Maimøte i Ressursgruppen for EU

Til stede:  Erlend Haavardsholm (UV), Jørgen Kirksæther (MN), Rune Larsen (MED, leder), Ingunn Maria Gjørva (TF)

Frafall: Roman Volchenkov (SV), Lars Øen (FIADM)

1 Dagsorden og velkommen

2 Saker fra siste møte AU-EFV

Kort gjennomgang av saker drøftet i AU-EFV. Ressursgruppen stiller seg bak ønske om å få inn et ekstra medlem i gruppen etter Roman slutter. Gruppen vurderer det også som hensiktsmessig om dette medlemmet er fra HF eller SV og gjerne arbeider på instituttnivå.

3 Kompetansedagen

Gjennomgang av status for planlagte sesjoner på kompetansedagen. Presentatører/foredragsholdere er ikke kontaktet enda, men vil bli fulgt opp i kommende uker, helst innen felles møte med ressursgruppe NFR 23. mai.

• Sesjon på «forskningsintegritet. Vidar Enebakk og Bjørn Randberg vurderes som gode presentatører
  • Sesjon på ansvarlig internasjonalt samarbeid. Såfremt en beta-versjon for verktøy som skal benyttes ved eksportkontroll er klar til kompetansedagen kan/bør, dette inngå i sesjonen. Kan også inkludere rutiner for personvurdering, om dette er klart. Alternativt kan det være egen sesjon 3c, som foreløpig er ledig.
  • Sesjoner på økonomi, prosjektoppfølging. Innhold er hovedsakelig klart. Presentatører kontaktes påfølgende uke.
  • Gruppen er begeistret for en egen plenumssesjon på KI og forskningsstøtte. Støtter invitasjon av Mads Lykke Bergren. UIO IT-direktør Gard Thommassen er også flink og kan si noe om Policy ved UIO og UIOs arbeid med dette.

4 MSCA

• Den tidligere ekspergruppen på MSCA avholder MSCA PF masterclass 27 - 29 mai. 43 påmeldte pr 13.05. Påmeldingsfrist er fredag 24. mai kl 1200.
  • Ressursgruppen har notert at det er nye satser for MSCA i arbeidsprogrammet 2024-2025. Lars følger opp med ØVA om oppdatering av UIOs MSCA budsjettmaler. Bør være klar før sommeren.

5 ERC

• Gruppen forventer ingen endringer i søknaden ved overgang til ERC AdG lump sum. Vil gjøre drift av prosjekter enklere. Prosjekteiere må være oppmerksom på endringer i valuttakurs i prosjekter av lang varighet – gjelder også i dag.
  • Flere av gruppens medlemmer deltok på ERC AdG kurs med Enspire som kursholder. Gruppen regner med at en evaluering blir gjennomført.
  • Flere av gruppens medlemmer deltok på ERC StG intervjutrening med Morten Krøger, Innovayt som kursholder. Gruppen regner med at en evaluering blir gjennomført.
  • Ordlyd i invitasjonsbrev for ERC StG og «guidelines» er noe utydelig på i hvilken grad medlemmer i ERC paneler kan bistå ved mock-intervjuer. Intensjonen om ikke skal ha kontakt med medlemmer og potensielle reviewere er klar, men ordlyden er diffus. Søker som hadde reist dette spørsmålet har i ettertid fått følgende svar fra ERC via panelmedlem som deltar på mock-intervju. I just heard back from ERC and I am allowed to help since I am on another panel. Just wanted to make sure we do not break any rules. Rune følger også opp med kommentar/spørsmål til norske NCPer

6 Diskutere oversikt over potensielle gjøremål

Gruppen så på liste som fjorårets ressurgruppe hadde laget over potensielle saker å jobbe med for ressursgruppen. Noen saker er gjennomført og noen saker er i prosess. Gruppen har ikke kapasitet til å igangsette noen nye aktiviteter dette semesteret. Listen følges opp til høsten.

7 Eventuelt

Jørgen informerte om arbeidet med etablering av verktøy for eksportkontroll. Det er noen forsinkelser, men håper på at en alfa-versjon er klar innen tre uker. Det arbeides også med rutiner for personvurdering. Såfremt det foreligger en beta-versjon av verktøyet til kompetansedagen, bør dette inngå på programmet, jfr punkt 3 over..

Neste møte avholdes 3. juni på Det teologiske fakultet, Seminarrom 304.  Erlend forspurt om en  orientering på 10 - 15 minutter om sin rolle og arbeid i EARMA sin KI-gruppe.

Publisert 15. des. 2023 12:46 - Sist endret 16. mai 2024 14:29