MN: Møte med fakultetsredaktører og studiewebredaktører

Organisering av arbeidet på fakultetet med studienettsidene:

Hvordan jobbes det med disse tematikkene? Hvordan er studieweb- eller nettredaktør involvert?

  • Overordnet organisering: årshjul osv.

    Det studieredaktør bruker mest tid på: småsaker hun for henvendelser om og må rydde opp i. Sender videre noe både til Studiewebredaktør sentralt og USIT - noen ganger for ikke har tid selv, noen grad fordi hun ikke vet. Mest på emner.

    Årshjulet: tenker mindre på tekster nå når katalogen skrftlig ikke finnes. Mye armer og bein. Ikke noe mål på fakultetet om annet enn ad hoc-jobbing kanskje, har langt færre administrative enn mange andre. Men lager halvårsplaner i studieadminitrasjonen på fakultet/instituttene. Der inkluderes det sentrale årshjulet. Mye emne-ting. Sist gang studiekatalog i kort-versjon: skulle hentes fra nettsidene, men de tekstene var ikke så gode, så måtte fikse noen tekster likevel.

    Største hindring: det er så mange prosesser som stopper opp, også hos vitenskapelige. Blir veldig tunge prosesser, og mye uenighet går på "skrive på web"-ting. Begrenset hvor mange kamper man orker å ta. Prøvd å involvere nettredaktører på institutt, men de sier de ikke jobber med dette, og ønsker ikke å jobbe med programsidene. Har blitt vitenskapelig eierskap til tekstene. Erfaringer fra nytt program: dårlige prosesser, mye armer og bein.

    Hvor mye tid bruker studieweb-redaktør: ca 25 prosent Har fått en vara, men vedkommende har ikke dedikert tid. Men har tatt opp at det trengs ressurser.
    Rekker ikke å være i forkant, så jobber mest med brannslukking.

    En del sider studiewebredaktør aldri har tid til å se på. Gjelder egentlig alle sider som ikke er programsider og emner, også på institutt. Mange dårlige sider, men får ikke sett på noe i praksis. Flere sider er ikke ferdige siden ny UiO-webprosjektet.

    Nyhetsbrevet til potensielle studenter: studiewebredaktør ikke involvert. Pål (nettredaktør) + andre i kommunikasjonsenheten jobber med det.
    Så en del svakheter ved programsidene i den forbindelse, men har ikke fått gjort noe med det enda. Men fått god kjennskap til programsidene, og vil gjerne gjøre noe med dem Bla. møte med UV for å forbedre lektorprogrammet. Karriereintervjuer har nettredaktør jobbet med. Flere ressurser i Kommunikasjonsenheten kan gjøre at det er mer å hente mht. hjelp til redigering av programtekster.

     
  • Studieprogrammer: nye studieprogrammer/studieretninger, endringer i studietilbudet.

    Har stort forberingspotensiale, men det går endelig i riktig retning, og tror det kommer mer ressurser fra kommunikasjonsenheten mht. forbedre tekstene der. Stor fokus på studier på MN gitt ny komm.strategi. mht rekruttering.

    Mye ulike oppsett etc. på programmene, det gjør det vanskelig også å gjøre ting enhetlig etc. Instituttene har liten tid til å jobbe med dette også, og "la de tusen blomster blomstre" er gjeldende. Noen prosesser er i gang, jobber bla med Fysikk. Men ting tar veldig lang tid.

    Sjelden nye programmer, heller noen omstruktureringer og nedlegging. Det går sin gang med omstruktureringene etc.

    Web kommer ikke inn for sent i prosessen med å utarbeide nettsidene, men stor motstand hos de vitenskapelige mtp. nettfaglige vurderinger.
     
  • Emner: emnebeskrivelser, semestersider, opprette nye emner. De vitenskapelige.

    Jobbet nå med rutiner og saksbehandlingen. Forankret i vitenskapelig- og studielinje over flere år. Har sett bedringer mht prosesser. Redaksjonell oppfølging av emneinfo: jobber med det, hvis henvendelser fra noen, for eksempel infosenteret etc. Men får ikke så mange henvendelser fra instituttene, helst fra fakultet. Men antageligvis fanges mye opp fra sentralt infosenter.

    Hvis vi skal ha stålkontroll på studie-innholdet: emnesidene funker ganske bra, semestersidene er noe annet. Mange bruker også fronter - der er ingen inne og ser.

    Kontakt med vitenskapelig: ingen kontakt med dem mht. hvordan de jobber, hva de har behov for. Til tross for dette funker det ok. De store klagesakene etc. går på andre ting. Hvor kan man for eksempel informere godt nok om obligatorisk oppmøte etc. Hvor ligger info om dette, ulike tradisjoner etc - men ingen god løsning per nå. Står ikke på emnebeskrivelsen alle steder.

    Hvem gir tilgang til studiesidene: lokal IT, ingen opplæring gis vitenskapelige. Studiekonsulenter får jevnlige drypp mht. hva som skjer av nye ting etc, i ulik form fra studiewebredaktør Opplæring i skrive for web etc. funker ikke så godt, ut fra erfaring. Og lokale nettredaktører har ikke ressurser til å hjelpe.

    Ikke naturlig å involvere kommunikasjonsenheten der. Ikke kapasiteten det står på mht. emner - ville nok ikke prioritert å jobbe mer med semestersidene. Greit nok mht. administrer dine studier etc. på fak, mindre på inst. Ikke alltid de har fått med seg at ting finnes sentralt etc.

    Frontesakene prioriteres hvis tid. Husker stort sett å fjerne dem.

    Kommunikasjonsenheten skal jobbe med programbilder. De må oppdateres.
     
  • Evt. emnegrupper: nye, oppdatering
  • Utvekslingsavtaler: nye, oppdatering

    Samarbeider  med internasjonaliseringsfolk på fakultet, tre institutter dukket opp på arbeidsstue. Internasjonsaliseringsfolket gjør jobben selv, studiewebredaktør har kun fasilitert prosessen. Skal kvalitetssikre før det publiseres.
     
  • Fakultets- og instituttinformasjon:
    • Karriere
    • Administrer dine studier
       
  • Rutiner, arbeidsprosesser
  • Hvem gjør hva
  • Tilstanden på innholdet

    Nettredaktør: hjelper også med Vortex-problematikk, sitter i samme landskap. Instituttene har felles epostadresse for studierelaterte saker, slik at instituttene kan få hjelp.

    Instituttene: mange emner, mye felles info i FS som må legges inn på nytt på nettsidene. Går tid til dette - dette burde fikses, også mht. å bedre omdømmet for felles løsninger.

Samarbeidet med nettgruppa sentralt

  • Hva ønsker dere fra oss? Støtte/hjelp.
  • Samarbeidsformer.
  • Oppdragene.
  • Kompetanseheving.

    Får god støtte fra sentral studiewebredaktør og co, god rådgivning, fint med noen som vet om gode eksempler fra andre enheter etc. Fint med tilbud ut mot instituttene.

    Ønsker et annet format på bildene på programmer. Gode former for kollager. LItt mer visuelt.

Tror ikke opplæring er der skoen trykker på MN. Tror studiekonsulentene heller trenger hjelp til å lage gode tekster fra en kyndig. Utfordringen er manglende ressurser på studieweb-rollen + at det er en kultur for å jobbe slik man gjør på MN.

Publisert 3. mars 2014 11:39 - Sist endret 3. mars 2014 11:39