20. mars

Referat

Tilstede: Christine (JUS), Sandra (HF), Ina (MN), Nele (vara for Anne, MED), Markus (TF), Susann (Studentparlamentet), Sarah (Faddersjefsekretariatet), Heidi (Faddersjefsekretariatet), Anne (SKS). 

Ikke tilstede: UV, SV, OD. 

#1 Besøk fra Studentparlamentet, 30 min

Susann Andora Biseth-Michelsen, studie- og læringsmiljøansvarlig i Arbeidsutvalget i Studentparlamentet 2018/2019, var med på første del av møtet for å lære mer om hvordan fakultetene organiserer studiestart. Arbeidsutvalget i Studentparlamentet har nedfelt et punkt om studiestart og fadderordningen i sin handlingsplan for 2017/18. Innunder dette punktet, har de egne punkter om faglig innhold ved studiestart. Disse er:

- Nye studenter bør involveres i fagmiljøet tidligere. For å etablere et godt læringsmiljø, må instituttene i samarbeid med fagmiljøene, være synlige og i tett kontakt med studentene allerede fra dag én.

- Semesterstartsukene må ha faglig innhold. Faginnholdet skal inspirere, motivere og gi studentene en forsmak på studiet. Særlig er faglig aktiviteter som inviterer til dialog og samarbeid gunstige, da de også gir rammer for sosial samhandling. 

- Fakultetene må jobbe spesifikt med overgangen til universitetet. Dette innebærer alt fra å lære om ulike studieteknikker, hva det vil si å skrive akademisk, hvordan man referer i tekster og hvordan arbeide godt i kollokviet.

- I arbeidet med overgangen til universitet skal det særlig vektlegges en forventningsavklaring i semesterstart mellom studenten og institusjonen, slik at avstanden mellom studentenes forventninger og den faktiske studiehverdagen ikke blir for stor.

- Det bør tilbys flere forkurs i forbindelse med studiestart.

- Fakultetene innfører programseminar for nye studenter. Alle nye studenter skal få tilbud om sosialt og faglig introduksjonsseminar.

Susann Andora/ Studentparlamentet: Hvordan jobber fakultetene med disse punktene?

Anne/SKS: Vi tar en runde hvor hvert fakultet deler 1-2 tiltak de jobber med.

Nele/MED:

  • Har faglig involvering i alle program på studiestart.
  • «Smakebiter fra fagfeltet» - dag hvor alle program samlet har fokus på dette.
  • Har også en smakebitforelesning i ernæring som alle program deltar på: Handler om mat på studentbudsjett.
  • Bruker også studenter til å snakke om overgangen fra videregående til høyere studier og til å snakke om studiehverdag og hvordan man kan legge opp semesteret.
  • Man møter de faglige tidlig i studiestarten, til faglig-sosialt samvær (spiser lunsj/ croissant sammen).

Ina/ MN:

  • Alle førsteårsstudenter får tilbud om programseminar i september, to dager på Sundvollen med full kost og losji dekket. 
  • Opplegget er faglig og sosialt. Ledes av Ilan og Linda i Forvei.
  • I tillegg har alle program faglig innhold i studiestarten, men hvordan de legger det opp er opp til hvert enkelt institutt/ program.
  • Er organisert med et nettverk der de som jobber med studiestart på instituttene møtes jevnlig. Fakultetet koordinerer, men innholdet i studiestarten bestemmes ute på enhetene. 

Christine/ JUS:

  • Det er faglige opplegg både i studiestart på JUS, kriminologi, masterprogrammer og for internasjonale studenter.
  • Det kan for eksempel være bedriftsbesøk, foredrag med SiO om studieteknikk og om livet som student.
  • I begynnelsen av semesteret tilbys emnet (Rettskilder til fots) for studenter på JUS. det gir god inkludering i fagmiljøet, gjennom tett oppfølging av de faglig ansatte. 
  • Kriminologi er et lite program hvor studenter og ansatte sitter tett sammen –  det sikrer god integrering i fagmiljøet.
  • når vi skal fine tiltak for faglig integrering, baserer vi oss på evalueringer av studiestarten. Vi bygger videre på de som fungerer, mens vi forkaster de som ikke blir godt mottatt. Holder fortsatt på å prøve oss frem til de som funker best

