Aprilmøte i Ressursgruppen for EU

Til stede: Rune Larsen (MED, leder), Roman Volchenkov (SV), Erlend Haavardsholm (UV), Jørgen Kirksæther (MN),  Ingunn Maria Gjørva (TF).

Frafall: Lars Øen (FIADM)

Agenda og referat

Sak 1: Dagsorden og velkommen

Kort dialog om at Rune Larsen er oppnevnt som ny leder av ressursgruppen siden Roman Volchenkov gåt over i ny stilling ved annet universitet.

Sak 2: MSCA mottak

Det er et ønske å utarbeide "velkomstpakke"-webinar for enheter som skal få MSCA-PF tildelinger. Viktige temaer er mottak, oppfølging og etterutbetalinger. Både SV og HF har et info-skriv allerede.

Roman laster opp dokumentene fra HF og SV på Teams. Rune følger opp saken og drøfter dette med tidligere MSCA ekspertgruppe .

Sak 3: Webinar Eksportkontroll

Webinar Eksportkontroll (vår 24): Jørgen skal presentere verktøy for ressursgruppa i møtet.

Jørgen informerte om status for utviklingsarbeidet og når det vurderes som hensiktsmessig med webinar.

• Prosessen ved UIO går fremover. Første utgave av registreringsskjema er klar og registreringsmoduler i UNIT 4 er også nesten ferdig
  •  IT-avdelingen kontaktet for å lage/utvikle verktøy i forbindelse med veileder som brukes i registreringsarbeidet
  • Tentativ dato for et webinar er mai/juni. Jørgen vurderer det som mest hensiktsmessig å avholde webinar når skjema og verktly er ferdig utviklet og kvalitetssikret. Først da vil målgruppen (forskere og beslutningstakere) ha godt nytte av en presentasjon og demonstrasjon av verktøyet

Sak 4: Tidsregistreringsskjema utviklet ved HF

Et institutt ved HF har bearbeidet tidsregistreringsskjema for ERC-prosjekter. Har det nytte for andre enheter ved UIO.

Gruppen så på skjema og drøftet hensikt og nytteverdi. Ingen av deltakerne har praktisk erfaring med bruk av disse skjemaene da dette gjøres av prosjektøkonomer ved enhetene. Derfor var det noe utfordtende å vurdere nytten og hvilken fordel dette skjema hadde sammeliknet med tidsregistreringsskjema som EU-kontoret har for hele UIO. Gruppemedlemmer diskuterer dette med økonomer ved respektive enheter for å få klarhet i nytteverdi og fordeler ved skjemaet. I tillegg ble det kommentert at kanskje EU-kontoret eller ØVA har synspunkter på slike skjema som avviker fra standard maler ved UIO.

Sak 5: Status i arbeidsgrupper for kompetansedagen

Gruppen diskuterte status på planlegging av sesjoner til kompetansedagen. Programkomite har bedt undergrupper levere sine forslag innen 11. april. Ledere for ressursgruppe NFR og EU har møte med EU-AFV 22. april..

Sak 6: Møter fremover

Gruppeleder ønsker primært å ha møter på Blindern og inviterte gruppemedlemmer til å finne møterom ved deres enheter som kan benyttes. Følgende plan for resterende møter vår 2024

• 13. mai - Avholdes ved UV - Erlend Haavardsholm finner aktuelt rom
  • 3. juni - Avholdes ved Teologisk fakultet - Ingunn Gjørva finner aktuelt rom

Sak 7: Eventuelt

Det ble fremmet en sak fra SV om ERC AdG og lumpsums og hvordan dette påvirker søknad.

• 2024 er første gang det er lump sum på ERC AdG. Det er ikke noen konkrete eksempler og erfaringsdeling vi kan vise til
  • Det er fortsatt noe uklart hvordan lump sum blir på ERC og vi må kanskje vente til utlysningen blir publisert 29. mai med hensyn på maler og praktiske forskjeller fra tidligere år. Vi forventer dog at noe mer informasjon om dette kommer på søknadsskrivekurset som UIO avholder med Enspire.
  • Det er signalisert at det budsjettmessig kun vil være nødvendig å budsjettere for en arbeidspakke, men det er uklart om begrunnelser tar form som PoC eller eget regneark som tematiske prosjekter.
Publisert 15. des. 2023 12:45 - Sist endret 8. apr. 2024 13:09