mange gode innspill fra fakultetene som vil danne grunnlaget for hvordan vi går frem videre. For vårens emner er det ingen endringer - standardinnstillingen vil være at rommene er lukket.
Sak 4 (orientering): Oppsummering av CanvasCon
Kort oppsummering av erfaringsdeling fra andre Canvas-brukere og nyheter/kommende endringer om Canvas som fra Instructure.
Joey og Mirjana (Kjerneteamet) presenterer saken.
REFERAT: Joey, Mirjana og Tore fra kjerneteamet og Lars fra UV deltok i CanvasCon Europe 2019 7.-8. oktober. CanvasCon er en møteplass for Canvas-institusjoner hvor det presenteres best practices, og er nyttig for både faglige og studieadministrativt ansatte. Gjennomgang av sesjonene, se også presentasjon fra Mirjana.
Sak 5 (diskusjon): Aktuelle ting fra Canvas-hjelp
Kjerneteamet tar opp saker fra RT-køen som vi ønsker å informere om i nettverket.
- Kommentarfunksjon for innleveringer med frist: Studenter kan kommentere på sin innlevering også etter at fristen har utløpt.
- Hva gjør man når man oppdager feil? Kjerneteamet er avhengig av at brukerne melder inn feil. Er det behov for tydeligere kommunikasjon, veiledninger, nye nettskjema eller lignende?
Ingeborg (Kjerneteamet) presenterer saken.
REFERAT: -Kommentarer: Kan legges inn etter innleveringsfrist, se skjermbilde for eksempel. Studenter kan også legge ved filer som kommentar. Disse vil være tilgjengelige for faglærer, men ikke til forveksling med egentlig innlevering. Instituttets anliggende hvordan dette håndteres - kjerneteamet foreslår at man ser på dette som likt som at studenten leverer oppgave på epost etter frist. I tillegg ser kjerneteamet på muligheter for en scripting slik at dato/tid for kommentar kommer frem i rødt etter frist - men scripter ikke bort muligheten til å kommentere. -Bugs og feil i Canvas: Kjerneteamet er avhengig av å høre fra fakultetene om feil/bugs som sluttbrukerne opplever, slik at vi kan følge opp med Instructure om feilretting. Husk at det finnes et nettskjema for innsending av feil. Oversikten over innmeldte feil/endringsønsker (www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/canvas/ fakultetsnettverket/feil-endringsonsker-og-sporsmal/index.html) skal kjerneteamet finne en bedre løsning for, slik at fakultetskoordinatorer har innsyn i og status på alle innmeldte saker.
Sak 6 (diskusjon): Sentrale kurs og opplæring H19
Det ble holdt 4 sentrale Canvas-arbeidsstuer for både faglige og administrativt ansatte, 2 kurs i FS-registreringer for Canvas for administrativt ansatte, og kjerneteamet var tilstede på arbeidsstuer hos SV og HF.
Vi ønsker tilbakemeldinger på kurstilbudene.
- Hva kunne vært annerledes?
- Er det noe som savnes?
Joey og Mirjana (Kjerneteamet) presenterer saken.
REFERAT: Det ble holdt 4 sentrale Canvas-arbeidsstuer for både faglige/admin, og 2 kurs i FS-registreringer for Canvas for admin. Oppmøte på arbeidsstuene var noe lavere (under 50 % oppmøte) enn på FS-kursene (ca. 75 % oppmøte). Det er et ønske om arbeidsstuer i forbindelse med overføring av kursinnhold fra forrige semester til V20-rom, og fakultetene anbefalte datoer på møtet. Kjerneteamet sender en mail til nettverket med info om kommende kurs og lenke til påmelding. Andre typer kurs: Kurs for superbrukere er noe kjerneteamet kan tilby ved behov. OD interessert og har bestilt. Fakultetene kan send en mail til canvas-hjelp@admin.uio.no hvis de er interessert i et slik kurs.
Sak 7 (diskusjon): Sammenslåing av kontoroller
Sak fra forrige møte som ble utsatt. Egen kontorolle for å sende globale kunngjøringer til brukere i en underkonto. Kan denne legges til i en eksisterende kontorolle? For eksempel, skal rollen Globale kunngjøringer slås sammen med rollen Studiekonsulent-enhet eller Superbruker Institutt? Se oversikt over kontoroller og rettigheter.
Joey (Kjerneteamet) presenterer saken.
REFERAT: Fakultetene ok med sammenslåing. HF mener at det kanskje ikke er nødvendig med rettigheten for rollen Studiekonsulent-enhet, men er positiv til sammenslåing med rollen Superbruker Institutt (som det er færre av osv). Ingen innvendinger rundt bordet på dette. Globale kunngjøringer slås sammen med kontorrollen Superbruker Institutt.
Sak 8 (diskusjon): Hvordan har det passet å ha frist for overføring 1. november?
Har fristen 1. november vist seg å passe, eller har det vært for sent for noen av fagmiljøene?
Vi tar en runde rundt bordet.
REFERAT: Fakultetene var stort sett fornøyd med timing. Ved UV er det delte meninger - et institutt ønsker 15. oktober fordi faglige ansatte ønsker å begynne å jobbe i rommene. Løsning per i dag er å bruke sandkasser og så overføre innholdet til det ekte rommet når det blir opprettet.
Eventuelt
Dersom det blir tid.
REFERAT: -Kapasitet hos Seksjon for digitale tjenester, Joey v/ Kjerneteamet: Aleksander Lorenzten v/ Seksjon for digitale tjenester jobber ut året med et chatbot-prosjekt. Derfor kan det bli konsekvenser for svartid på Canvas-saker fordi Joey, Ingeborg og Petter fra Seksjon for digitale tjenester jobber også med digital eksamen og Inspera. -Avvikling av BIBSYS-Canvas og egenregistrering i UiO-Canvas, Ingeborg v/ Kjerneteamet: BIBSYS sitt Canvas legges snart ned og UiOs MOOC-emner må over til et annet plattform. Kjerneteamet har undersøkt flere mulige alternativer og foreslått for Styringsgruppen for digitalt læringsmiljø ved UiO at disse emnene bør over til UiOs Canvas. Forslaget ligger an til å bli vedtatt ved neste møte i styringsgruppen i desember og innebærer følgende: 1) Egenregistrering blir skrudd på slik at deltakere får automatisk en lokal Canvas-brukerkonto og tilgang til MOOC-emnet ved registrering. 2) Som følge av dette er det mulig for lærere og studiekonsulenter å skru på egenpåmelding på emnenivået. Dette betyr at ikke-UiO-brukere kan få tilgang til et Canvas-rom for et emne uten at læreren eller studiekonsulenten er klar over konsekvensen. Det er et lavere risiko for misbruk for rom knyttet til emner i FS enn for manuelt opprettede rom, fordi brukere som får tilgang via egenpåmelding men som ikke finnes på et emne i FS blir uansett gjort inaktiv i rommet. Kjerneteamet kommer tilbake med mer informasjon når vi har et tidsskjema for innføring av de nye emnene samt nye retningslinjer og policy for brukerhåndtering i Canvas.