1. september

Agenda og referat

  1. Erfaringer fra studiestart lokalt og sentralt. Hva gikk bra? Hva var nytt? Hva skal evalueres?

# MED:

  • Fornøyde med felles faglig dag i regi av fakultetet og populær nettsak om mat på studentbudsjett
  • Har evaluert og studentene er jevnt over fornøyde med både faglig og sosialt opplegg i studiestart
  • Har nedsatt studiestartgruppe som kobber videre med styrkingen av mottaksarbeidet på fakultetet
  • Utfordring/ har potensiale for videreutvikling: Fadderordning for alle studenter på fakultetet, «riktig» faddere til riktig studentgruppe, etc.
  • Studiestartsinfo: fikk mange henvendelser om startdato – det var uheldig at datoen for tidlig studiestart ikke ble publisert tidligere. Vil også gjelde ved studiestart vår 2017.
  • Mottak av internasjonale studenter: Ikke evaluert enda.

# OD:

  • Fornøyde med tiltak for å skape fellesskap på tannpleiestudiet: Fadderlunsj og Facebook-gruppe i regi av studenter
  • Også vellykket faddermøte mellom 1. og 5. semesterstudenter på Odontologi
  • God faglig involvering
  • Mye overlapp med MED – potensiale for å se på fadderorganiseringen mellom de to fakultetene
  • Noen kommunikasjonsutfordringer opp mot fadderne

# JUS:

  • Fornøyd med å ha fått på plass en god arbeidsplan/fordeling med de administrativt ansatte på fak. Tydeligere ansvarsfordeling. 
  • Nytt av året: Faddergrupper plassert på ekskursjoner i stedet for fritt valg – førte til bedre organisering
  • Også vellykket hagefest for ca 300 nye studenter og faddere lørdag 20.08
  • Rekordhøyt antall internasjonale faddergrupper
  • Enkelte utfordringer ift samarbeid med faddersjefene om problemstillinger som hvilket fokus fadderuka skal ha, og hva faddersjefens rolle er.
  • Evaluering i begynnelsen av september – de internasjonale blir også spurt om inntrykk av UiO (endret inntrykk etter mottak?)
  • Utfordring som skal løftes: Studiestart lagt for sent i august – fadderukeaktiviteter kolliderte med obligatorisk undervisning. 

#HF:

  • Mye nytt av året, og jevnt over har det gått veldig bra!
  • Vellykket ringerunde til nye studenter før semesterstart – kun positive tilbakemeldinger og treffprosent på ca 50% (generelt). Skal videreutvikles neste år.
  • Godt samarbeid med faddersjefene – særlig om bildekonkurransen «årets faddergruppe»
  • Utfordring: Avklare tydeligere hva som er faddersjefens og fadderkoordinatorenes rolle
  • Døperordningen inspirerte flere til å sette igang like ritual – vokste organisk.
  • Faglig innslag: Humanist, javisst. Godt besøkt dag på i fakultetesregi, med faglig, sosialt og arbeidslivsaspekt. Etterfulgt av hagefest.
  • Rekordhøyt antall faddere: over 200 stk
  • God rekruttering av internasjonale faddere – må muligens sette tak neste år.
  • Svært god medvirkning fra faglig ansatte – mye pga workshop og målbevisst arbeid gjennom vårsemesteret.
  • Jobbet aktivt med: Hvordan øke de fagliges selvtillit på studiestartfeltet? Hvordan få dem til å se at det er de som er «stjernene i showet» som studentene ønsker å bli kjent med?
  • Også fornøyde med: bedre samhandling mellom norske og internasjonale faddergrupper.

# SV:

  • Godt fornøyde med fellesarrangementene: rebusløp og SV-fest
  • Også fornøyde med god intern organisering og struktur
  • Godt samarbeid med fadersjefene – ble tett fulgt opp gjennom året
  • Fakultetet er organisert med fadderkoordinator på hvert program, og studiestartnettverk innad på fakultetet.
  • Gode opplegg på alle program, med faglige innslag
  • Hadde ca 250 faddere, men sliter med rekrutteringen av faddere til internasjonale studenter. Ønsker fokus på dette i studiestartnettverket.
  • Dårlige erfaringer med samarbeid med Chateau Neuf – vil i framtida finne andre alternativ
  • Evaluerer internt ila september.
  • Skal i tillegg avholde fokusgrupper med faddere/nye studenter og internasjonale studenter.

# TF:

  • Generelt godt fornøyd med planlegging og gjennomføring
  • Fokus på fakultetet: Prosjekt om studiekvalitet i førsteåret
  • Også fornøyde med noe mer faglig innhold, bl.a alumnipresentasjoner
  • Godt samarbeid med faddersjef  - generelt fornøyd med flinke faddere
  • Sender ut evaluering i disse dager
  • Studiestartkoordinator deltar på programseminarer ila september

# UV:

  • Rekordhøy fadderrekruttering
  • Ringerunde til alle fadderne ila sommeren – ingen falt fra!
  • Fadderkursing med politi og brannvesen til stede som var svært vellykket
  • Ble også avholdt eget møte med internasjonale faddere
  • UV-dagen: Suksess med mye folk og fint vær
  • Forsker Grand Prix. Skal se på organiseringen – mye jobb på noen få ansatte. Ble fullt – men hadde kanskje nådd mest ut til de ansatte og ikke studentene (i utg.pkt).
  • Også vellykket fadderlunsj på lektorprogrammet
  • Løftes: midler til fadderukeaktiviteter – ujevnt fordelt mellom fakultet/institutt. Hvordan sikre mer rettferdig fordeling? 

# MN (fra eget møte med Ingrid):

  • Godt fornøyde med intern fadderkursing i regi av faddersjefer på institutt
  • Også fornøyde med fadderopplegg for internasjonale studenter, og ny organisering av faddergrupper for årsenhet realfag
  • Videre fremover: Opprette nettverk for studiestart på fakultetet med faglig og administrativt ansatte, samt faddersjefer
  • Også se på de økonomiske rammene for fadderaktiviteter på fakultetet 
  • Til studiestartnettverket: Hvordan rekruttere internasjonale faddere? 

# Det sentrale fadderutvalget: 

  • Skal kalle inn til evalueringsmøte med faddersjefnettverket
  • Evaluerer også internt i AF
  • Oppsummert: fornøyde med fellesarrangementene som hadde ca 1500 besøkende (Fun in the Sun) og 850 deltakere (Studentslippet)
  • Positivt med faddere/faddersjefer fra fakultetene som kunne bidra på fellesarrangementene

# Internasjonalt mottak:

  • Veldig fornøyd med Orientation Day som ble avholdt for første gang
  • Neste gang: lengre infodel
  1. Orientering fra Internasjonalt mottak om studiestart 2017
  2. Orientering: Utlysning av verv som leder og nestleder i Det sentrale fadderutvalget
  3. Diskusjon: Fadderordning for masterstudenter? 
  4. Diskusjon: Hva skal nettverket brukes til? Forslag til temaer/ agenda for møtene utover høsten? 
  • God kommunikasjon
  • Rolleavklaringer
  • Lokaler til fadderaktiviteter
  • Økonomi/sponsing
  • Budsjetter for studiestart
  1. Felles nettverkskonferanse om studiestart 30.09.2016
Publisert 29. aug. 2016 08:53 - Sist endret 1. juli 2023 01:23