Webinar: Samfunnsnytte eller samtykke?

Hva innebærer det at UiOs forskere i større grad kan bruke samfunnsnytte fremfor samtykke som rettslig grunnlag når de bruker persondata i sin forskning?

illustration

Illustrasjon: Colourbox

I tråd med GDPR må man ha et rettslig grunnlag for å bruke personopplysninger i forskning. Gullstandarden har vært informert samtykke, mens forskere i andre europeiske land oftere har vist til forskningens samfunnsnytte. Nylig har både Sikt og UiOs personvernombud anerkjent at vi også her til lands i større grad kan vise til allmenhetens interesse. Faktisk kan samtykke by på utfordringer i flere tilfeller. Samtidig gjelder standarden om etisk samtykke som før.

Hva innebærer det at UiOs forskere kan bruke samfunnsnytte fremfor samtykke som rettslig grunnlag når de behandler personopplysninger, og hvordan kan vi hjelpe forskerne å navigere mellom jus og etikk?

Webinaret er en oppfølging av et QualiFAIR frokostseminar om samme tema.

Målgruppe

Forskningsrådgivere som jobber med eksternfinansiering og/eller internasjonalt forskningssamarbeid der forskere bruker persondata. Webinaret er også relevant for personvernkontakter for forskning og forskere/forskningsledere.

Zoom

Ingen påmelding.

Åpne Zoom-webinaret

Om arrangementet

Webinaret inngår i en serie for faglig påfyll for forskerstøtteapparatet på hele UiO.

Del erfaringer og meld inn behov for forskerstøtten ved UiO

Har du/dere erfaring som kan være relevant for andre? Vi ønsker innspill fra dere som jobber med forskerstøtte på UiO, både små og store tips om rutiner, retningslinjer og verktøy. Vi ønsker også forslag til problemstillinger, og eventuelt løsninger på disse, som kan være tema for webinarer.

Meld inn forslag og behov

Emneord: EU, Finansiering, MSCA, Lump sum, Mobilitet
Publisert 4. sep. 2023 15:03 - Sist endret 25. sep. 2023 16:40