English version of this page

Nyhetsbrev fra UiO:Livsvitenskap mai 2017

Forsknings- og innovasjonsnytt

Sju konvergensmiljø går løs på helse- og miljøutfordringer med tverrfaglig livsvitenskap

Menneskeskapte miljøgifter, torskens unike immunsystem, fosterutvikling, menneskets genetiske historie, persontilpasset kreftbehandling og ny teknologi både til behandling av sykdom og til rensing av miljøgifter. Det er noe av det som skal under lupen i konvergensmiljøene som nå finansieres av UiO:Livsvitenskap.

Byggnytt

UiO hadde håpet å se en egen post for det planlagte livsvitenskapsbygget på revidert nasjonalbudsjett. Rektor Ole Petter Ottersen forventer at beslutningstakerne ser behovet for nytt bygg både av hensyn til helse, miljø og sikkerhet og muligheten for bedre forskning, utdanning, verdiskaping og næringsutvikling.

Søk støtte fra UiO:Livsvitenskap

Vitenskapelig ansatte, postdoktorer, doktorgrads- og masterstudenter ved UiO har flere muligheter til å søke støtte fra UiO:Livsvitenskap. Søknadsfrist 1. juni.

Inven2s idépris

Har du idé til et nytt produkt eller en ny tjeneste? Delta på Idéprisen og vinn 250 000 kroner til videreutvikling av din idé! Frist 31. mai.

Arrangement

Nobelarrangement 6. september
– hald av datoen!

6. september kjem nobelprisvinnar i fysiologi eller medisin for 2012 – stamcelleforskar Shinya Yamanaka – til UiO.

Meir informasjon om dette arrangementet, ei heil rekke andre arrangement hausten 2017 og Oslo Life Science-konferansen 2018 kjem i nyheitsbrevet i juni.

Opptak frå vårens livsvitskap i lunsjen

Forskarar frå fem fakultet har vore i elden på livsvitskap i lunsjen i mars og april. Tema var innovativ livsvitskap på tvers av fagdisiplinar.

Illustrasjon livsvitskap i lunsjen mars 2017I mars sto hjernen sentralt med perspektiv frå biologi, fysikk, informatikk, psykologi og musikkvitskap.

Illustrasjon livsvitskap i lunsjen april 2017I april sto nobel sjølveting, neste generasjons beinimplantat, matematikk og datamodellering på menyen.

Arrangement i vår som har fått støtte frå UiO:Livsvitenskap

Ikke glem akademisk nachspiel om hukommelse på UiO-festivalen i kveld 12. mai kl. 20.30

Styreleder blir rektor – og direktøren blir styreleder

Direktør for UiO:Livsvitenskap, Finn-Eirik Johansen, tar over som forskningsdekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet når Svein Stølen blir rektor 1. august. Johansen etterfølger da også Stølen som styreleder for UiO:Livsvitenskap. Direktørjobben planlegges lyst ut snarlig.

Symbol UiO:Livsvitenskap

Meld deg på nyhetsbrevet.

Følg UiO:Livsvitenskap på Twitter.

Av Norunn K. Torheim
Publisert 12. mai 2017 09:49 - Sist endret 1. aug. 2023 10:50