Møte i internasjonalt nettverk 14. mai 2009

Tilbake til hovedsiden

 

Meldt frafall:

 

Tilstede: Bjarne Skov (HF), Anna Buverud (SIS),

 

Dagsorden

  1. Erfaring fra ansattmobilitet ved Universitetet i Erlangen-Nürnberg v/ Lise Bakke Brøndbo, ILN. Vedlagt kopi av program for uken på utveksling.
     
  2. Det er kommet svar fra Lånekassen som igjen bekrefter at studentene skal få støtte til delstudier uavhengig av opptak i norsk program. Under finner dere henvisning til nettstedet det ble referert til der det står følgende når det gjelder støtte til utdanning i land utenfor Norden: "Du kan få støtte til utdanning som tilsvarer en del av en norsk bachelor- eller mastergrad også når du ikke har begynt på en utdanning i Norge. Utdanningen må gi studiepoeng i Norge.": http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Utland/Delstudier/Delstudier/. Kan vi komme frem til enhetlig forståelse og praksis når det gjelder utvekslingsstudenter i denne sammenhengen?
    Vi kom frem til en enighet om at i de tilfellene der man vet om at studenten ikke er tilknyttet aktuelt program, vil de ikke kunne benytte seg av UiOs utvekslingsavtaler. Det er en forutsetning (selv om den ikke alltid er nedfelt i avtaleteksten) i samarbeidet at det som tas ute skal godkjennes som en del av en grad ved UiO. Studentene kan da vises til muligheten for å søke opptak direkte til det utenlandske lærestedet, enten som betalende Study Abroad student, eller som gjest. Men de må ordne søknad osv selv.
    I de tilfellene der man ikke har informasjon som tilsier at studenten ikke er tilknyttet et program, ble vi enige om å ikke bruke mye energi for å finne ut av det. Da vil det forekomme at studenter kanskje får plasser de ikke skulle hatt, men det er ikke å anse som noe stort problem.
     
  3. Jens Peder viste oss de nye nettsidene på jus. http://www.jus.uio.no/studier/utland/
  4. Info om beredskap i forbindelse med svineinfluensa samt nytt, forbedret felt i FS ved Anna: 
         Beredskap: Det er viktig at man får samlet inn og registrert kontaktskjema for alle utreisende, slik at vi finner rask oversikt over alle i et land ved behov. Full oppholdslengde skal registreres i feltet "Periode reise" under "Utreiseinformasjon" i Utvekslingspersonbildet.
         FS: Det er nå mulig å legge inn landkode som eksternt sted i Utvekslingsmodulen. Alle som reiser ut på praksisopphold, feltarbeid mm. skal dermed legges inn med land som eksternt sted dersom det ikke er mulig å spesifisere nærmere. Dette er spesielt viktig mht. beredskap. Erasmus-praksis skal legges inn som egen avtale per land.
  5. Kort statusrapport fra internasjonaliseringsåret på HF, samt USA-tur ved Bjarne
    Delegasjonen besto av fakultetsdirektør Anne-Ma Eide og NOKIUS-teamet: Hanne Skramstad (IKOS), Mona Bjørbæk (IKOS), Karen M. Haugland (IFIKK), Bjarne Skov (HF-fak) og Arve T. Thorsen (HF-fak).
    Reisen gikk til New York, New Brunswick og Washington D.C og hadde til formål å besøke ulike institusjoner for å kartlegge finansieringsmuligheter for aktiviteter Norge <-> USA og å besøke noen universiteter der samarbeid allerede er i gang.
    Delegasjonen besøkte Institute of International Education (IIE) som huser the Fulbright Foundation. Videre besøkte vi Scandinavian House (med Scandinavian-American Foundation, CIES (Fulbright for Scholars), Det norske generalkonsulatet i New York og Den norske ambassade i Washington (se konsulatets hovedside for studier i USA og ambassadens hovedside for forskning)
    Filosofi har hatt et samarbeid med Rutgers University (New Brunswick) som vi besøkte og der vi forsøker å etablere et formalisert samarbeid. Det samme med University of Maryland, og det ligger her an til et "trekantsamarbeid". Videre besøkte vi American University of Washington - The Washington Semester der HF og SV har avtale, og der vi fikk kartlagt hvilke muligheter humanister har for praksisutplassering i Washington (studieprogrammene har økonomisk/samfunnsvitenskapelig tilsnitt, men det er mange muligheter bl.a. innenfor arkiver, biblioteker, museer og gallerier.
    Det kommer en rapport fra reisen om ikke lenge.
     
  6. EAIE 2009 Madrid - Forseminaret
    - hvem deltar? v/Øyvind og Guri
    MN hadde ønsket å ha med 2 medarbeidere til forseminaret. Etter noe diskusjon, kom man frem til at det normale er at hvert fakultet stiller med én medarbeider, og at dette fortrinnsvis er den som sitter med hovedtyngden av det strategisk-administrative ansvaret på internasjonalseringsfeltet. Juridisk fakultet har 2 medarbeidere som er helt likestilt på feltet, så de representerer unntaket. I de tilfellene der ledere fra de respektive fakultetene (også studieledere) ønsker å delta, vil man også gjøre unntak, da ledelsesforankring av feltet er sterkt ønsket. Fra SIS vil det normale være at de som har program- og koordineringsansvar deltar.
    - Opptelling til forseminaret og hotellbestilling i Madrid til selve konferansedagene v/Guri : Frist for tilbakemelding er ved utgangen av mai.
     
  7. Informasjonsdagen om delstudier - bemanningsplanen samt oppdatering. Generell presentasjon av bemanningsplanen. Vi har nå nedsatt en liten gruppe bestående av ansvarlige for hver region og disse skal snart ta et møte. Hver regionansvarlig vil ha som oppgave å sørge for bemanningen til egen stand og for at den blir seende tiltalene ut.
  8. Synliggjøring av UiOs sentre i utlandet på avtalenettsidene v/Anna
    I forbindelse med arbeidet som pågår i HFs internasjonaliseringsår, er det foreslått at UiOs sentre i utlandet skal synliggjøres på nettsidene for UiOs utvekslingsavtaler. Se eget notat fra arbeidsgruppen.
     
  9. Eventuelt
    - RT ved Anna: international@admin.uio.no er lagt inn i RT. Dette har mange fordeler, men ulempen er at det er vanskelig å videresende informasjon med vedlegg. Vil det være mulig for fakultetene å opprette sin egen RT-kø til bruk for internasjonaliseringssaker som kommer herfra? Det var delte meninger om dette...

    - Felles registreringshjelp i mottaksuka er torsdag 13. august fra 12-14 i Sophus Bugges hus (lagt inn av Bjarne).
      Fakulteter som ikke stiller med folk her, må som minimum ha en beredskap på telefon i dette tidsrommet. Slike nummer meldes til Therese Gjessing

    - IKOS spør hva som er status for beredskapsplan for innreisende studenter (lagt inn av Bjarne)
    Trine Merete svarte at prosjektet nå er omdøpt til "krisehåndteringplan" og at arbeidet fremdeles er i startgropen.

    - En runde på hvordan innreisende studenter tilordnes til fakultetene, det virker som det er litt ulike systemer for det (ved Bjarne)
    Tas opp som sak i neste møte.
     

 

Publisert 12. feb. 2009 16:19 - Sist endret 7. juni 2023 22:54