Januar

Referat

Tilstede: SV,HF,TF, JUR, OD, UV, Knutepunktet, SK/AKS. 

#1 Studiestart vår 2019

Kort runde med orienteringer om hvordan mottaket av studenter i januar har gått. 

Knutepunktet, Internasjonalt mottak: 

  • Godt oppmøte på Meet & Greet. Ca 100 pers møtte opp. 

  • Orientation Day: Ca 300 studenter i Sophus Lies auditorium. Evaluerer om det blir en eller to datoer i august. Stort trykk i KP i januar. 

SV:  

  • Har fått profesjonsstudenter og internasjonale. Skulle ha akedag, men var ikke nok snø. Har fått gode tilbakemeldinger. Fadderkoordinatoren lager evaluering  
  • Sender også ut spørreskjema om antall aktiviteter etc internt på fakultetet. 

TF:

  • Noen få studenter – 3 stk - fra oss var med på HF sitt opplegg.  

JUS:  

  • Fullt kjør, noen hundre programstudenter og internasjonale. Ingen større skandaler.

  • Fra slutten av 2019 flytter studentene inn i nytt bygg – blir endringer i organisering.  

HF:  

  • Mandagen i studiestartsuka: Velkomstmøte på dagen. Studentene har fått epost fra fadderne på forhånd. Brettspillkveld på Uglebo på kvelden. Fredagen: Full dag på Teknisk museum, og deretter tur ned Akerselva sammen med Sandra. Vinner av årets faddergruppe.
  • Studiestarten i januar en lakmustest på organiseringen i august. To imot ca 130 internasjonale studenter. 

UV: 

  • Litt over 10 internasjonale studenter, et par faddergrupper. God og intim introduksjon.  
  • Mye fokus på kos og hygge.  

  • Stort trykk på studieinfo 

Seksjon for kommunikasjon (Anne): 

  • Fornøyde med det sentrale opplegget, alt har gått fint. Norway in a nutshell relativt fullt, god stemning. Prorektor Gro ønsket velkommen, deretter kåseri med Lorelou Desjardins. Og faddersjefkoordinator Philip var en meget god koordinator! 
  • Andre aktiviteter: Skøyting, kaferunde og quiz, guidede bussturer. Philip lager evalueringsskjema og sender til faddersjefnettverket. 

#2 Inndeling av faddergrupper 

Åpen diskusjon utledet av spørsmålene under: 

  • Hvordan foregår inndeling i faddergrupper? 
  • Hvordan sikrer man at alle faddergrupper får mange nok nye studenter? 
  • Hvilken informasjon gis til nye studenter før studiestart om faddergruppen?
  • Hvilke tiltak gjøres for å legge til rette for at alle studentgrupper (f.eks eldre studenter) skal ønske å delta i faddergruppe? 
  • Hva funker/ funker ikke med eksisterende ordning?
  • Kunne man eventuelt forsøkt andre ordninger? Hvilke? 

HF: Vi tar lister over nye studenter, deler inn i grupper og lager grupper med de som faktisk møter opp. Fra og med i år: Har laga 30 nettskjemaer (et for hvert studieprogram/retning) - påmelding til faddergrupper. Gjør det mer forpliktende for faddere. Er veldig spent på dette! Kartlegger litt om hvem studentene er. Forutsetter at organisasjonen fungerer – blir et ekstra insentiv for at instituttene må jobbe med dette ila våren! Opplæring av faddere i juni – instituttene vil da naturlig bli mer involvert.  

TF: Har dere tall på hvor mange som har vært med på faddergruppene tidligere år? Slik at man kan sammenligne? 

HF: Per i dag - vet ikke hvor mange som er med. Så nytt opplegg gir bedre oversikt. 

UV: Vi gjør dette på ped. og det fungerer veldig bra. Da kan man kommunisere mer med dem i forkant. Har også fargekodet gruppene sine - synlig i kommunikasjonen før og etter ankomst. Lektorprogrammet sliter med å samle troppene – fadderne starter med undervisning allerede i fadderuken. Har også et mål om å ha påmelding for dem i lektorprogrammet i år.  

SV: Hos oss fungerer det veldig bra med inndelig på stedet – men deler inn basert på hvem som skal ta de samme emnene. Fadderledere på institutt deler inn gruppene, og faddere sender dem epost med info om studiestarten. 

#3 Faddersjefseminar - UiO-internt og nasjonalt

Innspill på programforslaget:

  • Faddervettreglene – trenger også litt håndfaste og konkrete beskjeder om hvordan faddervettreglene skal presenteres. Kanskje rollespill? Få det ned på papiret og teste hvordan det funker.  
  • Frivillighetsledelse: Bygge en kultur blant frivillige. Er du klar til å lede en hær av frivillige! LNU – kan snakke om hvordan lede frivillige? 

