Møte i internasjonalt nettverk 20. august 2009

Tilbake til hovedsiden

 

Til stede: Christian, Hanne-Gerd, Svein, Jens Peder, Elisabeth, Bjarne, Gøril, Jeanette, Sverre, Guri, Øyvind, Julie, Anna

Dagsorden

1. Infodag - materiell og stæsj ble delt ut av Christian
 

2. Integrering av internasjonale studenter/fadderordning/faglig tilknytning - ideer og synspunkter
Bakgrunnen for dette punktet var at det i år ikke ble satt sammen felles faddergrupper. Vi kom frem til at dette punktet burde være gjenstand for en nærmere diskusjon i forbindelse med planleggingen av neste års semesterstart. Punktet vil bli satt opp på dagsorden like over jul.

3. Interesse for bilateral avtale med Universitetet i Zagreb, Kroatia? v/ Gøril
Vår UNICA-kontakt Ana Ruzicka har tatt kontakt med oss for om mulig å inngå en bilateral utvekslingsavtale med oss. Siden Kroatia ikke er medlem av EU kan vi enn så lenge ikke inngå Erasmus-avtaler med dem. Til nå har ILOS gitt en positiv tilbakemelding om at de ønsker å inngå en bilateral avtale med Universitetet i Zagreb. Spørsmålet er om det er andre fagmiljø ved UiO som er interesserte i et nærmere samarbeid med Zagreb om vi dermed burde inngå en rammeavtale med denne institusjonen hvor flere fagmiljø inngår? Sjekk med fagmiljøene deres om de ønsker å knytte seg opp til denne og gi Gøril en snarlig tilbakemelding.

Nærmere presentasjon av  institusjonen og hva de tilbyr av engelskspråklige emner/programmer finner dere her:
http://www.unizg.hr/homepage/ 
http://international.unizg.hr/international_students/coursesprogrammes_in_english

   

 4. Forberedelse til Madrid
Forslag til tema sendes Guri. Mulige tema som kom opp: Rekruttering til hele grader - prinsipper og kontroverser. HFs internasjonaliseringsår: hva fungerte og hva fungerte ikke? Internasjonalisering av forskerutdanningen - hvilken betydning kan det ha for studiefeltet?

5. Orientering om semesterstart v/ Trine Merete

Det er tatt opp i underkant av 1.100 nye internasjonale studenter dette semesteret. 666 kom på åpningsdagen, mandag 10. august. Til tross for midlertidige lokaler og pandemitiltak gikk mottaket av så mange denen dagen knirkefritt. Det var noe kø i starten, men studentene tok det med godt humør og køen ga seg fort.

Resten av orienteringsuken gikk også bra, selv om noen av lokalene vi brukte onsdag 12. september til diverse møter viste seg å være i minste laget for så mange. med mindre nedgang i studenttallet til neste høst vil man fra da av måtte bruke Chateau Neuf til møter som er ment for alle nye internasjonale studenter.

Det som har vært mest problematisk dette semesteret har vært boligsituasjonen. Alle internasjonale studenter som har holdt seg til fristene har fått tildelt bolig, men Studentboligene hadde som vanlig overbooket fordi mange studenter erfaringsmessig uteblir. Så ikke i år. Betydelig færre studenter enn vanlig uteble, så det var ikke nok boliger til alle som hadde fått kontrakt. Studentboligene har satt inn mange tiltak og løsninger for å løse situasjonen, men det har vært endel misnøye fra noen studenter pga innkvartering i annen bolig enn avtalt, midlertidig innkvartering i dobbeltrom, i fellesrom eller på hotell, og også noen klager på dårlig standard (Bjerke).

Studentboligene jobber fortløpende for å innkvartere alle i de boligene de har fått tildelt i kontraktene og antar at dette vil være i orden for de fleste i begynnelsen av september.

SIS vil ha et evalueringsmøte med Studentboligene senere, hvor vi bla vil se på mulige tiltak for å hindre at dette skjer igjen.

6. Eventuelt

Forslag til nytt møtetidspunkt 13:30 tas opp til møtene etter jul. Romkabalen kunne ikke rokkes ved før jul.

Publisert 13. aug. 2009 13:07 - Sist endret 7. juni 2023 23:26