Forskere fra konvergensmiljøet ImmunoLingo vinner Idéprisen 2022

Idéprisen 2022 går til virtuelt verktøy for antistoffutvikling. Idéen er utviklet av Victor Greiff, leder av konvergensmiljøet ImmunoLingo, sammen med kollegaer fra Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus.

Bildet kan inneholde: fottøy, podium, talerstol, stående, underholdning.
Victor Greiff mottar pris under prisutdelingen hos Inven2 den 2. juni. Foto: Jannicke I. Kristoffersen, Inven2.

Verktøyet Absolut! er en metodikk for å identifisere og designe antistoffer til utvikling av legemidler basert på dyptgående immunologisk kunnskap, kunstig intelligens og maskinlæring. Metoden er utviklet av postdoktorene Phillippe Robert og Rahmad Akbar, begge tilknyttet Greiff Lab. Les hele saken på Inven2s nettside

Idéprisen er et initiativ utviklet av Inven2 og deles ut årlig. Formålet med prisen er å få mer forskning ut til folket gjennom å utvikle produkter og tjenester med samfunnsnytte. Vinneren mottar 250 000 kroner og rådgivning fra Inven2 for å kommersialisere idéen.

Publisert 7. juni 2022 09:56 - Sist endret 7. juni 2022 09:58