Innkalling til møte i nettverk for likestilling, inkludering og mangfold

Til

Tony Joakim Ananiassen Sandset (MED), Marthe Amundsen (MN), Anne Odrun Husby Mork (MN), Trude Schmidt Øvregard (NHM), Ida Maria Dahr Nygaard (KHM), Ina Marie Ausland (TF), Greta Holm (HF), Jannicke Monsen (SV), Jenny Graver (JUR), Randi Melheim (UV), Marina Janjusevic (OD), Mariann Kirkebø Eriksen (ISMO), Liv Dalen Tennøe (AKS), Lise Egenberg (SADM), Stine Carlsen (FIADM)

Fra OPA deltar Miranda Moen (møteleder), Birgitte Petersen, Marie Johanne Talleraas

Møteagenda

• Sak 1: Godkjenning av innkalling
  • Sak 2: Godkjenning av referat
  • Sak 3: Om nettverkets hensikt og innspillsrunde
  • Sak 4: Orienteringer om likestillingsarbeidet i OPA
  • Sak 5: Møtekalender 2024 og Teams-kanal
  • Sak 6: Eventuelt

Sak 1: Godkjenning av innkalling til dagens møte og velkommen

• Innmelding av saker til eventuelt
  • Velkommen til første møte i LIM-nettverket, kort om møteformat
  • Navnerunde og fortell hvordan dere jobber med LIM – trekk gjerne frem konkrete tiltak og prosjekter.

Sak 2: Referat

• Fast sak, foreløpig ikke relevant

Sak 3: Om nettverkets hensikt og innspillsrunde

Ved Miranda Moen OPA, Marthe Amundsen MN

• Miranda Moen orienterer kort om mandat og prosessen med omstrukturering av koordineringsgruppen og LIM-nettverket.
  • Marthe Amundsen var tidligere deltaker i koordineringsgruppen og forteller kort om bakgrunnen for å opprette LIM-nettverket. Hensikten er å få en plattform for erfaringsutveksling og samarbeid på tvers på LIM-feltet ved UiO
  • Innspillsrunde, hva kan vi og ønsker vi å få ut av gruppa?

Sak 4: Orienteringer om likestillingsarbeidet i OPA

Ved Miranda Moen og evt. andre LIM-rådgivere i OPA

Hva vi jobber med i OPA og hva skjer fremover. Ønskelig med noen innspill.

• Vurdering av likestillingstiltak for kvinner i koordineringsgruppen 28.05.
    • Kjønnsbalanse og mangfold i koordineringsgruppa og LIM-nettverket
  • Ikke-binær kjønnsidentitet aktualisert ved MN og til OPA i forbindelse med nyansettelser. Vi ønsker å høre om dette er et tema hos flere enheter og om det er interesse for å gjøre inkluderingstiltak som startes i forbindelse med Pride?
    • Et konkret tiltak for inkludering er å skrive ønsket pronomen i e-postsignatur og på UiO personside – dette kan alle ansatte gjøre
    • Kan utvides som en kampanje under Pride for hele UiO, dersom det er en felles oppslutning om pronomen-bruk blant enhetene? Må understrekes at det er frivillig og suppleres med informasjon f.eks. på UiOs Pride-nettsider
    • Nettsak om temaet ved NTNU (universitetsavisa.no)
  • Status arbeid med seksuell trakassering og tall fra ARK-undersøkelsen
    • Notat OPA og SADM tilsendt på e-post
    • Forekomsttall ARK om diskriminering, trakassering og annen uakseptabel oppførsel lanseres møtedato, OPA orienterer kort. Tanker om resultatene fra ARK og videre arbeid/tiltak?
    • Status utforming av E-læringsplattform, kursing for ansatte
  • LIM-rapport 2023 ferdigstilt (uio.no)
  • Igangsatt arbeidet med informasjonsgrunnlag ihht. inneværende tiltaksplan og i startgropa mtp. ny tiltaksplan
  • Datoer/aktiviteter fremover (skriftlig orientering)
    • Rosa kompetanse etter møtet
    • Circle U konferanse - gender equality plan i Beograd 23.-24. mai
    • Møte koordineringsgruppen 28. mai
    • Opprykksseminar 3. juni
    • Ny søknadsfrist kvalifiseringsstipend 13. juni
    • KIF-konferanse - verdier av mangfold (kifinfo.no) og LUN-møte i Trondheim 6.-7. juni
    • Prideparade 29. juni, info kommer på Pride- og ansattsidene

Sak 5: Møtekalender 2024 og Teams-kanal

3 møter i år, vanligvis 4. Møtekalender høst 2024:

• Tirsdag 10. september – felles møte med LIM-koordineringsgruppen 13.30-15.30
  •  Tirsdag 5. november, 13.00-15.00
  • Vi oppfordrer til bruk av Teams for økt kommunikasjon om «alle ting LIM», tips og samråd utover møtene.
    • OPA kaller inn til høstens møter og inviterer til Teamsgruppe.

Sak 6: Eventuelt

Avslutning av møtet og vi går samlet til Rosa Kompetanse-kurs