Demokratiet under angrep!

De siste årene har vi sett en rekke tilfeller av angrep på demokratiske institusjoner. Storming av kongressen i USA og Brasil, forsøk på statskupp i Tyskland og gatevold og skyting i en rekke land, også her i Norden. Hvordan kom vi hit?

Foto: Wikimedia Comons

Usikkerhet og krisetider

I krisetider har det ofte vært lettere for høyreradikale aktører, både intellektuelle og politiske aktivister, å få sin stemme hørt. Økonomiske interesser, frykt for tap av status i samfunnet og usikkerhet for fremtiden kan være grunner til at store deler av befolkningen ser mot autoritære politiske løsninger.

Demokratisk beredskap

Et viktig element er også ideologiske tendenser forankret i en prinsipiell motstand mot demokratiet. Hvor sterk støtte har egentlig demokratiet i befolkningen? Og i hvilken grad er vårt demokrati forberedt på angrep?

Til påmelding

• Cathrine Thorleifsson er førsteamanuensis ved Sosialantropologisk institutt ved UiO, og leder for den regjeringsutnevnte Ekstremismekommisjonen. Hun har vært forsker ved Senter for ekstremismeforskning C-Rex, og har gjort omfattede feltarbeid på ytre høyre aktivister.

• Hallvard Notaker er professor ved Forsvarets Institutt for forsvarsstudier, med amerikansk politisk historie som et av sine interessefelt.

• Marte Heian Engdal er visedirektør ved NOREF, Norwegian Centre for Conflict Resolution. Hun har jobbet som seniorforsker ved PRIO Senter for fredsstudier, og vært førsteamanuensis i historie ved UiO. Hennes forskning har særlig fokusert på Israel-Palestina konflikten.

• Jette Christensen leder Riksvalgsstyret og er tidligere stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, hvor hun satt i kontroll- og konstitusjonskomiteen, samt forsvars- og utenrikskomiteen. Nå skriver hun bok om demokratiets sårbarheter med støtte fra Fritt Ord og NFFO.

• Christian Tybring-Gjedde er stortingsrepresentat for Fremskrittspartiet, og medlem av Utenriks- og forsvarskomiteen.

• Benedicte Bull er professor ved Senter for utvikling og miljø ved UiO. Hun forsker på forholdet mellom økonomi, politikk og utvikling, med hovedfokus på Latin-Amerika.

• Ole Torp er møteleder.

Dette arrangementet er en del av serien Demokratiets tilstand 2023. Arrangementet er et samarbeid mellom Det Norske Videnskaps-Akademi og UiO:Demokrati

Arrangementet blir filmet og filmene blir gjort tilgjengelig på Akademiets YouTubekanal, som du finner her.

Arrangementsserien Demokratiets tilstand 2023 er støttet av Bergesenstiftelsen og Fritt Ord

Publisert 31. mai 2023 09:20 - Sist endret 8. aug. 2023 10:43