Kurs: studienettsidene

Kurs: Emner

Målgruppe

Nye studiekonsulenter.

Organisering: studieweb-redaktør holder kurs i samarbeid med fakultetets studiewebredaktør. Fakultetene kan også holde kurset selv, og må i såfall dekke tematikkene som angis i kursopplegget.

Før kurset forutsettes at fakultetet har:

  • gitt riktig brukertilgang
  • satt på e-postlister lokalt
  • gitt informasjon/opplæring av hvordan kommunikasjonsarbeidet er organisert på fakultetet:
    • årshjulet, (sette av tid til høyintensive perioder)
    • kvalitetssikring: krav, lokale kvalitetssikringsplaner og rutiner
    • hva kan studiekonsulent gjøre på nett, hvilke oppgaver består stillingen av?
    • hvem gjør hva på kommunikasjons/nettarbeidet (bestillinger fra sentralt, fakultet, ledelse), arbeidsdeling institutt-fakultet
    • retningslinjer for innhold på institutt/fakultetssider, programsider, emnesider, innhold under administrer dine studier sentralt, Mine studier.
    • spesielle rutiner på fakultetet (saksgang osv. Ephorte.)
    • kommunikasjonsarbeidet som omdømmearbeid, krav til stillingen. Mål for arbeidet, ingen døde lenker osv.
  • grunnleggende vortex-opplæring (pptx) informert om rettigheter, personvern
  • Hvem er min nettredaktør/kontaktperson.

Dette forutsetter at det fins et opplegg på fakultetet for å fange opp nye studiekonsulenter.

Mål for kurset

  • Lære å lage godt innhold på nett
  • Lære bruk av malene: opprette, redigere og legge ned et emne. Klargjøre innhold på semestersidene.
  • Lære om hvordan studinfo-løsningene henger sammen: TP, FS, Mine studier
  • Kvalitetssikring av innhold: krav og rutiner, rapporter.

Kanskje også:

  • Rutiner for arbeidet, årshjul, kvalitetsrapporter. (Skal kjenne til dette på forhånd)
  • Gjøre noen konkrete forbedringer på innhold personen eier. (Hvis tid til)

Kursinnhold

Hva er godt innhold på nett:

  • Toppoppgavene: Topp 3 (25%) er emneinformasjon: finne timeplan, beskjeder, pensum, forelesningsmateriale og emnebeskrivelsen. 50% av brukerne er studenter.
  • Skrive for nett:  [Egen del + inkorporert i redigering av hvert felt.]
     
    • Oppgaveløsing: Sett deg i brukerens ståsted: hvilket spørsmål hos brukeren skal innholdet gi svar på?.
    • Skanning/lesbarhet
      • Formatering: overskrifter, osv. Når du klipper fra Word.
      • Korte avsnitt, overskrifter
      • Punktlister
      • Lenketekst
    • Språk:
      • klart språk, ordvalg
      • hvem er brukeren din? Hvem skriver du for?
      • du/studentene
    •  [gi noen eksempler/oppgaver: illustrer med hva som kan fjernes/gjøres om på]

Emnesidene: hvordan ser de ut på weben?

  • UiO-søk fra UiO.no, emnelistinger, emnebeskrivelsen, semestersidene, norsk/engelsk

Jeg skal redigere en emnebeskrivelse som ligger på nettsidene

Veiledningene.

Endringer: Hva kan jeg endre uten videre, tidspunkt, hva må vedtas? F.eks. Ikke endre eksamensform midt i et semester! Når gjøre hvilken type endringer? Er det forskjellig prakisis mellom fakultetene?

Kan vi forutsette at de kjenner til mapper og filer og litt basic vortex? Eller må vi starte med en kjapp intro om vortex, wisyywyg-redigering osv.?

  • Hvordan redigere en nettside.
  • Hovedbestanddelene i emnebeskrivelsen - innholdsfeltene, fellestekster
  • Gå gjennom hva som skal stå i hvert enkelt felt + formatering av innhold.
    • NB: hvis du trenger å legge ut samme tekst på mange emner: kontakt studiewebredaktør.
    • Hva bør bo i  emnebeskrivelsen, hva bør bo andre steder og bare pekes til.

Jeg har et nytt emne:

  • Opprette emnemapper: gå til instituttmappe - opprett ny emnemappe. hvem gjør? har de admintilgang og kan gjøre selv? MED: skjer på fakultet.
  • Språk: norsk - engelsk eller begge deler (navngiving av index-filene)
  • Det som redigeres på emnemappa.
  • (Emnebeskrivelsen - redigeringsfeltene)
  • Publisere en emnebeskrivelse. Publiserer de selv, eller andre for de?
  • Versjoner og arbeidsversjon.
  • Dobbeltsjekk etter publisering!

Jeg har et emne som ikke går lenger

  • Status nedlagt.
  • Fjernes fra emneoversikter og flyttes til egne oversikter over nedlagte emner.
  • Ikke slett et emne, pga. arkiv.

Semestersidene

  • Hva SKAL ligge åpent tilgjengelig på semestersidene? Pensum, tid og sted for undervisning og eksamen. Grenseoppgang Fronter: beskjeder, undervisningsmateriale.
  • Årshjulet styrer arbeidet: Opprettelse av semestermapper (basert på kriterier) , pensumlister, beskjeder og undervisningsressurser. Evt. lokale arbeidsstuer før publisering.
  • Hvor hentes ulike deler av innholdet fra?
    • Timeplaner fra syllabus, detaljeres på nett (NB: ny løsning blir bedre, ikke ta tabellen). Hva blir mulig i ny detaljering?
    • Tid og sted for eksamen fra FS.
    • Pensumlister: kopieres upublisert: gå gjennom og publisere. Sjekk formatering, biblioteklenke til høyre. Har alle felles praksis om at pensumendringer skal vedtas?
    • Fronterknapp
    • Felles undervisning
    • Beskjeder
    • Undervisningsressurser, inkl. filnavn.
    • Hvis semestermappa er på feil språk: hva gjør jeg? Spør studiewebred?
    • Tidligere eksamensoppgaver: hvor plassere? (noen har på program eller inst/fak).

Arkiv

Hvor er det spesielle/fakultære rutiner?

Emnelistingene

  • Hva styrer emnelistingene? Hvordan endre hvis feil emne?

 

Tid: ca. 3 timer

Tilbys: Første kurs i april, deretter oktober og april hvert år etter at semestermappene er opprettet.

Div tanker:

  • Den perfekte siden i hver av malene!
  • Det som gjelder ett emne vs det som gjelder alle på et program - hva hvor.
  • Skal de forberede seg på noe vis? Ta med en tekst? Evt. velge seg ut ett emne å jobbe med (eller lage kladdemapper).
  • Påmelding: List hvilke emner ansvarlig for. Har du tilgang til å redigere? Bruker du vortex allerede? Brukernavn
Publisert 22. jan. 2014 16:45 - Sist endret 20. okt. 2015 15:59