  • Tips fra UV: NHH – har over 80% frivillighetskultur

  • Slå sammen sikkerhet/beredskap og grensesetting/ trakassering? Ta det i stor kontekst -   deretter ned på det konkrete nivået. 

  • Viktig at det er en yngre person. Viktig at det holdes på et konkret nivå. Hands on + hjelpe. Hva har skjedd, hva kan skje, bevisstgjøring - overføring til faddere som de kan lære opp.  

  • Trenger en yngre person til å holde i sikkerhetsopplegget. Ha reelle eksempler som har skjedd. Kleslenker. Rive av klærne. Ta seksualiserte bilder. 

Nasjonalt fadderseminar i Oslo 14. mars - HF holder innlegg om sin studiestart:  

HF: Studentsamskipnaden i Bergen og Trondheim samarbeider om dette (gjennom Lykkepromille) - kommer faddersjefer/ledere/styrer fra hele landet. Og administrativt ansatte. Flinke til å hente inn mange forskjellige typer innlegg. Eksempel: Fadderuka Quack! Veldig eksplisitt ikke-drikkepress på fadderuka.  

Grunnen til at jeg er invitert er fordi det er unikt slik vi jobber, hvor studentene og administrasjonen jobber sammen om studiestart. Studiestart og ikke fadderuke – og førsteårsopplevelsen. Fra HFs perspektiv.  

Ansettelsesmodellen for studentene som jobber for oss er interessant og gir et unikt samarbeidsgrunnlag. Mange jobber for at vi skal bli mer og mer overflødig. Koblinga mellom faglig og sosialt er det vi er unike og gode på. At vi får vitenskapelig ansatte til å være med på studiestart! 

#4 Strategisk arbeid med førsteårsopplevelsen

Diskusjon som ble initiert av TF under møtet.

  • TF: Har vært et økt fokus på førsteåret på UiO i flere år nå, men jeg lurer fortsatt på hvem som jobber med det på de ulike enhetene og i hvilken grad.   
  • HF: Vi har en egen workshop snart om studiestart og førsteåret. Har akkurat fått nytt dekanat som er veldig engasjerte i dette. 

  • TF: Jobber man studieadministrativt eller tiltaksmessig? Eller faglig?  

  • UV: Hos oss er det jeg som står for det. Mer helhetlig og målrettet opplegg med fokus på førsteåret. Tidligere var denne stillingen mer knyttet til studieinfo.   

  • TF: Synes det er et signal om et ønske om å satse på førståret fra grasrota  - og fra rektoratet. Men hva skal man gjøre, hvem skal jobbe med det? Her er det et vakuum som bør adresseres. Må tydeliggjøres, spesielt på fakultetsnivå.  

  • HF: Mottak har gått fra å være en administrativ greie til å bli et fagfelt – handler om mer enn å sjekke av en rekke punkter, i dag er det et felt med skjæringspunkter til psykososialt læringsmiljø. Har hjemmel i mandatet mitt om at det er et fagfelt. Viktig å få løftet dette, på fakultetsnivå og mer overordnet. 

  • TF: Dette er et ansvarsområde som spenner fra det administrative til det pedagogiske. Hvis man har en fagstilling må man kunne bevege seg på tvers mellom faglig og administrativt. Tydelige forventninger fra rektoratet – men hvordan gir de seg utslag i konkrete tiltak? 

  • UV: Kommer veldig an på om en person i stillingen er holistisk orientert, ser hele bildet. Er et behov som må kommuniseres.  

  • HF: Begynte på fakultetet i 2010, da var studiestartkoordinator en rolle som gikk på rundgang. Så tok jeg den rollen, men uten at det ble et felt som ble løftet. Ikke strategisk fra ledelsen – det har bare blitt sånn. Drift versus strategi og innovasjon.  

  • TF: Vi har en relativt unik situasjon hvor rektoratet har en uttalt intensjon om å løfte førståret som felt. Kan vi da jobbe litt politisk. Er en ganske enkel påpekning, men må gjøres på en riktig måte.  

  • Anne, SK: det jobbes jo med strategi, jeg kan sjekke hva som skjer der. Og generelt løfte dette videre til leder. Orienterer på neste møte. 

#4 Orienteringer fra LOS

  • Omorganisering i LOS: Knutepunktet nå i Avdeling for studieadministrasjon, mens Anne/studiestartkoordinator er plassert i Avdeling for kommunikasjon og samf.kontakt. Vil blir fortsatt  samarbeid på tvers. 
  • End of term-survey, KP: Presenteres på neste møte. 
  • Studentstøttedag og andre arrangementer i forbindelse med studiestart H-2019. Anne sender ut egen orientering på epost om dette. 

Arrangør

Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt
Publisert 8. jan. 2019 13:56 - Sist endret 14. juli 2023 00:24