Markus/ TF:

  • Fakultetet har igangsatt en rekke tiltak for å bidra til faglig inkludering; blant annet ekskursjon til HL-senteret, smakebitsforelesninger, rebus på fakultetet og workshopdag hvor man kan sette sammen et program som inkluderer f.eks workshop i studieteknikk, møte med Karrieresenteret, Canvas osv.
  • Har også forventningsavklaring etter modell fra Forvei. Gjennomføres av programkonsulent og student med ett års erfaring. Der hilser alle studentene på hverandre, før de gjør en post it-øvelse hor de skriver ned sine forventninger. Deretter fokus på å bygge «TF pride» - altså styrke studentenes oppfatning av at de har gjort et bra valg ved å velge å studere på TF.

Sandra/ HF:

  • Studiestart lages og foregår ute på instituttene/ programmene. Fakultetet koordinerer.
  • Vi har innført to mottakstiltak allerede før studentene starter studiene:
  • 1) Når søkernavn frigis fra SO, får fakultetets søkere epost hvor man «takker for søknaden» og blant annet legger ved lenker til saker i media som omhandler deres fagfelt (der forskere fra UiO uttaler seg). blir en slags forventningsavklaring tidlig, der man sjekker om søker fortsatt er interessert i fagfeltet. Hvis ikke, kan søker omprioritere innen fristen 1. juli. 
  • 2) Etter at tilbud er klart, sendes det ut velkomstepost (som på samtlige fakultet) med viktig info blant annet om studiestart. Men i tillegg blir alle bachelor og årsstudenter ringt opp. Får en personlig samtale med noen fra fakultetet, der søker også kan stille spørsmål, blant annet om læringsmiljø og studiestart. 
  • Når studentene kommer i august, er det instituttet som tar dem imot. Alle faglig ansatte er på jobb og tilstede under studiestart.
  • Læringsarena på fakultetet: Har blant annet hatt seminar på fakultetet om overgangen fra VGS til studier. Skolebesøksordningen og nye studenter bidro med å fortelle om hva det er studentene lurer på når de begynner på UiO. 
  • Har også noen eksempler på tiltak på programnivå: Bachelor i historie: Stort program. Der arrangeres rebusløp med faddere, hvor de er innom faglige temaer. Blant annet skal alle innom instituttleders kontor for å håndhilse! Fransk avholder sitt velkomstmøte som en «fransk salong»
  • Noen faglig ansatte har også kontrakter med sine studenter
  • Samtlige program har faglige arrangementer og smakebitsforelsninger, f.eks er Forsker grand prix populært. 
  • IMK har startet opp et tiltak nå, hvor alle bachelorstudenter får tildelt en faglig fadder som skal følge dem gjennom studieløpet. 
  • Viktig å få frem at vi jobber under paraplyen førsteårsopplevelsen! Studiestart er mer enn kun den første uken. 

Åpen diskusjon:

SP: Dette er inspirerende, men også frustrerende, for jeg ser jo nå at mye gjøres, men opplever altså stadig at studentene tar kontakt med oss og ønsker flere tiltak eller mer/ bedre informasjon. Så hva kan vi gjøre? Det kan virke som at det er kommunikasjonen det står på?

JUS: Vil bare fremheve det HF/Sandra sier om at vi må tenke førsteårsopplevelsen og ikke studiestartsuka isolert. Dere i SP må gjerne bidra til å endre tankegangen dithen. De nye studentene er dessuten veldig ulike, og det vanskeliggjør kommunikasjonsflyten. Noen deltar mye, andre lite. Vi jobber med dette, og prøver å tydeliggjøre hvorfor det er relevant for de fleste å delta i studiestarten. Men vi kan ikke pålegge at alle skal delta, til det er studentmassen for forskjellig.

