REFERAT: Ekstraordinært nettverksmøte: 23. mars 2020


Til stede

Kjerneteamet

Petter Bogen Sydhagen
Ingeborg Fauske Ekdahl
Joey Corbin
Terje Lynnebakken
Mirjana Coh
Christian Kjekshus

HF Stig Mikalsen
JUS Anders Westbye
MED Kristin Wium
MN

Andreas Tandberg

Helge Kleivane

Pål Edvardsen

OD Snezana Popovic Vujovic
SV Yngvil Osdal Runde
TF Brynjulv Norheim
UV Lars Tore Larsen Stende

Agenda

SAK 1: Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt forteller om kommunikasjonskanaler til studentene

Referat:

  • Cecilie Aune presenterte
  • Hovedprinsipp: Oppdater kjerneinformasjonen der den bor
  • Endring av emneinfo våren 2020: informasjon til studentene (nettsiden avpublisert september 2021)
  • Spørsmål og svar om koronavirus-situasjonen (nettsiden avpublisert september 2021)

SAK 2: Status fra sentralt

Referat:

  • Helpdesk for digital undervisning ble lansert 20.03.
    • DIG og LINK er 2./3. linje
    • Fortsett å bruke vanlige kanaler. Canvas-hjelp og nettverkets Teams-rom
  • Sentrale veiledninger for digital undervisning (www.uio.no/tjenester/it/digital-undervisning/index.html)
  • Merk: Forelesningsopptak kan nå brukes med privat PC
  • Zoom på 1-2-3
  • Er det ønsket at vi aktiverer Zoom i alle Canvas-rom? Gi tilbakemelding i Teams
  • Vi anbefaler at man avbestiller undervisningsrom dersom man vet at de ikke skal brukes. Dette for å frigjøre rom til de som må ta opptak av undervisning på campus
  • Konferanser i Canvas
    • Det er store begrensninger for antall samtidige brukere
    • Stor risiko for at studenter ikke får tilgang
    • Anbefales ikke
  • LINK jobber med å lage ressurser med pedagogiske råd for hvordan komme i gang med mer avansert digital undervisning

SAK 3: Status fra fakultetene

Referat:

HF

  • Har gitt råd om å ikke avbestille rom slik at faglærere kan gå dit for å gjøre opptak ved behov
  • Kjørte på med en gang, ventet ikke på sentrale anbefalinger. Dette førte til at enkelte begynte å eksperimentere med Konferanse i Canvas. Har gitt beskjed om at dette ikke er anbefalt og at det ikke vil tilbys brukerstøtte for Konferanse
  • Støtter at Zoom aktiveres i alle Canvas-rom
  • 20-30% økning i aktivitet i Canvas
  • På noen emner er også 20-30% av studentene blitt inaktive. Dette er en bekymring som skal tas i studieledernettverket
  • Tilbakemelding fra studenter om at Canvas er det forventetede stedet for informasjon. Mine studier brukes i mindre grad. Alle emner ved HF (med noen få unntak) har et Canvas-rom
  • Zoom kan bli veldig populært veldig fort.
  • Når det kommer til Teams er derimot tilbakemeldingen at det ikke fungerer så bra til undervisning

MN

  • Pål Edvardsen er nyansatt på MN og vil delta i Canvas-nettverket fremover
  • Brukte uka som var til å preppe for digital undervisning
  • Har ikke fått helt oversikt over hvordan faglærere gjøre det enda
  • Må passe på at undervisningen ikke privatiseres igjen ved at forelesningsopptak legges i lukkede Canvas-rom
  • Det er tungvint for faglærere å måtte laste opp Zoom-opptak i Vortex, og ikke rett i Canvas
  • Ønsker status på utviklingen av integrasjon mellom Canvas og Jupyter Notebook.
  • Mange har lab og feltarbeid. Må finne løsninger for dette
  • Tavleundervisning: Noen institutter har brukt nettbrett i kombinasjon med Zoom. Ønsker å samle ressurser og dra dette opp på fakultetsnivå

OD

  • Bruker Canvas som tidligere
  • Anbefaler Zoom til sine faglærere
  • Skal gjennomføre første eksamen via Zoom 3. april.
    • Utfordring at kandidatene vil ha tilgang til hjelpemidler
    • Skal følge opp dette i eksamensgruppen ved OD

TF

  • Har lagt inn Zoom i Canvas manuelt på alle rom, sammen med en kunngjøring til studentene med informasjonen de trenger for å komme i gang
  • Har fokus på sluttbrukerne og særlig de svakeste
  • Bruker Canvas på alle emner - gir tettest kontakt mellom student og underviser
  • Interessert i studentene som det nå har blitt stille fra
  • Inntrykk av at studentene tar det tungt
  • Bruker ikke opptak av synkron undervisning i Zoom
  • Gjør opptak i Powerpoint. Effektivt (kan ta video av seg selv med lyd sammen med slides), men har en mistanke om at filene blir unødvendig store
  • Gjør også asynkrone opptak i Zoom (opptak av møte kun med seg selv)
  • Forelesningsopptak med privat maskin er sårbart fordi den baserer seg på virtuell desktop (VDI). Dersom noe går galt må man begynne helt på nytt. Den store fordelen er at det automatisk plasseres riktig i Vortex.
  • Har lagt opp undervisning som to-timers økt hvor studentene først ser forelesningsopptak som er lagt ut på forhånd, og deretter bruker de siste 30 minuttene til diskusjon i Zoom.

UV

  • Bruker Zoom til å ta opptak i forkant av forelesning.
  • Bruker også Cynap Wolfvision til opptak i auditorier som har det installert
  • Noen bruker Teams. Har erfaring med bruk av dette fra praksis
  • Ser etter løsninger for å forsikre seg om at studentene har sett videoopptak. Læringssti i Canvas er et alternativ, men gir ingen garanti. 
  • Forelesningsopptak brukes også
  • Det har gått greit til nå
  • Fra og med neste uke kommer studentene tilbake fra praksis. Da blir det nok mange spørsmål, særlig knyttet til synkron vs. asynkron undervisning, og undervisnigner som i utgangspunktet har obligatorisk oppmøte

SV

Ikke til stede

JUS

Ikke til stede

MED

måtte gå tidlig

Oppfølging:

  • Kjerneteamet videreformidler ønsket om at Zoom-veiledningene skal tydeliggjøre hvordan man kan bruke Zoom til å gjøre asynkrone opptak
  • Ønske om avklaring angående økning av lagringsplass.
    • Svar: Vi vil ikke øke lagringsplass i Canvas-rommene
  • Kjerneteamet avklarer med fakultetene via Teams hvorvidt det er ønsket at Zoom skal aktiveres i alle Canvas-rom
  • Kjerneteamet etterspør status på  integrasjonen mellom Jupyter Notebook og Canvas

 

Publisert 17. juni 2021 13:57 - Sist endret 24. apr. 2023 15:38