Møte med MED: fakultetsredaktør og studiewebredaktør

Organisering av arbeidet på fakultetet med studienettsidene:

Hvordan jobbes det med disse tematikkene? Hvordan er studieweb- eller nettredaktør involvert?

  • Overordnet organisering: årshjul osv.
  • Studieprogrammer: nye studieprogrammer/studieretninger, endringer i studietilbudet.
  • Emner: emnebeskrivelser, semestersider, opprette nye emner. De vitenskapelige.
  • Evt. emnegrupper: nye, oppdatering
  • Utvekslingsavtaler: nye, oppdatering
  • Fakultets- og instituttinformasjon:
    • Karriere
    • Administrer dine studier
       
  • Rutiner, arbeidsprosesser
  • Hvem gjør hva
  • Tilstanden på innholdet

Oppsummering

  • Kommunikasjons- og nettarbeidet på fakultet: hvordan samarbeider dere om studier i dag (inkl. kompetanseheving).
  • Hva fungerer bra?
  • Hva fungerer dårlig?
  • Hvordan få/disponere ressurser for å styrke arbeidet med studienettsidene?

Samarbeidet med nettgruppa sentralt

  • Hva ønsker dere fra oss? Støtte/hjelp.
  • Samarbeidsformer.
  • Oppdragene.
  • Kompetanseheving.

Referat:

Overordnet bra tilstand på studieinnholdet, og sentral studiewebredaktør påpeker at det er kort responstid når de stiller spørsmål og gir oppdrag. MED forholder seg til årshjulet, sier fra til studiekonsulenter og vitenskapelige. Muntlig info, og kontakt, ved behov. Ved feil, er de strenge. Går så ut med info til brukerne. Følger opp alle fristene i årshjulet.

Struktur på arbeidet: Tar opplæringsrunde med hver enkelt studiekonsulent. E-postlister for studiekonsulenter og andre relevante grupperinger. Halvårlig studinfo-dag og jobber med emneinfo. Har med fs- koordinator. Vellykket. Alle blir ferdige, 2,5 time. 15 program, ca 200 emner, inkl 70 phd. Bruker også aktivt tilgangskontroll, og ønsker mer adgangsbegrensning. Vil gjerne mht å opprette emnemapper. Cecilie ser på dette, tror det kan løses.

Ressurser: Stillingen til studiewebredaktør: ca 60 prosent mht web, 100 prosent kommunikasjonsjobb. Sitter i landskap, nærme kommunikasjonsgruppa. Gjør det enkelt med dialog ved behov. Studiewebredaktør har tilstrekkelige ressurser.

Programmer: utfordringen er å koble seg på så tidlig som mulig, og delta i prosessen. Ingen etablert prosess, men studiewebredaktør følger med, og vet jo når nye programmer kommer, og tar kontakt selv.

Programmene: noen programmer gjennomarbeidet, kvaliteten på resten bra. Går gjennom innimellom og kvalitetssikrer redaksjonelt, tar dialogen med studiekonsulenter og fjerner det som ikke skal være der etc. Kontakt med alle studiekonsulenter.

Opplæring:

Studiekonsulenter får ikke tilganger hvis de ikke har fått opplæring i fs og web. En- til- en , 1,5 timer. + tilbyr veiledning i etterkant, og mange spør.

Hvis sentrale kurs, for eksempel mht emner, ville det vært et bra supplement. For studiekonsulenter. Kan gjerne delta selv også for å hjelpe til, og for å fange opp utfordringer. Og: bør kanskje samarbeide om kursene, en felles del, og en lokal del.

Delstudier i utlandet: styres av internasjonal koordinator. Samarbeider nå med nye sider.

 Fakultet/institutt- sidene: det meste på fakultet. Ikke så mye å følge opp. Studiewebredaktør holder i det. Institutt- redaktør inne i bildet. Glad for frontesaker fra sentralt.

Generelt: Bruker sentral studiewebredaktør, også når spørsmålene skal til usit. Bruker ikke nettredaktør. Fungerer greit slik. Samarbeid med nettredaktør: mest mht aktuelt. Fungerer overordnet sett bra. Samarbeider mer.

Utfordringer med info /dialog fra ledelsen i tide, og vurderer møteformer mellom nettredaksjonen og studieredaksjon.

Ønsker: kompetansebehov studiewebredaktør : sosiale medier, "alt " , video, kommunikajsonsfaglige kurs. Overordnede kurs. Kommunikasjonsplaner og - strategier. Kurs for studiekonsulenter, se over. Vil gjerne beholde studiewebnettverket, evt. slå sammen med rekrutteringsnettverket. Teamarbeid fungerer bra. Både med sentral støtte og med nettredaktør på fakultet.

Publisert 3. feb. 2014 18:15 - Sist endret 4. feb. 2014 12:59