HF: Det å få den riktige og viktige informasjonen ut til studentene er den store utfordringen. Vi har erfart at det er vanskelig for dem å ta til seg mye info i studiestarten, så vi jobber med å kutte ned infoen på velkomst- og informasjonsmøtene til et minimum. Vi tror det er vel så viktig med hva som lir sagt i møtene våre med studentene før studiestart (når vi ringer og sender epost).

SP: Er det et alternativ å gjøre studiestart obligatorisk? Det har vært diskutert i Utdanningskomiteen. 

MED: Å gjøre studiestart obligatorisk er ikke et alternativ. Det vil føre til altfor mange henvendelser fra studenter som da av en eller annen grunn ikke kan komme. Skaper også en dårlig start på studiene hvis man ikke kan delta. Når det gjelder kommunikasjon har vi god erfaring med nettbaserte HMS-kurs som studentene kan ta i løpet av første studieår. Gjennom disse får de mye viktig informasjon, som vil ligge tilgjengelig for dem også senere. 

MN: Bifaller nettkurs. Der må de også svare på spørsmål om læringsmiljø, så det er viktig. 

JUS: Veldig positivt at Studentparlamentet viser interesse ved å komme hit i dag. Hvis dere ønsker å delta i studiestarten, f.eks som observatør, må dere gjerne det.

Replikk SP: Kanskje ikke vi, men fag- og eller programutvalg kan kanskje delta?
Replikk JUS: Disse er for så vidt allerede inkludert. 

TF: Vi kan ikke tenke «one size fits all» når det kommer til studiestart. Studiestart må gjøres ulikt, fordi vi har ulike studenter som skal innlemmes i ulike fagdisipliner med ulike tradisjoner. Derfor må de også mottas på ulike måter.

HF: Tilbake til dette med nettkurs, så har jeg nå blitt inspirert til å teste dette ut etter modell fra University of Aberdeen i Skottland. (80% gjennomførte slike kurs, som måtte tas ila første studieår). Når det gjelder obligatorisk deltakelse under studiestart, vil det som det blir sagt føre til veldig mange henvendelser fra de som er forhindret fra å komme. Slik sett funker løsningen med «si ifra til studiekonsulent hvis du ikke kan komme» noe bedre.

JUS: Obligatorisk oppmøte er ikke veien å gå, til det er studentene for ulike. Men vi gjør mye for at når de først kommer, så er det ikke så lett for dem å gå. Driver med «tvangssosialisering» første dagen.

SP: Vår bekymring er at studentene ikke får med seg viktig info om for eksempel Si fra-systemet. Vi mener denne infoen må komme fra sentralt hold, og at man må sikre at alle får vite om det. 

Replikk JUS: På fakultetsnivå gjør vi det vi kan med de kanaler vi har. Men det er vanskelig å nå alle. Hvis dere har tips til hvordan studentene ønsker å få denne infoen, kom gjerne med dem.

Sarah/ Faddersjefsekretariatet: Det faglige og sosiale i studiestart er så oppdelt. Kan man jobbe for å kombinere det mer? Og kan man sette strengere krav til fadderne om hva de skal bidra med? Kan ikke de formidle noe av den viktige infoen?

MN: Vi har hatt et seminar om studentmedvirkning. Ikke bare politisk, men generelt. Hvordan får studentene til å delta. Denne diskusjonen handler jo egentlig mye om dette. Noe vi har sett på, er at det kanskje ikke er så forutsigbart hvor man skal henvende seg alltid, som student. 

SP: Ja, og da er vi jo over på dette med digitalt læringsmiljø. 

Replikk HF: SV har en side som heter «les meg» hvor det står viktig info til nye studenter. Den blir mye besøkt under studiestart, men ikke senere. Så det er vanskelig å finne gode tiltak!

Anne/ SKS: Vi må avslutte diskusjonen nå, men det er veldig positivt at vi har hatt denne gode erfaringsdelingen her i dag. Vil bare gjenta det som har blitt sagt om førsteårsopplevelsen, det er noe dette nettverket er veldig opptatte av og som vi håper dere i Studentparlamentet også ønsker å jobbe videre med. Jeg synes vi skal holde kontakt per epost fremover, og at vi kan invitere deg/ Studentparlamentet tilbake i nettverket ved en senere anledning. 

