Møte i internasjonalt nettverk 16. april 2009

Tilbake til hovedsiden

Meldt frafall:

 Sverre Gundersen, Trine Merete, Guri, Svein, Jeanette

Tilstede: Sverre Bjerkeset, Heidi Engelsåstrø, Tron Trondal, Elisabeth Reien, Gøril Mellem, Hanne-Gerd Nielsen, Anna Buverud

 

Dagsorden

1. HINT v/ Gøril
HINT har nå vært presentert i ulike lederfora ved UiO: Universitetsdirektørens ledergruppe, rektoratet, fakultetsdirektørmøtet og for dekangruppen.
Stort sett god tilbakemelding, men med unntak av rektoratet er det unison motstand mot å innføre en sentral strategisk pott. De vil at midler til internasjonalisering skal skje gjennom
den ordinære rammestyringen ved UiO. Ledelsen er ellers også svært opptatt av strategisk partnerskap.
HINT skal etter planen legges fram for behandling i univeristetsstyret 28. april.


2. Informasjonsdagen - tydeliggjøring av konseptet v/ Tron

I siste nettverksmøte presenterte vi kort det nye konseptet basert på regional inndeling av en messe om delstudier i utlandet. Tilbakemeldingene fra nettverksmøte tyder særlig på at vi må jobbe videre med bemanningsplanen. Spesielt; hvordan fordele ulike avtleeiere som har avtaler i mange regioner. 

Vi ønsker nå å gjøre gjøre det tydelig at vi går for et konsept som er andeledes enn ved de tidligere informasjonsdagene. Mens de tidligere oppleggene har vært fokusert på ren informasjon går vi nå mer over til et konsept som bygger på profilering og inspirasjon. Informasjon er nå bakt inn i det overordnete målet om profilering og inspirasjon.

 

Vi arbeider nå med en konkret bemanningsplan i forhold til de ulike regionene. Hvem som står på hvilken stand vurderes ut fra det overordnete målet om profilering og inspirasjon. En region kan eksempelvis representeres av en sammensetning av SIS, fakultetsrepresentant, utvalgte avtaleeiere og studenter. Samtidig har vi internt lister for oss selv som viser hvor de ulike personene befinner seg på standene slik at vi kan henvise til rett person i de tilfellene der det er nødvendig.

 

Vi ønsker å ha et lite utvalg av partnere representert på messen, men vi ønsker ikke å sende ut en bred invitasjon. Dette vil føre til overvekt av de mest kommersielle aktørene, noe vi ikke ønsker. I stedet vil vi satse på å la utvalgte partnere bli representert av studentene derfra.

 

Vi vil senere presentere mer konkrete planer for bemanningen av messen.

3. EEA financial mechanisms - videre utvikling v/Anna

Stadig fler land er på banen, med stadig flere "løsninger". Det blir nå utviklet nye sider i håndboken med mer informasjon. NB: Pass på at ikke UiO-studenter på Erasmusutveksling til Polen får motta EEA-stipend!!

4. Hvilke mål skal vi ha for ansatt- og lærermobilitet for 2009/10? v/ Gøril
På ett nettverksmøte tidligere i høst orienterte jeg om om det nye LLP tiltaket (Ansattmobilitet). På møtet ble vi enige om at vi for inneværende studieåret skulle gi tilbud om stipend til kompetansehevende kurs til administrative ansatte som spesifikt jobber med internasjonalisering og ikke lyse ut midlene til alle ansatte ved UiO. I tillegg vil det bli gitt prioritet til PhD studenter som søker på dette tiltaket. Fakultetskontaktene ble da bedt om å spre informasjon om dette tiltaket til egne fagmiljø. Siden den gang har SIS mottatt kun to (!) henvendelser om støtte til ansattmobilitet (til sammenligning har HiO i år sendt ut 34). Det er svært uheldig at UiO ikke klarer å nyttiggjøre seg av dette tilbudet, samt at ubrukte midler vil måtte tilbakebetales SIU ved årsslutt. I verste fall kan dette påvirke neste års tildeling.

Utreisende:
I påvente av et mulig Språk- og kompetansesenter ved UiO, er tilbudet om støtte til kompetansehevende kurs gjennom ansattmobilitet noe som bør promoteres sterkere og som fagmiljøene våre absolutt bør benytte seg av. I og med at minimumslengden på et slikt opphold er av 5 arbeidsdager er det viktig at ledelsen er villige til å sende medarbeidere på slike kurs. Her har er det viktig å kommunisere hvilke effekter vi har å tjene på slike opphold. For å bedre å spre informasjon om ansattmobilitet skal SIS lage en egen nettside for dette, I tillegg må dere som fakultetskontakter være mer aktive med promoteringen ovenfor egne fagmiljø og ikke minst informere kontorsjefene og fakultetsdirektørene om dette. SIS lar seg gjerne invitere til instituttleder - og fakultetsdirektørmøter for å informere om stipendordningen.

