English version of this page

Sommerstudenter måler karbonbonopptaket til blåbær, krøkebær, tyttebær og røsslyng

Biovitenskap-studentene Maren Mansika og Marie Kristine Kvendseth Rimstad er godt i gang med sommerprosjektet sitt. De er blant 50 studenter som har fått stipend av UiO:Livsvitenskap til å forske på et reelt forskningsprosjekt i sommer.

Sommerstudener måler karbonopptak i dvergbusker.

Sommerstudentene Maren Mansika og Marie Kristine Kvendseth Rimstad måler karbonopptak i dvergbusker. Foto: Jarli&Jordan/Universitetet i Oslo.

Foto: Jarli&Jordan/Universitetet i Oslo

Vi møter dem i en støyete, klimastabil lab, på Kristine Bonnevies hus hvor de er klare for dagens gjøremål – å måle C02-opptaket i blåbær, krøkebær, tyttebær og røsslyng. Til det brukes et instrument, i tillegg teller de blader, måler lengde på planten og sjekker om det har kommet blomster eller frukt. Data registreres og etter hvert skal de analysere funnene.

I dette forskningsprosjektet bruker de dvergbusker (samlebetegnelse for bl.a. blåbær, krøkebær, tyttebær, røsslyng) som vokser over hele Norge. Veileder Ane Vollsnes, forsker Seksjon for genetikk og evolusjonsbiologi ved UiO, har selv vært i Kautokeino og Senja i nord og Lygra og Kaupanger i Sør-Norge for å samle inn prøver. Fordi vekstforholdene toner seg annerledes pga. klimaforskjeller i områdene der de vokser, bruker de et klimakontrollert vekstrom for å teste en hypotese om ulikheter i tilpasning innen arter.

Fra venstre Marie Kristine Kvendseth Rimstad, Maren Mansika og veileder Ane Vollsnes. Foto: Jarli&Jordan/Universitetet i Oslo.

Sommerprosjektet er en del av et større forskningsprosjekt DURIN - The underappreciated role of dwarf shrubs in responding to and influencing global climate change, på norsk "Lyngens undervurderte rolle i naturens respons på og tilbakekobling til globale klimaendringer", som er et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og flere andre institusjoner.

Maren og Marie Kristine er begge i avsluttende fase av bachelorprogrammet i biovitenskap og skal begynne på mastergrad til høsten. De er veldig fornøyde med å få laberfaring og mulighet å sette kunnskaper i praksis. De søkte på dette prosjektet fordi de har faglig interesse, at prosjektet også tar utgangspunkt i klimaendringer gjorde prosjektet enda mer aktuelt for dem.

Populært tiltak blant studenter

UiO:Livsvitenskap tilbyr sommerprosjekter for studenter for syvende året på rad. I en periode på seks uker får studenter stipend for å bidra på et forskningsprosjekt. For å bli tatt opp som sommerstudent, må kandidaten være tidlige ute med å søke, kvoten fylles opp raskt. Deretter arrangeres et matchmaking-seminar hvor studenten og oppdragsgiver rangerer hverandre. Omtrent halvparten av søkerne, får tilbud om sommerprosjekt.

Sommerprosjektene skal gi studentene praktisk erfaring med reell forskning som tar for seg en samfunnsutfordring innen helse eller miljø. Det er dessuten ønskelig at prosjektene gir studentene innsikt i tverrfaglig forskning.

Les mer om sommerprosjekter for studenter

Publisert 21. juni 2024 08:05 - Sist endret 21. juni 2024 08:05