#2 Orientering fra faddersjefnettverket, ved Sarah og Heidi i faddersjefsekretariatet, 10 min

  • Kort orientering om hva som har blitt diskutert på møtene i februar og mars. Referater fra møtene finnes her
  • Møteplan for FSN våren 2018. 
  • Orientering om frist 28.05 for å skaffe frivillige til Blindern Games.

Sarah: Faddersjefnettverket har hatt noen gode møter. Har blant annet gått gjennom fadderkursmanualen, og fått innspill. Den skal nå revideres, vi jobber med en bedre utgave som vi håper flere vil bruke. I tillegg har vi brukt møtene til å evaluere faddersjefseminaret (vi ser denne er en viktig læringsarena for faddersjefene) og studiestart i vår. I går hadde vi også en god oppklaring om skjenkeregler, og framover skal det bli kursing i Si fra-systemet, formidling og mediehåndtering.

Heidi: Vi har også gitt faddersjefene frist til 28. mai for å sende navn på frivillige til Blindern Games. Veldig fint om dere hjelper dem å huske denne fristen!

#3 Orientering om arbeid med etiske retningslinjer, ved Juridisk fakultet, 15 min

  • JUS jobber med etiske retningslinjer for deltakere på arrangementer ved fakultetet. Christine orienterer kort om arbeidet, før det blir mulighet til å stille spørsmål.

Saken utgikk pga tid. Vil bli tatt opp på møtet 24. april. 

#4 Diskusjon: Felles rammer for fadderopplæring og felles retningslinjer for faddere på tvers av UiO?

I lys av temaer som #metoo og varsling, og generelt økt fokus på læringsmiljø og studiestart ved UiO, ønsker SKS å undersøke om fakultetene synes vi bør ha noen felles retningslinjer for alle faddere ved UiO. Per i dag er fadderopplæringen svært ulik fra fakultete til fakultet, både i form og innhold. SKS og faddersjefsekretariatet (med innspill fra faddersjefnettverket) lager en fadderkursmal, men SKS sitt inntrykk er at den blir fulgt i varierende grad. Spørsmålene vi ønsker å diskutere, er:  

- Bør det være noen felles rammer for fadderkursopplæring på UiO, på tvers av fakultet (f.eks visse temaer alle må dekke)? 

- Bør studiestartnettverket komme med innspill til fadderkursmalen, heller enn faddersjefnettverket? 

- Bør det være noen felles retningslinjer og policyer for faddere på UiO, f.eks når det gjelder alkoholbruk? Hvordan skal i så fall prosessen være for å utarbeide disse? 

Anne/ SKS: I tillegg til bakgrunnen som ble sendt ut i innkallingen til møtet, vil jeg også nevne at det på faddersjefseminaret ble tatt opp og diskutert at fadderne er usikre på hvilken myndighet de har i situasjoner der de eller nye studenter mener en fadder oppfører seg "galt". Vi tror derfor noen enkle retningslinjer vil være til god hjelp for fadderne i slike tilfeller. I tillegg blir vi i SKS ofte svar skyldig bår ledelsen og media spør hvilke retningslinjer vi har, siden vi ikke vet om fakultetene har noen, og eventuelt hva de er. Ønsker derfor en opprydning i dette, g at vi ser på om vi skal utarbeide noen i fellesskap. 

Sandra/ HF: Fadderkursmanualen har ikke vært god og ikke blitt brukt av oss, så den må forbedres. Der har vi jo muligheter til å sette noen forventninger til fadderne. Tenker Faddersjefnettverket kan komme med innspill, deretter Studiestartnettverket. Når det gjelder policy eller kontrakter har jeg diskutert med faddersjefene på HF, og vi er enige om at vi ikke synes man skal gå for kontrakt. Men vi stiller oss bak at vi kan ha noen felles rammer i fomr av en policy på UiO. En arbeidsgruppe bør kanskje settes ned, med jurist, faddersjefer og ansatte?

