Oktober

Referat

Til stede: Morten og Philip (AKS), Joachim (UV), Frode (JF), Sandra (HF), Mariana (KP), Anne (MED), Maria Elise (SV), Ingrid (MN)

SAK 1: Ny studiestartskoordinator/situasjon årshjul

Morten ønsker velkommen til første møte etter studietstart. Vi tar en rask navnerunde.

Morten går igjennom årshjulet, og informerer om at hvor vi ligger an. Litt bak skjema ettersom Morten fikk ansvaret for studiestart noe sent, men vi har et mål om å være a jour innen jul. Se powerpoint for oversikt i tabell.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SAK 2: Studiestart august 2018

Evaluering av Klar, Ferdig, UiO settes til neste møte. Resten av studiestart evalueres nå.

AKS

Frederikkkeplassen: Få folk generelt, og ingen som kommer innom for å “henge”. Vår stand på plassen var trolig godt overbemannet, og 2-3 hadde holdt. Informasjonen de etterspør er veivisning til bygg på campus.  Det var arrangert omvisninger i løpet av uka, med lite behov, men sommeromvisninger er det stort behov for. Fotobar ble lite brukt, men utstyret er innkjøpt og kan brukes ved senere behov (for eksempel Åpen dag). Fint å låne ut hageleker, men det ble lite brukt. Bør markedsføres bedre.

Ombruksdagen: Veldig mange tilbakemeldinger på antallet internasjonale studenter, trolig 80-90% internasjonale. Dette var mange standaktører ikke forberedt på.  Arrangementene innendørs bør trolig omorganiseres.

Klesbyttemarked: Fungerte bra. Estimert ca. 600 plagg fikk ny eier.

Gjenbruksmarked: Ett lass med små møbler og gjenstander ble hentet fra Grønmo, og satt ut på Frederikkeplassen. Det meste var borte etter én time, og dersom det hadde vært mulig, kunne vi godt hatt dobbelt eller tre ganger så mye gjenstander eller funnet andre måter å få sortimentet til å vare ut arrangementet på. Superpopulært. Det er svært ugunstig å måtte veie hver enkelt gjenstand, slik Renovasjonsetaten ønsket at vi gjorde.

UV: Flere studenter klagde på at det ble fort tomt på sykkeldagen og ombruksdagen

HF: Vi må enten være mer involvert i disse arrangementene, ellers trenger vi ikke denne detaljrikdommen.

Morten: Men det er interesse for å være mer med?

MN: Absolutt, vi kunne tenke oss å involvere oss mer

UV

Vært veldig preget av å ha brukt appen Differ. Mye av kommunikasjon, markedsføring og oppfølging har gått gjennom denne. Studiestart har gått veldig bra, men vi skulle gjerne hatt flere små telt. Vi fikk også tre brannalarmer i bygget, men ellers gikk det bra. Vi skulle gjerne flyttet folk litt mer effektivt mtp. registrering mer effektivt.

JF

I hovedsak gått bra. Gode evalueringer og god respons fra studentene. Prøver stadig å dytte alkoholfokuset vekk, og har stadig flere alkoholfrie arrangement - men det er dessverre fortsatt noen som føler på dette allikevel.

Vi er ikke så mye med på de sentrale arrangementene på Blindern, men vi prøver å markedsføre de. Det sitter langt inne for studentene å dra opp hit. Hadde tre Si Fra-saker under studiestart, som gikk på ubehagelig oppførsel. Positivt at studentene tør å si ifra.

De internasjonale studentene blir ikke godt nok integrert med de norske. De er fornøyd, men sliter med integrering. Vanskelig også med faddere til disse.

HF

Business as usual. Humanisst Javisst er utvidet, med DJ og kanonball, og det fungerte kjempebra. Gjentas neste år. Den største utfordringen denne studiestarten har vært å få fadderkoordinatornettverket til å fungere godt.

Har noen studieprogram der vi ikke får faddere, og vi jobber derfor med å få koordinatornettverket til å fungere bedre slik at rekrutteringen blir lettere.

KP

En del studenter hadde obligatorisk undervisning under politiregistrering og Orientation day, så dette kræsjet for mange internasjonale studenter. Politiregistreringen må prioriteres foran obligatorisk oppmøte. Det var om lag 1150 studenter på Orientation day, 4-500 på Meet and Greet, og 400 på First night in Oslo. Fungerte veldig fint å flytte til CN. Alle studenter I høst har fått en Start of studies-survey, som det er ca. 250 studenter som har besvart til nå. Nettverket får tilgang når den foreligger.

MED

En del internasjonale studenter med på velkomstseremonien. Tekstingen tok kvelden, så det var forvirrende for de som ikke snakket norsk. Det virket derimot som om de hadde det gøy allikevel. Ettersom semesteret på MED starter senere, og det ikke er noe ordentlig opplegg for de internasjonale før dette, tar fakultetet litt ekstra vare på disse i starten.

Ellers business as usual. På medisin var det færre som møtte opp til de faglige arrangementene på dagtid. Det kom også noen kommentarer fra studenter rundt drikkepress, også mot studenter under 20 som opplevde press på sprit.

