Referat fra fellesmøte med Ressursgruppen for EU og Ressursgruppen for Forskningsrådet

Til stede: Kari Rygg, Lisa Nordick, Vibeke Alm, Stina Petersen, Jørgen Kirksæther, Lars Øen, Reidar Rognlien, Magnus Garder Evensen, Erlend Haavardsholm, Charlotte Kildal (ref.)

    Agenda

    Sak 0: Webinar Lump Sums

    EU-gruppa hadde en rask prat før fellesmøtet om webinar.
    Jørgen og Lars er godt i gang med planleggingen av et webinar om Lump sums.
    Vi sikter mot slutten av februar/tidlig mars, for et konsist webinar med to deler:

    Del 1: EU-kontoret forteller om formalia og alt rundt / bakgrunn for Kommisjonens uttalte forenklinger.

    Del 2: How to, basert på erfaringer, MN og søker fra SMN deler sine erfaringer.
    Forskningsrådet har også et webinar denne våren om samme tema, vi vil fokusere på det mer UiO-spesifikke og hvordan ting kan gjøres her.

    Sak 1: Presentasjonsrunde

    Sak 2: Diskusjon om innhold i kompetansedagen for forskerstøtten ved UiO

    • Hvor stor målgruppe? Hvor mange finnes det, 269 forskningsrådgivere, i tillegg er det prosjektøkonomer. Sjekke sympalistene til alle fakultetene
    • Oppsett for dagen: Parallelsesjoner eller ikke? Kan være med spesifikke temaer, kanskje to parallelle løp. Pausene er viktig, skape en møteplass. Rundebordsisusjoner, «pils and posters», 
    • Hva er hensikten med dagen? Kompetansedagen bør ha som mål at deltakerne sitter igjen med bedre kompetanse enn man hadde før, de har lært noe fordi de har fått diskutere med andre eller hørt andres erfaringer med sammenliknbare problemstillinger som de selv står i, og fått et større nettverk. Erfaringsdeling = verdien med å samle alle er å snakke på tvers.
    • Hva er tema for dagen? 
      • Det bør være noe innledende / i plenum om "slik er det ved UiO"/ "dette kommer på UiO". Ikke noe nytt NARMA, men heller et UiO-fokus. 
      • Temaer: Eksternfinansiering og drift (temaene under dette kan også være relevante for andre enn forskningsrådgivere og prosjektøkonomer): innkjøp, biblioteket/open access/åpen forskning, innovasjon, samarbeidsavtaler, personvern, ny som forskningsrådgiver, HR, soft skills, prosess m.m.

    Sak 3: Diskusjon om organisering av kompetansedagen

    • Vi har et nettskjema for innspill, og kan bruke det for å få innspill til kompetansedagen også. Vi sender skjemaet ut i Teams og via FANE som en bestilling med en måneds frist. Alle som jobber med eksternfinansiert forskning bør nås og få anledning til å komme med innspill: prosjektøkonomer, forskningsrådgivere, PhD-koordinatorer (og alle de som har forskerstøtte som en prosent av sin stilling).
    • Sette opp undergrupper:
      • Magnus og Charlotte går gjennom tilbakemeldingene som kommer inn og tar dette opp med de to ressursgruppene. 
      • Nytt fellesmøte om ca. 1,5 mnd
      • Vi setter opp undergrupper som kan jobbe med de ulike sesjonene, organisering / arrangementsplanlegging (lokaler). Undergruppene bør inkludere relevant kompetanse på flere nivåer. 
      • Lokaler: UB eller IFI? Rundt 200 deltakere på et hotell vil være velidg dyrt, og et arrangement ved UIO vil øke muligheten for stor deltakelse. 
      • Datoer vi må se opp for før vi setter endelig tidspunkt for kompetansedagen. Vi har 21.9 som foreløpig dato, ev. 22.9 for bruk av UB:
        • Fripro – Vibeke sjekker datoer med Forskningsrådet
        • Marie curie er midten av september
        • ERC – starting grant oktobe
    Publisert 27. jan. 2023 14:24 - Sist endret 27. jan. 2023 14:24