Markus/ TF: Vi har faktisk kontrakter med fadderne, og driver med «avskilting» hvis de bryter disse. Det er veldig viktig for oss at de er bevisste ansvaret sitt, og at de som faddere er representanter for UiO og fakultetet. Men når det er sagt, kan man kanskje oppnå det samme med retningslinjer.

Nele/ MED: Vi synes også det høres fornuftig ut med noen felles retningslinjer. Et spørsmål fra oss, er om fadderne får attester? (Replikk fra HF og TF: Ja, vi gir attester til våre faddere).

Ina/ MN: Støtter også å ha noen felles retningslinjer for fadderne. Det har vært et problem at det ikke står skrevet ned hva som er, og ikke er, ditt ansvar.

#5 Fellesarrangementer under studiestart V2019, 5 min

  • SKS foreslår følgende program for fellesarrangementer under studiestart Våren 2019.
  • Hvis fakultetene har innspill til programmet ber vi om at de sendes til Anne innen fredag 9. mars.
  • Hvis det ikke kommer noen innspill vil vi vedta programmet på møtet.

Anne/ SKS: Siden vi ikke har mottatt noen innsigelser på epost, regner vi programmet som vedtatt. 

#6 Orientering om faddergoder 2018, 10 min

Av budsjettet til studiestart i SKS går per i dag over en fjerdedel til innkjøp av faddergoder. Kostnadene til dette har økt hvert år de siste årene, i takt med at antall faddere ved UiO har økt. Samtidig har fellesarrangementene til SKS vokst både i omfang og kvalitet, og vi ser nå et behov for å bruke en større del av budsjettet til disse, for å sikre best mulig gjennomføring og videreutvikling av arrangementene. 

  • I 2017 bestod faddergodene av t-skjorte, bomullsnett og matboks. Faddersjefer har i tillegg fått en collegegenser med navn og fakultet påtrykt. I tillegg bidro SiO med gratis termokopp og Akademika med gratis notatblokk og penn.
  • SKS foreslår at vi i 2018 kun kjøper inn t-skjorter til fadderne og collegegensere til faddersjefene. Handlenett og matboks foreslås droppet.
  • Vi kan fortsatt tilby SiO og Akademika å bidra med gratis goder. SKS kan fortsette å ha korrespondansen med dem.
  • Før møtet er det fint om dere diskuterer med deres faddersjefer om de tror det at man kun får t-skjorte som «faddergode», vil få negative konsekvenser for vervingen av faddere? Saken vil også bli tatt opp i faddersjefnettverket 19. mars for å få deres innspill.

Diskusjon: 

Anne/ SKS: Vil bare presisere at det ikke er snakk om å kutte faddergoder, men å kutte en eller to ting fra godene, f.eks matboks eller vannflaske. Disse blir kjøpt inn til lavest mulig kostnad, produsert i Kina og holder ikke god kvalitet. Konsekvensen er at vi "kjøper for å kjøpe noe". Bakgrunnen for at vi ønsker å legge mer ressurser i fellesarrangementene er dessuten at studiestartnettverket i 2016 meldte at disse ikke holdt god nok kvalitet. Det har vi de to siste årene tatt tak i, og bedre kvalitet har ført til flere deltakere. For at arrangementene skal ha en god kvalitet, og kunne ta imot 3000 og 5000 besøkende, slik Blindern Games og Studentslippet hadde i fjor, trenger vi å bruke ressurser på disse. For eksempel koster strømskap, som er en nødvendighet på Blindern Games, fra 40-60 000 kr. Det dekker vi ved å kutte ut matbokser fra faddergodene.

Vi foreslår derfor at vi fortsetter å gi fadderne t-skjorter, og at SKS skaffer nett, kopper og andre gaver fra samarbeidspartnere som Akademika, SiO og Karrieresenteret.

