English version of this page

Åpen utlysning av forsknings- og formidlingsmidler fra UiO:Demokrati

UiO:Demokrati lyser ut mindre midler for å stimulere til aktivitet og forskning på demokrati. Utlysningen er åpen for ansatte ved UiO. OBS! Nytt maksimalbeløp.

Bildet kan inneholde: anlegg, bygning, sofa, blomsterpotte, stol.

Illustrasjonsbilde. Foto: Jarli & Jordan/UiO

Formål

Formålet med midlene er å støtte tiltak som kan styrke demokratirelatert forskning og aktivitet slik disse er beskrevet i UiO:Demokratis grunnlagsdokument.

Søknaden må gjerne involvere flere akademiske partnere og eksterne aktører, men hovedsøker må være ansatt ved UiO (minimum 50% stilling). Det er ikke krav om tverrfakultær deltakelse, men søknaden bør ha en tverrfaglig dimensjon. Det er ikke krav om egenandel.

Søknadsbeløp og administrasjon av ordningen

Tidligere har det vært oppgitt at maksimalt beløp for støtte er 300 000 NOK. I styremøtet 7. mars 2024 ble det vedtatt at dette beløpet endres til 200 000 NOK.

Alle søknader blir vurdert av fagfeller. Søknader om beløp opp til 100 000 behandles løpende, mens søknader på mellom 100 000 og 200 000 NOK behandles av UiO:Demokratis styre.

Dette innebærer at det er styret som tar den endelige beslutning om tildeling av midler over 100 000 NOK, og at det dermed må påberegnes ekstra behandlingstid. Det avholdes to styremøter per semester, og søknad må være mottatt senest en måned før styremøtet. Se dato for styremøtene her.

Skulle søknaden avvises, vil det normalt ikke være mulig å søke om igjen om samme prosjekt før etter ett år.

Vi støtter:

• Etablering av nye aktiviteter innen demokratiforskningen: f. eks. workshops, seminarer eller konferanser.
  • Styrking av allerede eksisterende grupper og prosjekter engasjert i demokratiforskning, inklusive lønning av vitenskapelig assistent eller studentmedarbeidere.
  • Tiltak som bidrar til formidling av demokratiforskning og til økt samfunnskontakt (f.eks. utadvendte arrangementer, kontaktmøter med ulike samfunnsaktører og -institusjoner og digitale fora, inklusive studentdrevne initiativer).
  • Vitenskapelig ansatte kan også søke om midler på vegne av studenter (f.eks. til etablering av småskala forskningsprosjekter med studentdeltakelse).
  • Etablering og vedlikehold av nødvendig infrastruktur for forskning og formidling, som databaser.

Merk: Denne utlysningen gjelder ikke trykkestøtte eller finansiering av Open Access-publikasjoner.

Vi vil sterkt oppfordre til at søkerne tenker bærekraftig i forbindelse med gjennomføringen av aktiviteten (eksempelvis ved møter og reiser). Vi anbefaler at interesserte tar kontakt for dialog omkring søknaden.

Søknaden må inneholde:

• 1–3 sider med en kort beskrivelse som inneholder:
    • Redegjøring for tiltaket.
    • Tiltakets faglige relevans for UiO:Demokrati.
    • På hvilken måte tiltaket tilfører demokratiforskningen noe nytt.
    • Beskrivelse av tverrfaglighet (hvis relevant).
    • Hvis relevant: deltakerliste/program og beskrivelse av bærekraftig gjennomføring.
    • Hvis relevant: målgruppe for tiltak (formidling og samfunnskontakt).
  • Hvem som søker og søker(e)s CV, samt informasjon om administrativ saksbehandler ved søkerenheten.
  • Et detaljert budsjett som beskriver alle budsjettposter.
  • Søknaden skal signeres av instituttleder.
  • Søknaden skal skrives på engelsk.

Vurderingskriterier:

Det viktigste kriteriet for støtte er tiltakets faglige relevans, slik dette er beskrevet i satsingens grunnlagsdokument.

I vurderingen av søknader vil vi kunne prioritere:

• Tiltak som etablerer/styrker genuine tverrfaglige relasjoner innen demokratiforskningen, både nasjonalt og internasjonalt.
  • Tiltak som styrker formidling og samfunnskontakt for demokratiforskning ved UiO, med vekt på åpne arrangementer.
  • Tiltak hvor et flertall av arrangørene eller deltakerne er tilknyttet ved UiO.

Viktig informasjon:

• Søknaden skal være godkjent av grunnenheten (institutt e.l.). Vi anbefaler også dialog med økonomiseksjonen på din enhet. Midler som brukes utenfor UiO kan bli momspliktige, og dette må inkluderes i budsjetteringen.
  • Søknader sendes til UiO:Demokrati i ePhorte, saksnummer 2024/92.
  • Søknader som ikke sendes via ePhorte vil ikke ble behandlet. Ta kontakt med administrasjonen ved din enhet for hjelp med dette. Send hele søknaden i én PDF.
  • Midlene vil bli overført forskuddsvis til vertsinstituttet.
  • For søknader om støtte til databaser eller infrastruktur:
    Det forventes at søkere har gjort seg kjent med programvare og tjenester som er tilgjengelige ved UiO og at evt. nye verktøy og programvare er standardisert i størst mulig grad og passer inn i UiOs tekniske krav mtp. drift, vedlikehold og videreutvikling. Se også UiOs veileder for hvordan man tar i bruk nye tjenester i undervisning eller forskning.

Ta kontakt med UiO:Demokratis administrative koordinator for eventuelle spørsmål.

Publisert 11. jan. 2023 14:36 - Sist endret 20. mars 2024 11:10