Organisering av arbeidet på fakultetet med studienettsidene:
Hvordan jobbes det med disse tematikkene? Hvordan er studieweb- eller nettredaktør involvert?
- Overordnet organisering: årshjul osv.
HF følger overordnede frister, + noen egne (studieadministrative frister). greit å forholde seg til, siden noe skal gjøres i FS, Syllabus, semestersider. Egne frister mht. når ting opprettes, spesielt mht. programmer. Varsler folk på instituttene. Forsøker å justere frister slik at studiekonsulenter får jevn arbeidsbyrde. Oppfølging av frister er delegert ut på instituttene. Varierer hvor flinke enhetene er til å følge opp. De større instituttene har god kontroll. - Studieprogrammer: nye studieprogrammer/studieretninger, endringer i studietilbudet.
Går gjennom oppbygging og gjennomføring av alle bachelor-programmene. En stor jobb, tar noe annet samtidig hvis det dukker opp. Hvis stålkontroll på studier, vil det bety et kjempeløft for HF. Pga. høy turnover på studiekonsulenter, klarer ikke å følge opp alle, kurs kommer ikke i riktig tid, får ikke gitt tilstrekkelig opplæring etc.40-50 stykker, turnover på kanskje 20%. Vanseklig å være streng også. "Bruk Vortex mer effektivt"-kurs, mange har jobbet lenge med Vortex og vil ikke treffes av et kurs for nye. Hildegunn: Mulig det også må ses på rollen til studiewebredaktør/nettredaktør - og opplysningskampanje om "hvordan vi gjør det på UiO", og at nettkompetanse skal inn i loopen.
Emner: 600-700 i semesteret, alle anser seg som ferdige når de er laget. Ingen kvalitetssikring i etterkant. Teksten inneholder mye vedtakstekst. Studiewebredaktør leser gjennom det som skrives når nye emner lages, men lite endringer pga. stort eierskap hos emne-eierne.
Kyrre + går gjennom prosessen mht. opprettelsen av programmer etc,, for å inkludere web-perspektivet før ting må legges ut. Bør også se på emnene i prosessen, mtp det som skal på nett. Se på retningslinjene. Per nå kommer webfaglige perspektiver inn for sent. Men HF ser på dette! Veldig bra. Kladdemapper i Vortex kan opprettes, men problemet er Ephorte - det skal inn der. Og da er det enklere å jobbe i Word. Men det går an å bruke samlet.html, som samler alle dokumentene i programbeskrivelsen til en fil, som utgangspunkt for ephorte.
Nettredaktør/-rådgiver kan delta i prosessen mht kvalitetssikring av det nettfaglige. Men: må være avklart arbeidsprosess slik at kompetansen ikke kommer for sent inn. - Emner: emnebeskrivelser, semestersider, opprette nye emner. De vitenskapelige.
Ingen prosess mht. kvalitetsforbedring ut over ved nye emner. Burde gjøres institutt for institutt, men ikke planlagte prosesser. Problematikker: eierskap, utskfting hyppig av studiekonsulenter. Sistnevnte kan også brukes til å gjøre endringer. Men mange emner, mange går sjelden, så bør antagelig begynne med de største, som går ofte. Ville vært nyttig å gå gjennom alt, men ingen prosess på gang. Tilbakemeldinger: studentene klarer ikke å skille mellom emnesider og semestersider. Kan noe gjøres med IxD? SLik som det er i responsiv visning - kommer raskere til semestersiden. 90% av tilbakemeldinger går på at folk ikke finner ting på semestersidene - timeplaner og pensumlister etc.
Kvalitetsgjennomgang: Noe av innholdet eier de faglige, men mye kan gås igjennom uten de vitenskapelige (sikre at innholdet er oppdatert og studieadministrative tekster er optimalisert for nett). Nettredaktør kan delta i en slik kvalitetsgjennomgang, sammen med instituttene, og studiewebredaktør. De faglige tekstene er det lurt å forbedre samtidig med jevnlig, obligatorisk evaluering av emnene som allerede skjer. Og være på tilbudssiden, slik at støtten fra de nettfaglige kommer i rett tid. - Evt. emnegrupper: nye, oppdatering
Varierende kvalitet, burde sikkert blitt gjennomgått. Og ikke så omfattende, så burde kunne være mulig å se på. Må ses i sammenheng med programmene. Ingen prosjekt, kun gjør ting hvis ting oppdages. - Utvekslingsavtaler: nye, oppdatering
Sterk internasjonal avdeling, holder i dette 99 prosent. Sterkt eierskap. Studieweb gjør enkel lenkeretting, og opplenking. Utvekslingsavtaleprosjektet: har tilbudt hjelp for sent mht. redaksjonell hjelp, siden det jobbes direkte med de i internasjonal avdeling. NB: prosjektet er kjørt mot de i internasjonal avdeling, slik at det er litt vanskelig å vite om de har kontroll + å bidra. - Fakultets- og instituttinformasjon:
- Karriere
- Administrer dine studier
Delt ansvar. Delvis god oversikt, bla på karriere og bransjesider.
Utfordringer: podcast-oversikt (satsing, men ikke innhold) + noen tilsvarende. Og policy mht. podcaster og annet som ligger delvis i Fronter og åpent på nett. Noen utfordringer, men tror de er klar over dem.
Administrer dine studier: restanse mht. HF. Utfordring mht. hvor info skal finnes - lokalt. Ikke mange som bruker de sidene. Fridtjof kan sette i gang arbeidet igjen.
- Rutiner for kvalitetssikring, arbeidsprosesser
- Hvem gjør hva
- Tilstanden på innholdet
Oppsummering
- Kommunikasjons- og nettarbeidet på fakultet: hvordan samarbeider dere om studier i dag (inkl. kompetanseheving).
Sterkt eierskap til program- og emnesider fra studiekonsulenter og programansvarlige. Må ta hensyn til dette. - Hva fungerer bra? Veldig fint å sitte sammen med andre nettressurser (Kyrre), men må også snakke med studie-ressurser. Hjelper med tett kontakt, og ressurser.
- Hva fungerer dårlig? Omfang, ressurser, prosesser, opplæring
- Hvordan få/disponere ressurser for å styrke arbeidet med studienettsidene?
Samarbeidet med nettgruppa sentralt
- Hva ønsker dere fra oss? Støtte/hjelp.
- Samarbeidsformer.
- Oppdragene.
- Kompetanseheving: kursing av programkonsulenter viktig, kursing av studiekonsulenter viktig. Sentralt må ha kursportefølge, slik at enhetene kan melde inn når de trenger kurs. Evt. kan også brukes i en-til-en-kurs. NB: Hildegunn: sjekk med fakultetene (Kyrre etc. ) hva de pleier å fokusere på når de driver opplæring.
Annet?
Emnetråder - i Årsplanen. Ide fra Berkley. Course thread. En tematisk oversikt over emner og programmer som har sammenhenger med hverandre. Må løses teknisk. IMK - filmmusikk- er pilot. Trenger hjelp til å finne gode løsninger p å hvordan dette kan synliggjøres. SKal være klart i løpet av høsten.
Studiewebredaktørnettverket er nyttig og viktig fora for studiewebredaktør på fakultet og ønskes opprettholdt. Og mulighet til å stille spørsmål til sentralt hold fungerer bra.
Fint med møter mellom sentralt og lokalt, inkl. studier.