Jahreprisen 2015 til livsvitenskapsforsker ved UiO

Professor Ludvig M. Sollid ved Universitetet i Oslo er en av to vinnere av Anders Jahres store medisinske pris for 2015. Han får prisen for sin verdensledende forskning på cøliaki.

Ludvig M. Sollid.
Professor Ludvig M. Sollid. Foto: Bente Devik.

Sollid er en sentral forsker innen UiOs store satsing på livsvitenskap.Han er professor ved Det medisinske fakultet og leder Senter for immunregulering (CIR) som er et senter for fremragende forskning (SFF) i samarbeid med Oslo universitetssykehus. I vår ble det kjent at forskerne der, etter to tiår med arbeid, har funnet årsaken til cøliaki. Forskergruppen hans ble i vår utpekt til ett av fem verdensledende forskningsmiljøer ved UiO.

Om Anders Jahres medisinske priser

Anders Jahres store medisinske pris og prisen for yngre forskere belønner fremragende forskning innen basal og klinisk medisin.

Prisene deles ut av Universitetet i Oslo og er blant de største innen medisin i Norden. Utdelingskomiteen har representanter fra alle de nordiske landene.

Forrige gang en forsker ved Universitetet i Oslo ble tildelt hovedprisen var da nåværende rektor ved universitetet, professor Ole Petter Ottersen, vant prisen i 2008. Sist nordmenn mottok hovedprisen var da May-Britt og Edvard I. Moser ved NTNU fikk prisen i 2011. Tre år senere ble ekteparet tildelt nobelprisen i medisin.

Om cøliaki

• er en autoimmun sykdom
  • er en alvorlig form for glutenintoleranse
  • fører til betennelse i tynntarmen og kan hindre at kroppen tar opp næringsstoffer fra mate
  • rammer antakelig 1–2 prosent av den norske befolkningen
  • er en delvis arvelig sykdom
  • eneste behandling i dag er glutenfri diett

Les mer om cøliaki på helsenorge.no og på nettsiden til Norsk cøliakiforening.

Les også:

Av Norunn K. Torheim