English version of this page

Nyhetsbrev fra UiO:Livsvitenskap april 2017

Flere muligheter for å søke støtte fra UiO:Livsvitenskap. Søknadsfrist 1. juni.

Internasjonalisering

Vitenskapelig ansatte, postdoktorer og doktorgradsstudenter ved UiO kan søke om støtte for å styrke samarbeidet med internasjonale forskningsmiljø.

Praksisplasser i industrien

Master- og doktorgradsstudenter ved UiO kan søke om støtte til praksisplasser på 3–6 måneder i livsvitenskapsindustrien.

Konferanser og andre arrangement

Vitenskapelig ansatte og studenter ved UiO kan søke om midler til delfinansiering av åpne arrangement som er i tråd med satsingens strategi.

Klart i begynnelsen av mai hvem som får støtte til konvergensmiljø

Neste uke møtes ekspertpanelet som skal vurdere de 22 konvergensmiljø-søknadene. Panelets vurdering oversendes så styret for UiO:Livsvitenskap. Styret tar endelig avgjørelse om hvem som får støtte til konvergensmiljø – tverrfaglige forskningsgrupper som skal gå løs på store samfunnsutfordringer.

Arrangement

Livsvitskap i lunsjen 26. april kl. 12.15: Innovativ livsvitskap på tvers av fag

Illustrasjon livsvitskap i lunsjen april 2017Ta med matpakka til Realfagsbiblioteket for å få med deg del 2 av innovativ livsvitskap på tvers av fagdisiplinar. Nobel sjølveting, neste generasjons beinimplantat, matematikk og datamodellering står på menyen.

UiO-festivalen 12. mai kl. 20.30: Akademisk nachspiel om hukommelse

Hvordan lager og lagrer hjernen vår minner? Hva er falske minner? Kan falske nyheter få oss til å huske ting som ikke har skjedd? Kan vi stole på vitneforklaringer? Kan andre manipulere minnene våre? Hva er mulig i dag, og hva er science fiction? Møt tre forskere som belyser temaet fra hver sine fagfelt. Per Olav Alvestad kjent fra Newton og Schrödingers katt leder oss gjennom kvelden.

Arrangement i vår som har fått støtte frå UiO:Livsvitenskap

Forsknings- og innovasjonsnytt

Multiresistente bakterier kan bekjempes med statistikk

Forskere har funnet en ny metode for å utvikle antibiotika som er skreddersydd for å drepe multiresistente bakterier.

• Jukka Corander ved Det medisinske fakultet, som står bak studien, ble nylig tildelt ERC Advanced Grant.

Fem nye sentre for fremragende forskning til UiO

UiO får fem av de ti nye sentrene for fremragende forskning. De skal drive gjennombruddsforskning innen livsvitenskap, kreftforskning, musikkvitenskap og solforskning.

En av de nye senterlederne er styremedlem i UiO:Livsvitenskap, Alexander Jensenius. Han er førsteamanuensis ved Institutt for musikkvitenskap, Det humanistiske fakultet. Se Jensenius fortelle om egen forskning i en av årets rekrutteringsfilmer fra UiO:

Fotopris for livsvitenskapsbilde

Medisinsk fotograf Øystein H. Horgmo ved UiO vant gull med bildet «Livsvitenskap» i kategorien «Mennesker» i Institusjonsfotografenes fotokonkurranse «Eksponering 2017» i mars. Vi gratulerer! Les intervju med vinneren på nettsiden til Det medisinske fakultet.

Symbol UiO:Livsvitenskap

Meld deg på nyhetsbrevet.

Følg UiO:Livsvitenskap på Twitter.

Av Norunn K. Torheim
Publisert 19. apr. 2017 09:53 - Sist endret 1. aug. 2023 10:50