20. februar

Velkommen til første møte i nettverket etter jul.

Til stede: SV, UV, MED, OD, TF, HF, JF

Ikke til stede: MN. Har meldt inn tilbakemeldinger til agendaen i eget møte. 

Lisa skal jobbe med den praktiske gjennomføringen av studiestart på JUS og bistå Christine. Er lagt til studiestart-listen.

#1 Velkommen tilbake, Anne!

Anne har sin første uke tilbake etter permisjon. Hun skal lede nettverket videre og jobbe med studiestart høst.

#2 Evaluering av studiestart V18 – hvordan har det gått?

Malin gir en kjapp oppsummering fra fellesarrangementene. Fakultetene orienterer om hvordan det har gått på enhetene. Alle gir innspill til planlegging av V19.

Norway in a nutshell:

Bunad, flagg,17. mai, norske ord og uttrykk populært. Vurdere ny foredragsholder til å snakke om sosialisering og flørting. Godt innhold. Bra oppmøte. Et arrangement som bør videreføres.

Skøytedagen:

Fakultetstimeplanen ble overholdt og fungerte bra. Jevn pågang hele tiden, tilstrekkelig med skøyting, litt venting, men det gikk greit. Dialogen med Frigo kunne vært bedre, det kom en del skolebarn på skøytebanen etter hvert. SKS ser på mulighetene for å bruke Frogner Stadion neste år. 

Munchmuseet var populært og godt besøkt. Naturhistorisk museum ikke så populært.

Testet ut aking i Tøyenparken for å avlaste trykket på skøytebanen, men pga av isete forhold ble det nesten ikke brukt.

Quiz med Universitas på Escape:

Ble fullt på Escape, andre ble sendt til puben på PSI. Neste år bør vi vurdere å kjøre to quizer parallelt slik at alle får muligheten til å delta. 

Det er en utfordring at de internasjonale studentene ikke får med seg at de trenger kontanter og legetimasjon på Escape. Denne informasjonen oppgis i arrangementet på nett, men bør også formidles i andre kanaler, som Facebook-gruppen til internasjonale studenter på UiO og i fadderopplæring. 

Guidet busstur:

Populært og alltid god stemning. Mange meldte seg på to ganger. Kan løses med et bedre påmeldingsskjema. 

Arrangementer i regi av Knutepunktet:

First night in Oslo fredag før studiestart:Godt oppmøte. Lokalet tar maks 200, og vi anslår at vi hadde 170-200 deltakere totalt gjennom kvelden. Vil trekke frem at Impro Neuf holdt improteater på engelsk. De var utrolig flinke og slo veldig godt an.

Orientation Day og politiregistreringen for studenter utenfor EU gikk som planlagt og var vellykket.

Runde fra fakultetene:

Alle fakultetene var fornøyde med gjennomføringen av studiestart. 

HF var godt fornøyde med fellesarrangementer og egne HF-arrangementer. Trakk frem besøk på Teknisk museum og guidet tur langs Akerselva som spesielt vellykket.

MED opplever at det er vanskelig å holde oversikt over hvor mange studenter som kommer til den ordinære studiestartsuken, ettersom undervisningen for de fleste først starter senere i januar/begynnelsen av februar. Skal vurdere å sende ut et påmeldingsskjema neste vår. 

Videre arbeid:

SKS kommer til å foreslå de samme fellesarrangementene våren 2019. Anne N. sender ut et forslag på epost, som vedtas på møtet i nettverket i mars.

#3 Hvordan bemanne fellesarrangementer under studiestart?

Under studiestart fasiliteter faddersjefsekretariatet totalt ni arrangementer. For at disse skal kunne gjennomføres trengs det personressurser. Det er ikke mulig for faddersjefsekretariatet å gjennomføre fellesarrangementer alene. På våren trengs det hjelp til enkle oppgaver som å organisere inn- og utslipp på NiN, dele ut boller, kakao og skøyter på skøytedagen, vise vei, svare på spørsmål etc. På høsten er det primært Blindern Games som krever bemanning. I tillegg trenger vi rundt 15 verter under Velkomstseremonien.

Vi har de siste årene forsøkt på en løsning der faddersjefene selv stiller og/eller hanker inn frivillige fra sitt fakultet. Dette har fungert middels bra og det har vært krevende å få tak i nok folk, både for faddersjefene og sekretariatet.

SKS ønsker å drøfte måter i løse dette på. Et forslag er å sette opp en oversikt over hvor mange frivillige hvert fakultet skal stille med på de ulike arrangementene, på samme måte som vi har gjort med Blindern Games. Er dette en mulig løsning? Har dere eventuelt innspill til andre løsninger? Og hvor mange frivillige er det rimelig at hvert fakultet stiller med på de ulike arrangementene?  For våren kunne en slik fordeling sett slik ut:

Arrangement

Fakultet

Antall frivillige

Norway in a Nutshell

HF

SV

MN

JF

MED

OD

TF

UV

SKS

1

1

1

1

1

1

0

1

2

Aktivitetsdag med skøyter

HF

SV

MN

JF

MED

OD

TF

UV

SKS

3

3

3

2

1

1

0

1

2

Kafe til kafe

 

Ingen

Quiz

 

Ingen

Guidet busstur

 

Ingen

En annen løsning er at SKS lønner studentambassadører for å jobbe under studiestart. Lønnsugifter vil måtte tas fra studiestartbudsjettet, hvor det per i dag er svært begrenset med midler. Hva bør i så fall tas ut for å frigi midler? Er det aktuelt å sløyfe faddergoder eller overnatting på Voksenåsen?