Det var også hyggelig med en hilserunde mellom dekan og de nye studentene.

SV

Det gikk veldig fint på SV, og med samme opplegg som i fjor.  Rebus var veldig vellykket, og det er ikke drikking under arrangementet. Parkdagen vi arrangerte i år var veldig hyggelig, men hageleker, grilling og mer

MN

Vi hadde RealStart, et felles arrangement på MN, for første gang i år. Det fungerte veldig bra og det var bra oppmøte. Flere ble slitne mot slutten, så det blir litt kortere neste år. Gjennomførte også en spørreundersøkelse, der vi stilte fire spørsmål på velkomstmøtene studentene svarte på der og da.

Hadde kurs i samtaleteknikk med fadderkoordinatorer, som fungerte veldig bra. Jobber også med nettverket her. Årsenheten fungerte i år veldig bra, og hadde et solid program. Lite tilbakemeldinger på drikkepress., men det varierer også fra institutt til institutt.

Hadde én hendelse på ett program, som skapte litt styr som gjaldt veldig ønsket adferd fra en fadder. Her har vi merket at den lokale fadderopplæringen kanskje svikter litt i noen ledd, og vi ta dette litt mer på fakultetsnivå. Det lærte oss også at det er viktig å ha en solid kommunikasjons- og beredskapsplan. Hvem er på vakt under studiestart?

SAK 3: Studiestart vår

AKS/KP

  Navn Klokkeslett
MANDAG 6.1
KP Meet and Greet 10.00-16.00
AKS Norway in a nutshell 17.00-18.30
KP First Night in Oslo 18.30
TIRSDAG 7.1
KP Orientation Day 09.30-12.00
AKS Aktivitetsdagen 12.00-16.00
ONSDAG 8.1
AKS Café tour & Quiz Night hhv. 15.00-20.00 og 20.00-22.00
TORSDAG 9.1 
AKS Guided bus tour 13.00-16.00

Knutepunktet har publisert nettsidene for nye internasjonale studenter som kommer i januar 2020 på https://www.uio.no/english/studies/new-student/. Meet & Greet og First Night in Oslo er flyttet til mandag i studiestartsuka. Dette er fordi vårens studiestart er tidlig, og derfor legger de opp til at studentene kommer først mandag 6. januar. Arrangementssidene er allerede publisert.

Se utkast til program: https://www.uio.no/english/studies/new-student/events/orientation-week.html

Fakulteta oppfordres til å oppdatere sine sider så raskt som mulig: https://www.uio.no/english/studies/start-of-studies/start-of-studies-exchange.html, og til å melde fra om noen av deres arrangementer kolliderer med sentrale arrangementer.

UV

Per dags dato har vi ingen egne arrangementer.

JF

Vi flytter inn i nytt bygg denne uken, og studiestart begynner en dag senere.

HF

Vi har normalt fire arrangementer, men når det legges beslag på så mye tid (les; mandag) er det ikke mye rom for egne arrangementer. Men, det viktigst er at studentene har et opplegg og det er ikke et problem.

MED

Studiestart for nye studenter på tirsdag. Jobber også med å ansette en ny faddersjef.

SV

Vi har faddersjef og to koordinatorer. Kommer ikke til å lage så store arrangementer bortsett fra infokurs o.l.

MN

Vi har også fyllt ut “hull” i programmet, og må også nå se på hvordan dette struktureres. Tania fortsetter som internasjonal faddersjed, og jobber med å ansette "hovedfaddersjef".

SAK 4: Tilsetting faddersjefkoordinator og faddersjefer

Philip fortsetter som koordinator sentralt.

UV

Vi har tidligere hatt en “hoved” og en “vise”-faddersjef, men dette endres til to hovedfaddersjefer. Ikke ansatt faddersjef ennå.

JF

Vi har en faddersjef, og har i stor grad strukturen ordnet gjennom foreninger.

HF

Vi har ansatt ny faddersjef. Jonas fortsetter ett år til, og det kommer en ny. Faddersjefene er ansatt på månedslønn med fast stillingsbrøk i 15%. Det undersøkes hvorvidt det er mulig å uke stillingsbrøken til 40%.

MED

Faddersjefen hos oss er ansatt i en 10% stilling. Har ikke ny faddersjef enda, men jobber med saken.

SV

Vi har ansatt faddersjef og to koordinatorer.

MN

Vi har internasjonal faddersjef, og jobber med å tilsette en “ordinær”

SAK 5: Differ: Statistikk og evaluering fra studenter

Joachim Pacheco-Lie ved UV presenterer resultatene for forsøk med Differ. Powerpoint her.

SAK 6: Eventuelt

Saker til neste møte

  • Evaluering av Klar, ferdig, UiO
  • Diskusjon/fot i bakken om forventninger til og av faddersjefnettverket
  • Videre orientering og planlegging av studiestart vår
  • Fortsette å komme i takt med årshjulet, jf. innledende sak

Sandra informerer om Lykkepromille-seminaret (nasjonalt fadderseminar) som vanligvis arrangeres i februar/mars. Hun sender videre invitasjonen når den kommer.

 

 

Publisert 9. okt. 2019 17:20 - Sist endret 19. juli 2023 20:32