English version of this page

Student får praksis som forsker og relevant jobberfaring gjennom sommerprosjekt

Informatikkstudent Espen Lønes har gått rett fra et travelt vårsemester til nye utfordringer – han er en av 48 studenter som får stipend fra UiO:Livsvitenskap til å bidra på et forskningsprosjekt i sommer.

Bilde av sommerstudent.
Espen Lønes har sitt sommerprosjekt på Farmasøytisk institutt ved Universitetet i Oslo. Foto: Jarli&Jordan/Universitetet i Oslo.

I seks uker skal Espen bidra på prosjektet som er et samarbeid mellom Farmasøytisk institutt ved Universitetet i Oslo og oppstartsbedriften Medthings. Fredrikstad-bedriften har utviklet en digital medisindispenser også kalt eDosett, som skal bidra til sikker medisinering av hjemmeboende pasienter.

Tverrfaglig samarbeid bidrar til utvikling av velferdsteknologi

Professor og farmasøyt Anne Gerd Granås er involvert i prosjektet fra UiO sin side og er oppdragsgiveren til Espen. Hun har bidratt med kunnskap om hvilke utfordringer helsetjenesten har ved feilbruk av legemidler og hva en eDosett kan løse. Et eksempel er å forebygge at folk ikke tar for mye smertestillende på et døgn, ved at man programmerer minimum tidsintervaller og maks døgndoser. Et annet eksempel er at eDosetten sender varsel hvis noen har glemt å ta blodfortynnende. Slik kan teknologien for eksempel forebygge alvorlige blodpropp etter operasjoner, sykehusinnleggelse og i verste fall død.

Bildet kan inneholde: briller, smil, synsomsorg, briller, begivenhet.
Informatikkstudenten Espen Lønes og professor og farmasøyt Anne Gerd Granås. Foto: Jarli&Jordan/Universitetet i Oslo.

Andre trenger rett og slett hjelp til å kunne ta sine legemidler til riktig tid og i riktig dose. Vi ser også på hvordan selve leggingen av eDosett, med digital assistert dobbeltkontroll, kan utvikles. Det er nettopp dette Espen skal bidra med inn i prosjektet i sommer, han skal utvikle en kode som gjør at for eksempel hjemmesykepleieren kan få tilgang til eDosetten med mobilen sin for å utføre kontroll.

Espen får både erfaring fra å jobbe på et tverrfaglig prosjekt samtidig som han får reell jobberfaring fra en bedrift. Det var nettopp dette som gjorde at han fattet interesse for dette prosjektet, som siste-års masterstudent var han i vår på jakt etter jobb etter fullførte studier og erfaring fra en bedrift var nyttig for ham å få med seg.

Populært tiltak blant studenter

For å bli tatt opp som sommerstudent, må kandidaten være raskt ute med å søke,  kvoten fylles opp raskt. Deretter arrangeres et matchmaking-seminar hvor studenten og oppdragsgiver rangerer hverandre. Ikke alle som søker får sommerprosjekt. Kun studenter ved Universitetet i Oslo kan søke og det er krav om at kandidaten må være student i vårsemesteret når opptaket skjer. En student kan kun få sommerprosjekt to ganger.

Om sommerstipend fra UiO:Livsvitenskap

For sjette året tilbyr UiO:Livsvitenskap sommerprosjekter for studenter. En av oppgavene til UiO:Livsvitenskap er å rekruttere, utdanne og utvikle talenter. Tiltaket med sommerprosjekter for studenter er en del av dette. Sommerprosjektene skal gi studentene praktisk erfaring med reell forskning som tar for seg en samfunnsutfordring innen helse eller miljø. Det er dessuten ønskelig at prosjektene gir studentene innsikt i tverrfaglig forskning.

Les om søknadsprosessen

Publisert 26. juni 2023 12:26 - Sist endret 20. des. 2023 10:19