UV: Møte med fakultetsredaktør og studiewebredaktør

Organisering av arbeidet på fakultetet med studienettsidene:

Hvordan jobbes det med disse tematikkene? Hvordan er studieweb- eller nettredaktør involvert?

Nettredaktør ikke konkret involvert i studie-nettsidene. Men studiewebredaktør deltar i nettredaksjon, så diskusjoner overordnet tas der.

  • Overordnet organisering: årshjul osv. UV; videresender sentrale beskjeder til studiekonsulenter, jobbet tidligere med inforsenteret og involverer dem når behov, er også rekrutteringsansvarlig: tenker på det hele tiden. Gir vortex-tilgang, veldig mange har tilgang, burde vært færre. Men da må man styre arbeidet på instituttene. Og workshops, funker bra. Har tett kontakt med studiekonsulentene, ikke så mye med faglærerne. Infosenteret har oversikt over hvem som gjør noe. Kompetansen hos studiekonsulentene er varierende. Gir ingen opplæring, sender dem på publisistkurs. Har noen ganger hatt tema-opplæring for dem, på dagsseminarer etc, med skrive for nett, hvordan møte studenten på e-post etc. Forskjell på vitenskapeliges behov og studiekonsulentens behov.

    Nettredaktører på institutt: jobber ikke med studier. Og de har lave prosenter til nettarbeid.

    Studielederne: brukes aktivt for forankring og beskjeder etc. Har også kontakt med programeierne.

    Studiewebredaktør: vanskelig å si hvor mange prosent, men godt under 50%. Henger etter med de engelske sidene. Ikke videreutviklet siden ny web.

  • Studieprogrammer: nye studieprogrammer/studieretninger, endringer i studietilbudet.
    Har plan på forbedringer, er ca halvveis. Målen er å kvalitetssikre alle, så snart det er mulig i løpet av våren. Involverer sentralt. Workshopene fungerer bra.
     
  • Emner: emnebeskrivelser, semestersider, opprette nye emner. De vitenskapelige.
    Har laget en egen mal for emnebeskrivelsene før de kommer på nett - inkl. hva som kommer på nett, hjelpetekster mht. hva som skal på nett etc. Utfordringen er for studiekonsulentene å gjøre om på tekstene til vitenskapelige. Studiewebredaktør publiserer, så kan kvalitetssikre. Men vil egentlig komme tidligere inn i prosessen. Sammen med FS-konsulenten. Ønsker føring fra sentralt på at arbeidsprosesser, der nettfaglig kvalitet skal inn tidlig, må defineres.
    Fellestekster funker bra, kan kanskje bli flinkere til å sende inn innspill til dem.
     
  • Evt. emnegrupper: nye, oppdatering
  • Utvekslingsavtaler: nye, oppdatering

    En annen som jobber med det. Vet ikke helt hva som skjer pga. sykdom, men følger opp. Antageligvis ligger de litt etter.
     
  • Fakultets- og instituttinformasjon:
    • Karriere
    • Administrer dine studier: mye innhold er sentralisert på fakultet.

      Studiewebredaktør: Har tilgang til alt. Har mest innhold på fakultetsnivå, jobber med å strømlinje rutiner for instituttene. Ett skjema, ett sted med info etc. Noen ganger ligger ting på steder det ikke skal ligge etc. Har tett kontakt med noen.
      Burde være en kontrollinstans på institutt - for å hindre at folk gjør gale ting.
      Ingen kvalitetsgjennomganger utenom etableringsprosesser og etter kontakt fra instituttene. Gjorde en runde for 2-3 år siden. Spør infosenteret jevnlig mht. om de ser noe vi burde forbedret på nett etc.
       
  • Rutiner, arbeidsprosesser
  • Hvem gjør hva
  • Tilstanden på innholdet

Oppsummering

  • Kommunikasjons- og nettarbeidet på fakultet: hvordan samarbeider dere om studier i dag (inkl. kompetanseheving).
  • Hva fungerer bra?
  • Hva fungerer dårlig?
  • Hvordan få/disponere ressurser for å styrke arbeidet med studienettsidene?

Samarbeidet med nettgruppa sentralt

  • Hva ønsker dere fra oss? Støtte/hjelp.
     
  • Samarbeidsformer: Vil ha sentral studiewebredaksjon. Funker bra, med deltakelse fra sentralt på workshop, sammen med instituttene etc. Fint fora for å  dele erfaringer, se hvordan andre gjør det etc. Stordriftsfordel hvis  noen forbereder sakene, som alle kan dra nytte av.
     
  • Oppdragene.Ønsker oppdrag fra sentralt.
     
  • Kompetanseheving: behov for sentral opplæringspakke, både kurs og evt. pakke de selv kan bruke. Ønsker egne kurs rettet mot studier/studiekonsulenter. Evt. holdes lokalt jevnlig. Bør kanskje være et krav. Et sentralt opplegg + et lokalt opplegg. Må inneholde: hvilke endringer har jeg lov til å gjøre, og hvilke har jeg ikke lov til å gjøre.

Utfordringen er ressurser. Burde hatt en egen, dedikert, nettredaktør på UV.

Ønsker føring fra sentralt på at arbeidsprosesser, der nettfaglig kvalitet skal inn tidlig, må defineres.

Annet

 Arbeidsmåter som fungerer bra: arbeidsstuer, sette av tid til å få jobben gjort. Konkrete oppdrag. Ha det på studiekonsulent-møter.2-3 ganger i semesteret. Kan også funke mht. opplæring. Kan se i sammenheng med FS.

Kontakt med faglærerer har studiekonsuenten.

Viktig å ha kontakt med studieledernettverket, mer enn studieseksjonen. Også tett kontakt med infosenteret og rekruttering.

Publisert 10. feb. 2014 10:13 - Sist endret 3. mars 2014 11:40