Markus/ TF: Dette virker som en fornuftig løsning. Faddergoder er bra, men ikke nødvendig for at vi skal rekruttere faddere hos oss. Vi ønsker a fadderne skal ha andre motivasjoner for å være fadder, enn å få gratis goder. 

Sandra/ HF: Vi mener faddergoder trengs, men også at det er lurt å heller bruke pengene på at fellesarrangementene skal bli så bra som overhode mulig. T-skjorter er viktig, og man bør helst også ha nett. Dersom UiO sentralt skal kutte ut nettene, ville vi vurdert å bruke penger på det selv. Det ville imidlertid da ha gått fra vårt arrangementsbudsjett, så det er ikke  noe vi ønsker. Vi opplever at faddergodene er verdsatt av studentene - det skaper en god stemning rundt fadderopplæringen og i møtet mellom instituttene og fadderne. 

Nele/ MED: Vi er også enige i at matboks kan kuttes, mens nett bør beholdes siden det har en praktisk nytteverdi.

Ina/ MN: Vi synes et UiO-nett er bedre enn nett fra f.eks Akademika. Hos oss har det også blitt meldt inn at man gjerne kan bytte ut matboks med noe faddergrupen kan bruke i fellesskap, som en kortstokk eller et kubbspill. 

Anne/ SKS: Tar med innspillet om en fellesgode tilbake. Men det vil fortsatt innebære en kostnad, så vi må se på hvordan vi evt skal løse det. 

Vedtatt: SKS kjøper inn fadder-t-skjorter og faddersjefgensere til studiestart 2018. Vi ser på handlenett. Matboks avvikles. Termokopper og f.eks notatblokk leveres av samarbeidspartnerne våre i Akademika, SiO og Karrieresenteret. 

#7 Eventuelt

# LINK/ Senter for læring og utdanning

  • SKS: LINK har tatt inititativ til å lage noe for nye studenter til studiestart. Vet ikke så mye enda, men ser for meg at nettverket skal involveres og en bestilling vil bli sendt på epost etter møte med dem 21.3. Tanken er å lage noe om overgangen fra videregående til universitet, studieteknikk eller studiehverdagen. Det skal være rettet mot førsteårsstudenter. Tenker det kan bygge på mye av det dere gjør ute på fakultetene allerede, men også være mer overgripende - bør gjelde alle UiO-studenter. 

# Velkomstseremonien:

  • MN: Er det obligatorisk å delta på velkomstseremonien? Våre faddere har mange egne tanker om hva de vil gjøre sammen med sin faddergruppe de første dagene, og jeg er usikker på om velkomstseremonien er obligatorisk å delta på?
  • SKS: Den er ikke obligatorisk, men vi oppfordrer til å delta. Det er en høytidelig og fin seremoni som har lange tradisjoner. Men vi forstår at det er vanskelig å argumentere for hvorfor det er viktig for fadderne å ta med nye studenter på arrangementet. Vi skal prøve å gjøre noen endringer på formatet i år – gjøre det mer appellerende for nye studenter og faddere. 
  • HF: På HF legger vi opp til at at nye studenter skal delta på fellesarrangementene ved at vi sørger for at ingen andre programposter legges på tidspunktene når disse foregår.  

# Om møtene i studiestartnetttverket:

  • TF: Synd at gode og viktige diskusjoner som dagens sak om faglig innhold i studiestarten, blir avsluttet pga tidsrammer for saker i møtet. Kan vi ha mer fleksibel møtestruktur, som åpner for slike diskusjoner?
  • SKS: Ja, vi kan ta flere av småsakene på epost, slik at det blir mer tid til diskusjoner i møtene. Kan også ha mer fleksibel tid på sakene.

# Studiestartsider på uio.no

  • MN: Studiestartsidene, både den sentrale og på program, er lite synlige. Har man vurdert en egen fane? Hva er begrunnelsen for at studiestart ligger under studier?
  • SKS: Skal snakke med nettgruppa og finne ut hvorfor sidene er organisert som de er. Sender ut en egen epost med orientering om dette.
Publisert 14. des. 2017 12:19 - Sist endret 19. mai 2023 19:04