SV: møte med fakultetsredaktør og studiewebredaktør

Organisering av arbeidet på fakultetet med studienettsidene:

Hvordan jobbes det med disse tematikkene? Hvordan er studieweb- eller nettredaktør involvert?

  • Overordnet organisering: årshjul osv.
  • Studieprogrammer: nye studieprogrammer/studieretninger, endringer i studietilbudet.
  • Emner: emnebeskrivelser, semestersider, opprette nye emner. De vitenskapelige.
  • Evt. emnegrupper: nye, oppdatering
  • Utvekslingsavtaler: nye, oppdatering
  • Fakultets- og instituttinformasjon:
    • Karriere
    • Administrer dine studier
       
  • Rutiner, arbeidsprosesser
  • Hvem gjør hva
  • Tilstanden på innholdet

Oppsummering

  • Kommunikasjons- og nettarbeidet på fakultet: hvordan samarbeider dere om studier i dag (inkl. kompetanseheving).
  • Hva fungerer bra?
  • Hva fungerer dårlig?
  • Hvordan få/disponere ressurser for å styrke arbeidet med studienettsidene?

Samarbeidet med nettgruppa sentralt

  • Hva ønsker dere fra oss? Støtte/hjelp.
  • Samarbeidsformer.
  • Oppdragene.
  • Kompetanseheving.

Referat:

Årshjul og kontakt mot instituttene

Århjul - følger sentralt årshjul, men har eget mht. syllabus, FS og vortex. Ikke mange egne frister. Hadde arbeidsstue før jul mht. kvalitetssikring av semestersider, men ingen tradisjon for det, så kun 3 stykker kom. Kunne vært opp mot 20 stk. Sammenlignet med JUS, så er det lite strømlinjeforming. Så vet ikke om ting sjekkes, vet ikke om ting er i orden. Ingen satsing ut over det vi må og får tid til.

Vet ikke hvem som gjør ting. Studiekonsulenten gjør alt selv, bortsett fra å opprette emnemappe, Vet ikke om de kan vortex, retningslinjer etc. Kontakt kun hvis de sender studiewebredaktør e-post. Har en e-postliste, men om den når frem, og om de riktige folkene er der, vet hun ikke. Nettredaktørene på instituttene jobber ikke med studier på nett. Kun på PSI.

Ressurser og samarbeid med nettredaktører

Studiewebredaktør har få ressurser til nettsidene, maks 20 prosent. Har spilt inn på fakultetet at det trengs ressurser til studier. Lett å nedprioritere web, fordi det er andre ting som brenner.

Vet ikke hvordan ting står til, men tror ting gjøres. Også at en del bra arbeid blir gjort. Arbeidslivssider + karrieresider er bra.

Rettighetsregimet er veldig komplisert, og vet ikke hvem som har tilganger, og har ikke alltid tilgang til å regulere tilgangene heller.

Nettredaktør jobber med å gjøre komm.ressursene selvhjulpne på nett. Blir med i studiewebred, og møter med infosenteret mht. web-saker, slik at det er mulig å plukke opp tråden og hjelpe til. Men ny sjef, så må plukke opp tråden med den på ny mht. ressursbruk. Nettredaktør kan ikke ta daglig kontroll, men kan gjerne delta på prosjekter.

Mangler den personen som har oversikt over studier.  Merker det på infosenteret at ting ikke er bra, spesielt på emnesider, på instituttenes studiesider etc. Mye rart.

Tror ikke studiewebredaktør har autoritet hos studiekonsulentene, antageligvis pga stor utskiftning tidligere, som også har hatt få ressurser.

Nettredaktør-møter er de eneste kontaktpunkt mot instituttene mht. nett. Men deltakerne der jobber ikke med studier. Og har andre oppgaver i tillegg, så lite ressurser.

Studieadministrativt møte: annen hver måned, over 30 stk. Vanskelig å ta opp nett der, for vet ikke helt hvem som det er relevant for. Men eget punkt med info, med de store sakene fra sentralt. Men ikke tid til diskusjoner.

Det finnes en studiekoordinator per institutt, men ikke nødvendigvis naturlig kontaktpunkt mht. nett-jobbing. Og det er ikke en definert rolle for dem.

Ønsker kartlegging av situasjonen

Burde nok ha en kartlegging for å synliggjøre hvordan det egentlig står til, for å synliggjøre overfor ledelsen.

Tror det gjøres mye god jobb, men at det skjer på måfå. Men en god del tilfeller av at folk ikke har fulgt maler og struktur etc. Ingen opplæring, så kanskje ikke så rart. Eksempel: forelesere legger ut pensumliste på dropbox i stedet for på semesterside, på Facebook-gruppe etc.

Studieprogrammer: gikk gjennom en del sammen med sentralt for et drøyt år siden. Positiv prosess. Har eksempler sikkert på at det resulterte i færre henvendelser.

Utvekslingsavtaler: har en egen internasjonaliseringskoordinator + nettressurs, så det følges opp. Nettredaktør har gitt litt opplæring, og tilbydt hjelp til oppdatering. Sterkt eierskap til innholdet.

Utfordringer med strukturen

En utfordring med tre nivåer med informasjon, og trefftallene på uio.no er større enn sv.uio.no etc. Når vi ikke har ressurser, hvorfor har vi egne studie-sider på institutter? Slanker nettsidene på institutt på administrer dine studier. Ønsker egentlig at program og emner ligger på fakultet, slik at studenter har ett sted å gå. Hildegunn og Cecilie: ingen prosesser i den retningen per nå, heller å sentralisere mer informasjon om studiene.

Ønsker fra sentralt: synes får god støtte. Får raskt svar. Vanskelig å finne frem i vortex-veiledniner og studiespesifikke veiledninger. Eks: kildekode-spørsmål, tar for lang tid å lete frem kunnskap. Meld gjerne fra om hvor problemet er.

Forslag til hvordan organisering av arbeidet kan og bør organiseres, eksempler på hva som fungerer, er ønskelig. Og også mht. arbeidsprosesser. Evt. også anslå nødvendig ressursbruk på så og så mye innhold.

Opplæring ønskelig av studiekonsulenter.

Hildegunn: opplæring må forankres i studieledernettverk, slik at folk møter opp. Og samtidig ikke gi tilganger uten noe opplæring, hvis mulig.

Emnesider: ønsker seg "regler for redigering av emnesider", hvem kan gjøre hva. Hører vel under arbeidsprosess.

Publisert 13. feb. 2014 12:52 - Sist endret 10. mars 2014 16:15