Diskusjon i nettverket:

Både SV og MED ga tilbakemelding på at det er urealistisk å kunne forplikte seg til å finne så mange frivillige som det skisseres i forslaget. Flere andre fakulteter ser også på dette som utfordrende. 

Forslaget om å kutte ut overnatting på Voksenåsen ble støttet av hele nettverket. 

HF foreslo å bruke f.eks gavekort på Akademika til å rekruttere frivillige på fakultetene. SKS noterer forslaget og ser på om det er fornuftig bruk av ressurser.

Det ble foreslått å lage en utlysning etter frivillige til å bidra for å lage en god studiestart for internasjonale studenter? Kanskje det er lettere å få tak i studenter som ønsker å bidra i en liten tidsramme enn å få tak i faddere.  Med dette lager vi en «pool» med frivillige som kan brukes til forskjellige små oppgaver. Kan vi appellere til en annen målgruppe på denne måten?

Innvendingene mot dette forslaget var hvordan noe slikt skal organiseres og kommuniseres. Det blir også et spørsmål om SKS ønsker å ta på seg en så stor administrativ oppgave.

Videre arbeid:

SKS går gjennom budsjettet for studiestart og ser på hvilke utgifter som eventuelt kan fjernes for å frigi midler til lønning av studentambassadører/ frivillige. SKS vil også undersøke om studentambassadører i det hele tatt vil være tilgjengelige til å jobbe under studiestart vår, da dette overlapper med skolebesøk/ messeturneen.

Anne vil sende ut et nytt forslag til hvordan fellesarrangementer skal bemannes, og legge opp til kort diskusjon om forslaget i nettverksmøtet i mars.

#4 Erfaringer fra faddersjefseminar

Malin gir en oppsummering fra faddersjefseminaret. Fakultetene kommer med eventuelle tilbakemeldinger fra sine faddersjefer.

Lykkepromille fungerer alltid godt. Gir faddersjefene konkrete verktøy de kan bruke i fadderopplæring. 

Beredskapsgruppen holdt innholdet mer relevant enn tidligere, og leverte på bestilling. Støttet seg mye til innholdet på sikresiden.no

Eiendomsavdelingen: Klarte ikke helt å levere på bestilling av innhold. Neste år: Vakt og alarm kan ta det som går på sikkerhet og skjenkekontroll. Studiestartskoordinator kan ta en del om arrangementsplanlegging.

Seksuell trakassering og grensesetting v/LNU: Nytt i år. Jobbe mer med innhold og bestilling til neste gang.

Neste år:

Litt færre eksterne innholdsleverandører. Studiestartskoordinator i SKS kan med fodel ta mer regi på seminaret, med mer involvering fra nettverket i forkant. 

Det er fint å være på Voksenåsen og fine rammer rundt arrangementet, men det er veldig kostnadskrevende. Alle er enige om at ressursene er bedre brukt andre steder. SV har hatt god suksess med å bruke studenterhytta og kjøpe inn o glage maten selv. Det er kostnadseffektivt. SKS ser på muligheten for å gjlre noe lignende. 

På spørsmål om hva slags tilbakemeldinger fakultetene har fått på seminaret svarte representantene at deres faddersjefer stort sett var veldig fornøyde med opplegget. 

#5 Møter våren 2018

Fakultetene kommer med innspill til temaer de ønsker skal tas opp i løpet av våren.

Innspill fra SKS:

- Diskusjon om faddergoder. Nytteverdi og kostnader. 

- Dialogen med Chateau Neuf. Forventningsavklaring. Aktivitetsmidlene fra UiO har blitt halvert i 2017.

Etter en diskusjon rundt bordet ble det bestemt og nettverket og SKS ikke kommer til å bruke tid og ressurser på dialog med CN. JUS vil derfor ta en egen dialog med CN angående sine arrangementer.

- Innspill fra HF: Lønning av faddersjef og struktur på arbeidet for faddersjefen.

- Anne (SKS): fra et referat på et av høstens møter kom det fram at man ønsket større fokus på seksuell trakassering. Hvordan tenker dere at vi jobber med dette videre?  JF jobber med etiske retningslinjer for deltakere på arrangementer. Disse retningslinjene tar også tar for seg studiestart og forhold mellom fadder og ny student, maktbalanse og studenter i mellom. Retningslinjene skal ut på høring i april. MN utarbeider faddervett-regler. Hvor mye ansvar kan man legge på en fadder?

#6 Orienteringer fra Studentparlamentet

SP har meldt et ønske om å få høre hva fakultetene planlegger av faglige aktiviteter for studiestart H18. SKS foreslår at SP inviteres til nettverksmøte i mars og at fakultetene gir en orientering om sine planer.

SP har også spilt inn forslag om døgnåpen vakttelefon, natteravnordning etc. under studiestart. Har dere innspill til dette eller andre tiltak som kan bidra til en tryggere studiestart?

Etter en diskusjon ble det bestemt at SP inviteres til et av vårens møter for å få en innføring i hvordan vi jobber med studiestart ved UiO, både planlegging gjennomføring og evalueringene vi gjør underveis.

Videre:

Anne N. (SKS) inviterer SP til å komme på nettverksmøtet i mars. SKS vil i innkallingen til møtet be om at alle fakultetene forbreder seg på å kort fortelle om ett faglig arrangement under studiestart.

#7 Eventuelt

Tilsettelse og første møte i faddersjefnettverket:

Enighet om at 1. oktober fastholdes som frist for ansettelse av ny faddersjef for fakulteter der det er mulig. Første møte i faddersjefnettverket utsettes til medio november. 

Nettverket var enig i dette. 

 

Publisert 14. des. 2017 12:15 - Sist endret 19. mars 2018 11:55