Agenda og referat
- Erfaringer fra studiestart lokalt og sentralt. Hva gikk bra? Hva var nytt? Hva skal evalueres?
# MED:
- Fornøyde med felles faglig dag i regi av fakultetet og populær nettsak om mat på studentbudsjett
- Har evaluert og studentene er jevnt over fornøyde med både faglig og sosialt opplegg i studiestart
- Har nedsatt studiestartgruppe som kobber videre med styrkingen av mottaksarbeidet på fakultetet
- Utfordring/ har potensiale for videreutvikling: Fadderordning for alle studenter på fakultetet, «riktig» faddere til riktig studentgruppe, etc.
- Studiestartsinfo: fikk mange henvendelser om startdato – det var uheldig at datoen for tidlig studiestart ikke ble publisert tidligere. Vil også gjelde ved studiestart vår 2017.
- Mottak av internasjonale studenter: Ikke evaluert enda.
# OD:
- Fornøyde med tiltak for å skape fellesskap på tannpleiestudiet: Fadderlunsj og Facebook-gruppe i regi av studenter
- Også vellykket faddermøte mellom 1. og 5. semesterstudenter på Odontologi
- God faglig involvering
- Mye overlapp med MED – potensiale for å se på fadderorganiseringen mellom de to fakultetene
- Noen kommunikasjonsutfordringer opp mot fadderne
# JUS:
- Fornøyd med å ha fått på plass en god arbeidsplan/fordeling med de administrativt ansatte på fak. Tydeligere ansvarsfordeling.
- Nytt av året: Faddergrupper plassert på ekskursjoner i stedet for fritt valg – førte til bedre organisering
- Også vellykket hagefest for ca 300 nye studenter og faddere lørdag 20.08
- Rekordhøyt antall internasjonale faddergrupper
- Enkelte utfordringer ift samarbeid med faddersjefene om problemstillinger som hvilket fokus fadderuka skal ha, og hva faddersjefens rolle er.
- Evaluering i begynnelsen av september – de internasjonale blir også spurt om inntrykk av UiO (endret inntrykk etter mottak?)
- Utfordring som skal løftes: Studiestart lagt for sent i august – fadderukeaktiviteter kolliderte med obligatorisk undervisning.
#HF:
- Mye nytt av året, og jevnt over har det gått veldig bra!
- Vellykket ringerunde til nye studenter før semesterstart – kun positive tilbakemeldinger og treffprosent på ca 50% (generelt). Skal videreutvikles neste år.
- Godt samarbeid med faddersjefene – særlig om bildekonkurransen «årets faddergruppe»
- Utfordring: Avklare tydeligere hva som er faddersjefens og fadderkoordinatorenes rolle
- Døperordningen inspirerte flere til å sette igang like ritual – vokste organisk.
- Faglig innslag: Humanist, javisst. Godt besøkt dag på i fakultetesregi, med faglig, sosialt og arbeidslivsaspekt. Etterfulgt av hagefest.
- Rekordhøyt antall faddere: over 200 stk
- God rekruttering av internasjonale faddere – må muligens sette tak neste år.
- Svært god medvirkning fra faglig ansatte – mye pga workshop og målbevisst arbeid gjennom vårsemesteret.
- Jobbet aktivt med: Hvordan øke de fagliges selvtillit på studiestartfeltet? Hvordan få dem til å se at det er de som er «stjernene i showet» som studentene ønsker å bli kjent med?
- Også fornøyde med: bedre samhandling mellom norske og internasjonale faddergrupper.
# SV:
- Godt fornøyde med fellesarrangementene: rebusløp og SV-fest
- Også fornøyde med god intern organisering og struktur
- Godt samarbeid med fadersjefene – ble tett fulgt opp gjennom året
- Fakultetet er organisert med fadderkoordinator på hvert program, og studiestartnettverk innad på fakultetet.
- Gode opplegg på alle program, med faglige innslag
- Hadde ca 250 faddere, men sliter med rekrutteringen av faddere til internasjonale studenter. Ønsker fokus på dette i studiestartnettverket.
- Dårlige erfaringer med samarbeid med Chateau Neuf – vil i framtida finne andre alternativ
- Evaluerer internt ila september.
- Skal i tillegg avholde fokusgrupper med faddere/nye studenter og internasjonale studenter.
# TF:
- Generelt godt fornøyd med planlegging og gjennomføring
- Fokus på fakultetet: Prosjekt om studiekvalitet i førsteåret
- Også fornøyde med noe mer faglig innhold, bl.a alumnipresentasjoner
- Godt samarbeid med faddersjef - generelt fornøyd med flinke faddere
- Sender ut evaluering i disse dager
- Studiestartkoordinator deltar på programseminarer ila september
# UV:
- Rekordhøy fadderrekruttering
- Ringerunde til alle fadderne ila sommeren – ingen falt fra!
- Fadderkursing med politi og brannvesen til stede som var svært vellykket
- Ble også avholdt eget møte med internasjonale faddere
- UV-dagen: Suksess med mye folk og fint vær
- Forsker Grand Prix. Skal se på organiseringen – mye jobb på noen få ansatte. Ble fullt – men hadde kanskje nådd mest ut til de ansatte og ikke studentene (i utg.pkt).
- Også vellykket fadderlunsj på lektorprogrammet
- Løftes: midler til fadderukeaktiviteter – ujevnt fordelt mellom fakultet/institutt. Hvordan sikre mer rettferdig fordeling?
# MN (fra eget møte med Ingrid):
- Godt fornøyde med intern fadderkursing i regi av faddersjefer på institutt
- Også fornøyde med fadderopplegg for internasjonale studenter, og ny organisering av faddergrupper for årsenhet realfag
- Videre fremover: Opprette nettverk for studiestart på fakultetet med faglig og administrativt ansatte, samt faddersjefer
- Også se på de økonomiske rammene for fadderaktiviteter på fakultetet
- Til studiestartnettverket: Hvordan rekruttere internasjonale faddere?
# Det sentrale fadderutvalget:
- Skal kalle inn til evalueringsmøte med faddersjefnettverket
- Evaluerer også internt i AF
- Oppsummert: fornøyde med fellesarrangementene som hadde ca 1500 besøkende (Fun in the Sun) og 850 deltakere (Studentslippet)
- Positivt med faddere/faddersjefer fra fakultetene som kunne bidra på fellesarrangementene
# Internasjonalt mottak:
- Veldig fornøyd med Orientation Day som ble avholdt for første gang
- Neste gang: lengre infodel
- Orientering fra Internasjonalt mottak om studiestart 2017
- Orientering: Utlysning av verv som leder og nestleder i Det sentrale fadderutvalget
- Diskusjon: Fadderordning for masterstudenter?
- Diskusjon: Hva skal nettverket brukes til? Forslag til temaer/ agenda for møtene utover høsten?
- God kommunikasjon
- Rolleavklaringer
- Lokaler til fadderaktiviteter
- Økonomi/sponsing
- Budsjetter for studiestart