Finnes det systematiske forskjeller i ungdommers demokratiske kompetanse? Og i så fall, hvilke forhold bidrar til dette?
Kunnskapsdeptartementet ønsker tilbud på en undersøkelse som skal øke kunnskapen om hvordan ungdom ved slutten av videregående opplæring er forberedt til aktiv samfunnsdeltakelse.
Målet for undersøkelsen er å gi:
- Et bilde av tilstanden på ungdommers demokratiske kompetanse.
- Identifisere om det er grupper av ungdom som kan ha behov, og på hvilke områder, for styrket satsing på opplæring til demokrati og medborgerskap.
- Gi indikasjon på omfanget og mulige følger av at ikke alle ungdommer utvikler den kompetansen som trenges for aktiv samfunnsdeltakelse.
Funnene skal danne grunnlag for en langsiktig og kunnskapsbasert skole- og politikkutforming. I tillegg vil resultatene legge grunnlag for vurderinger av behovet for mer forskningsbasert kunnskap om ungdoms medborgerkompetanse.
Her kan du lese hele utlysingen.
Her finner du aktuelle vedlegg.