Kronprinsesse Mette-Marit er til stede ved åpningen av Oslo Life Science-konferansen 16. februar

Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen er til stede ved åpningen av Oslo Life Science-konferansen i Universitetets aula torsdag 16. februar 2017. Tema for dagen er: Hvordan bygger vi livsvitenskapsbyen Oslo?

Kronprinsparet på besøk på UiO og offisielt besøk i Canada
Til venstre: Fra Kronprinsparets besøk ved UiO i 2015 der de prøvde seg som livsvitenskapsforskere (Foto: UiO/Terje Heiestad). Til høyre: Fra Kronprinsparets offisielle besøk i Canada i november 2016 der Kronprinsessen var på en virtuell omvisning i det planlagte livsvitenskapsbygget ved UiO. Foto: Det kongelige hoff.

Dette er den andre Oslo Life Science-konferansen i regi av Universitetet i Oslos største tverrfaglige satsing – UiO:Livsvitenskap. Konferansens hoveddag 16. februar er tettpakket med eksempler på hva som skjer i forskningsfronten på diagnostikk og behandling av kreft og infeksjonssykdommer samt håndtering av antibiotikaresistens.

Vi får også høre om ulike nasjonale og internasjonale initiativ som legger til rette for økt innovasjon og næringsutvikling innen livsvitenskap. På kvelden er det mottakelse i Oslo rådhus.

Oslo Life Science-konferansen er en årlig møteplass for alle som er interessert i forskning, utdanning, innovasjon, næringsliv og politikk innen livsvitenskap. Suksessfaktorer for å etablere et nordisk kraftsenter for livsvitenskap i Oslo er gjennomgående tema. Det planlagte livsvitenskapsbygget, som kan stå ferdig i 2023, er en sentral brikke i dette. Økt verdiskaping og internasjonal konkurransekraft innen livsvitenskap er en viktig målsetting med bygget.

Kronprinsessen forsøkte seg selv som livsvitenskapsforsker da Kronprinsparet besøkte UiO for et par år siden i forbindelse med at studenter som deltok den internasjonale studentkonkurransen i syntetisk biologi, presenterte sitt arbeid.

I november deltok dessuten Kronprinsessen på en virtuell 3D-omvising i det planlagte livsvitenskapsbygget ved UiO under det offisielle besøket i Canada.

Av Norunn K. Torheim
    Publisert 1. feb. 2017 12:42 - Sist endret 6. nov. 2019 15:45