English version of this page

Samarbeid for å hjelpe oppstartsbedrifter innen livsvitenskap

AstraZeneca, SPARK Norway-programmet ved Universitetet i Oslo og Oslo Cancer Cluster inngår nytt mentorsamarbeid for oppstartsbedrifter innen livsvitenskap.

Illustrasjon mentortime.

Foto: AstraZeneca

Et nytt samarbeid mellom legemiddelselskapet AstraZeneca, innovasjonsprogrammet SPARK Norway ved Norges eldste universitet og Norges eneste kreftklynge er startet for å utvikle livsvitenskapsnæringen i Norden. Kjernen i samarbeidet er AstraZenecas mentorprogram for bedrifter og innovasjonsprosjekter, kalt AstraZeneca Exchange Nordics.

Hvordan fungerer det?

Mentorer fra AstraZeneca bistår nordiske gründere og oppstartsbedrifter for å få fart på innovasjoner som kommer pasienter til gode. Ved å dele kompetanse hjelper mentorene oppstartsbedriftene til å videreutvikle seg på en bærekraftig måte.

Mentorene dekker et bredt spekter av kompetanse for alle faser av legemiddelutvikling, og bidrar også til å ta opp kritiske problemstillinger som helseøkonomi, markedstilgang og forretningsutvikling. Videre tilbyr programmet mentormuligheter innen datavitenskap, kunstig intelligens og digital helse.

- Vårt mål er å fokusere på hvor vi kan bidra til å gjøre en forskjell. Vi ønsker å øke antall fremgangsrike bedrifter i vekst og attraktiviteten til Norden. Ved å bidra med kunnskap og kompetanse fra AstraZeneca-mentorer kan vi med enkle midler tilføre verdi og inspirasjon for oppstartsbedrifter innen livsvitenskap, uttaler Joachim Reischl, leder Diagnostic Science og AstraZeneca mentor.

AstraZeneca har etablert samarbeid med flere nordiske inkubatorer, hvor gründere settes i kontakt med AstraZeneca-mentorer. Mentorene arrangerer ikke-konfidensielle, enkeltstående rådgivningsmøter om strategiske spørsmål i tidlig fase for oppstartsbedrifter for å hjelpe til å videreutvikle ideer.

Oslo Cancer Cluster og SPARK Norway-programmet ved Universitetet i Oslo vil identifisere og velge ut prosjekter eller bedrifter i sine nettverk som kan ha nytte av veiledning.

Mentorprogrammet og det offentlig-private samarbeidet samsvarer godt med Oslo Cancer Clusters mål om å støtte utviklingen av lovende oppstartsbedrifter innen kreftområdet.

Verdifullt bransjeperspektiv

- Gjennom AstraZenecas mentorprogram får Oslo Cancer Cluster sine oppstartsbedrifter og bioteknologiselskap tilgang til eksperter fra bransjen for å diskutere strategiske spørsmål i tidlig fase. Det vil være svært nyttig for en rekke nystartede bedrifter i klyngen vår, sa Jutta Heix, leder International Affairs, Oslo Cancer Cluster.

- Veiledning fra AstraZenecas eksperter vil være svært verdifullt for SPARK Norway prosjektene når de skal etablere en virksomhet basert på deres egne innovative  akademiske ideer. Å få bransjeperspektiv og tilbakemeldinger vil hjelpe prosjektene til å bevege seg i riktig retning og forme deres forståelse av hvordan de kan utvikle ideen sin til et nytt produkt, sa Morten Egeberg, administrativ leder UiO:Livsvitenskap og leder SPARK Norway ved Universitetet i Oslo.

Et positivt bidrag for nye gründere

Inven2 er et teknologioverføringskontor, eid av Universitetet i Oslo og Oslo Universitetssykehus, som ble etablert for å administrere det kommersielle potensialet til oppfinnelser og arbeid fra disse to institusjonene og alle helseforetakene i Helse Sør-Øst RHF.

– Vi ønsker disse nye mulighetene for akademiske innovatører og oppstartsbedrifter fra Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus velkommen. Ved etablering av oppstartsbedrifter er kompetanse og tidligere erfaring av stor betydning. AstraZenecas mentorprogram vil være et positivt bidrag for nyetablerte gründere til å komme raskere i gang med innovasjonsreisen deres, sa Jens Halvard Grønlien, Vice President Innovation i Inven2.

Både Oslo Cancer Cluster og SPARK Norway-programmet ved Universitetet i Oslo signerte en intensjonsavtale med AstraZeneca i oktober 2022.

Les mer om Astra-Zenecas mentorprogram Exchange Nordics (lenke til ekstern nettside)

Publisert 30. nov. 2022 13:35 - Sist endret 1. des. 2022 10:26