For å få brukt opp årets tildeling lurer jeg på om det er interesse for å sende webredaktørene på hvert fakultet til f.eks York på språkopplæring/oppfrisking. I og med at det jobbes mye med skriving for web og at det er behov for mer informasjon på engelsk, kunne vi for eksempel skreddersy et opplegg for en slik gruppe. Er det andre grupper dette kunne være interesant for? IA,  IT-gruppe? Studiekonsulenter? Gi meg innspill! I mellomtiden kan jeg sjekke ut forskjellige språkkurs. Andre tips til kurs som kan være aktuelle rundt om i fagmiljøene mottas med takk!

Hvilke ambisjoner skal UiO ha for ansattmobilitet for neste år? Vi bør sette et tall på hvor mange vi tror det er mulig å få sendt ut i løpet av et år. Her ber jeg om konkrete tilbakemeldinger fra dere (send meg gjerne en epost). Er det realistisk at UiO klarer å sende ut 100 på ansattmobilitet neste år?

Innreisende:
Å lage et opplæringsopplegg for 5 hele arbeidsdager er svært tids- og ressurskrevende. Flere av dere har erfaring med dette allerede. De som til nå har vært på opphold ved UiO har fått sydd sammen programmer med møter både i fagmijløene og i STA.
SIS tar sikte på å arrangere en årlig ansattmobilitetsuke, og skal for inneværende år arrangere vår første Erasmus Staff Training Week i slutten av mai (25.-29). Invitasjon er sendt til UNICA nettverket (Nettverk for hovedstadsuniversitetene i Europa), samt andre som har meldt interesse for dette i løpet av året (Her har flere institutter videresendt henvendelser fra partnere om opplæringsopphold ved UiO til SIS). Inviterte har i påmeldingsskjemaet blitt bedt om å indikere om det er spesielle fagmiljø/personer de er interesserte i å treffe. I programmet har vi derfor satt av tid til fakultetsvise/ instituttvise møter.

Det er mange mulige måter å arrangere slike uker på. Det får være opp til hvert fakultet å bestemme hva som fungerer for det enkelte. Man kan f.eks. legge opp til fakultetsvise årlige seminarer, la det være opp til hvert fagmiljø å bestemme selv hva det ønsker å gjøre, ta i mot individuelle besøk til program/skyggekontor etc.

Lærermobilitet: For å få opp interessen for dette, har SIS vært i kontakt med Uniforum for om mulig å få laget en artikkel om lærermobilitet hvor en skal intervjue to fra HF som årlig benytter seg av tilbudet. I tillegg skal vi lage mer interaktive nettsider for lærermobilitet/ansattmobilitet hvor en f.eks. legger inn rapporter fra opphold ute, lager reisebrev etc.

 
5. Referat fra USA-tur ved Bjarne - flyttet til neste møte

6. Rapport fra med.fak.s partner- og kontaktbesøk i USA
5.-13.januar 2009 ved Sverre

Delegasjon:
Studiedekan Britt-Ingjerd Nesheim
Fakultetsdirektør Bjørn Hol
Internasjonal akademisk koordinator Borghild Roald
Internasjonal administrativ koordinator Sverre Bjerkeset

Mandag 5.januar: University of California Irvine (UC Irvine)
Onsdag 7.januar: University of Minnesota, Minneapolis (UoM)
Fredag 9.januar: Harvard Medical School (HMS), Boston
Mandag 12.januar: Mount Sinai Medical School, New York

Hensikten med turen var å styrke samt utvide kontakten med eksisterende partneruniversiteter både på forsknings- og utdanningssiden, dvs. i dette tilfellet UC Irvine og University of Minneapolis. Vi ønsket også å forsøke å få til avtaler med Harvard og Mount Sinai.

Alle fire univ. var interesserte i vårt planlagte sommerskolekurs (tenkt oppstart sommar 2010) i den skandinaviske helsemodellen. En eventuell avtale med Harvard og Mount Sinai vil helt eller delvis avhenge av at det er interesse blant deres studenter for et slikt kurs.
 

7 Eventuelt

  • Status Prospectus v/Anna. Pr 8. mai: Prospectus er ferdig og kan bestilles.
  • FA i FS: Fom inneværende semester skal Phd-utveksling registreres og rapporteres i FS/DBH. SIS samarbeider med FA om dette.
  • RT International er nå i RT. Dette kan få konsekvenser for fakultetene. SIS kommer tilbake til dette.
  • Synliggjøring av SIS som referansegruppe: Hvordan kan vi hjelpe til med å gjøre SIS mer synlig for større deler av institusjonen (dekaner, instituttbestyrere, professorer osv) når planer og budsjetter skal lages. Innspill mottas med glede!
Publisert 12. feb. 2009 16:18 - Sist endret 7. juni 2023 22:54