Møte i internasjonalt nettverk 25. mars 2021

Forfall: Ellen (MN), Tine (SADM)

Sak 1: Innreisende studenter 

Kort om status nominasjon høst 21 v/Helene, SADM

Sak 2: Utreisende studenter

Kort oppdatering om UNIFOR v/Kjersti, SADM
UNIFOR-styret har godkjent UiOs forslag med å fordele stipendmidlene for vår 2021 til utvekslingsstudenter i Europa som fysisk har dratt til sin vertsinstitusjon. Beløpet er NOK 5000 og blir betalt ut av UNIFOR i mars og april.

Sak 3: Digitaliseringsprosess Erasmus+

Oppfølging e-post om forskjøvet tidslinje for implementering av E+ Dashboard. V/Sara, SADM

Fra og med juni 2021 skal alle institusjoner som er er med i Erasmus+ være oppkoblet til Erasmus Without Paper-nettverket. Alle E+-institusjoner må ta i bruk et verktøy som kan dele informasjon på tvers av landegrenser og mellom institusjoner gjennom det som heter EWP-nettverket. Verktøyet vi har sagt vi skal ta i bruk er Erasmus+ Dashboard. Fra og med Juni, vil institusjonene kunne inngå og fornye avtaler via EWP. Det vil si at vi kan ta i bruk Dashboard, hvis vi har klare rutiner til da. Og vi er i en prosess, med god støtte i DIG for å se hvordan vi på best mulig vis kan gjøre dette på enkel måte. Plan for opplæring i regi av oss og av DIKU i løpet av våren og sommeren og høsten. Dashboard er en av mange mulige løsninger som er koblet opp mot EWP. Så vi snakker reelt sett om at partnere bruker andre systemer enn Dashboard som er knyttet opp mot EWP og dermed snakker sammen. 

Karen Sikkeland (DIG/LOS) kan fortelle mer om EWP og arbeidet i Circle U. på neste møte.

Det siste, og dette er knyttet til OLA er at FEIDE-innlogging er bestilt for UiO. Skal være på plass i løpet av våren 2021.

Sak 4: Sommerskolen 2021

Den digitale sommerskolen fikk 1506 søkere, hvorav 808 fikk tilbud om om plass. Antallet søkere er lavere enn vanlig for BA og MA -emner, men rekordhøyt for norskkursene, og vi har også gitt så mange tilbud som vi pleier, så flere kvalifiserte søkere denne runden. Av 808 tilbud er 47 tilbud gitt til studenter med aktiv studierett ved UiO, noe som er rekordtall for ISS og veldig gledelig med tanke på internasjonalisering på hjemmebane. Færre søkere fra partneruniversiteter, kun UCL som har meldt inn  studenter vår vei. 2021-sesjonen markerer begynnelsen på vårt 75 årsjubileum som vi kommer til å markere med ulike digitale eventer.  v/Karoline, ISS

Sak 5: Eventuelt

(Cecilie/MED) - hvordan ser vi for oss int-møtene etter korona? Skal vi diskutere litt? Bør vi fortsette med noe digitalt? Det var bred enighet om at det er ønskelig å fortsette med mer digitale møter, kanskje 50%. Det letter logistikk, men gir også muligheter for å invitere eksterne. Oppmøtet på digitale møter er også noe høyere, og er en viktig faktor. Ble påpekt at int-nettverksmøtene har fungert veldig bra digitalt, mye pga at alle i nettverket kjenner hverandre godt. Kan også være at vi må se på hybridløsninger. Pga usikkerhet til høsten foreslås det digitalt første møte, men så kan man evt møtes fysisk neste møte. 

(Graciete/HF) - etterlyser digitale promoteringsmateriale, får ofte spørsmål fra partnere om dette, den eneste promofilmen som finnes på engelsk er både litt utdatert og for generell.

Våren 2021:

  • Januar - 28. januar
  • Februrar - 18. februar (flyttet til 4.mars pga skidag)
  • Mars - 25. mars
  • April - 22. april
  • Mai - 20. mai
  • Juni - 17. juni - sommerseminar?

 

Kjøreplan for temaer

- driftsspørsmål er også viktig for diskusjoner og erfaringsutveksling på tvers.
- behov og ønske om mer kompetansefremmende innslag

 

 

 

Publisert 22. jan. 2021 12:23 - Sist endret 26. mars 2021 11:19