English version of this page

Tidligere arrangementer

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Det amerikanske demokratiet forvitrer, og den kritiske pressen er spilt ut av KI og tech-plattformer. Finnes det lyspunkt før høstens valg i USA?

Tid og sted: , Blindern, Georg Morgenstiernes Hus, rom GM652

Public lecture by Herman Cappelen, University of Hong Kong. All are welcome!

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

How may we understand literature, citizenship and democracy in a historical and contemporary perspective?

Tid og sted: , Sophus Bugges hus, seminarrom 2

Open guest lecture.

Tid og sted: , Helga Engs hus, aud. 2

Arrangementet er dessverre avlyst.

Tid og sted: , Lagtingssalen, Stortinget

USA går til valg 5. november 2024. Hvordan står det til med det amerikanske demokratiet, og hvilken rolle spiller den amerikanske grunnloven? Hva mener amerikanske velgere, og hvilke konsekvenser får valget for Norge og Europa? 4. juni inviterer Stortinget til seminar der disse spørsmålene er på programmet.

Tid og sted: , Sophus Lies auditorium

Finansieringsperioden for våre andre generasjons konvergensmiljø er ved veis ende og vi inviterer til en hyggelig sammenkomst hvor vi får høre forskernes egne erfaringer fra å være i et konvergensmiljø. Bli med å feire deres prestasjoner.

Tid og sted: , Georg Morgenstiernes House, room 203

Presentation by Pål Fjeldvig Antonsen, IFIKK. All are welcome!

Tid og sted: , Georg Morgenstierne Room 652

Public lecture by Åsa Wikforss, Stockholm University. All are welcome!

Tid og sted: , Sophus Bugges hus, seminarrom 4

We are delighted to announce the workshop Polysemi, concepts and representation by the Centre for Philosophy and the Sciences, University of Oslo.

Tid og sted: , Scene HumSam

Krigene i Ukraina og Gaza deles og blokkeres i sosiale medier. Algoritmene styrer hvilken verden vi ser, og farger bildene vi har av oss selv. Hva gjør sosiale medier med oss og med demokratiet vårt? Hva skjer med fellesskapet om vi ikke lenger deler en felles virkelighet? Velkommen til samtale og gratis lunsj på Scene HumSam!

Tid og sted: , GMH 652

Research Scientist Mikkel Lepperød (Simula) will give a talk entitled "Validating models in NeuroAI".

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hvordan påvirker klimaendringer den mentale helsen til barn og unge, og hvordan kan vi begrense denne byrden?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Fører økt ulikhet til lavere deltakelse i demokratiet?

Tid og sted: , GMH 652

Ethan Brauer (IFIKK) will give a talk entitled "Poincare on Intuition and the Applicability of Mathematics".

Tid og sted: , GM205

SciDem Research Seminar: Presentation by Antoinette Scherz.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hva er de viktigste fysiske endringene i klimasystemet?

Tid og sted: , GM203

SciDem Research Seminar: Presentation by Philippe Stamenkovic.

Tid og sted: , Georg Sverdrups Hus, auditorium 1

Velkommen til Norges største demokratikonferanse!

Tid og sted: , GMH 652

Ole Boye (Department of Public and International Law) will give a talk entitled "Human gene editing – the prohibitions against germ line editing and human enhancement".

Tid og sted: , Eilert Sundts hus, auditorium 2

Georgia Meloni leder Italias regjering, Marine le Pen håper å bli Frankrikes neste president. I juni ventes begges partier å bidra til et høyrepopulistisk valgskred i Europaparlamentet. Hvilke velgere står bak dem, og hva slags svar gir de på klimakrise, migrasjon, sosial ulikhet og stagnasjon?

Tid og sted: , Universitetets aula

Fiksjon eller virkelighet? Hvordan jobber de mørkeste kreftene for å endre Europa? Bli med på eksklusiv førvisning av den norske serien Furia 2 fra Amazon Prime, og panelsamtale om ekstremisme.

Tid og sted: , GMH 652

Christian Airikka (IFIKK) will give a talk entitled "On Role Spacetime Functionalism".

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Når vi vet så mye, hvorfor er det så vanskelig å handle?

Tid og sted: , Digitalt arrangement

Nordisk samarbeid er viktigere enn noensinne. Hva betyr teknologirevolusjonen vi står overfor for våre demokratier? Velkommen til dette digitale arrangementet!