English version of this page

Nyhetsbrev fra UiO:Livsvitenskap mars 2017

Arrangement

Bilder, opptak og presentasjoner fra Oslo Life Science-konferansen 2017

Oslo Life Science – Building the Life Science City 15.–17. februar er vel overstått. Takk til alle som deltok.

Vi håper å se dere alle igjen på Oslo Life Science 2018. Datoene for konferansen kommer i løpet av våren.

Livsvitskap i lunsjen 29. mars:
Innovativ livsvitskap på tvers av fagdisiplinar – del 1

Illustrasjon livsvitskap i lunsjen mars 2017Forskarar frå fem fakultet fortel om sitt arbeid på livsvitskap i lunsjen i mars og april. I mars står hjernen sentralt med perspektiv frå biologi, fysikk, informatikk, psykologi og musikkvitskap.

UiO-festivalen 12. mai: Akademisk nachspiel om hukommelse

Hvordan lager og lagrer hjernen vår minner? Hva er falske minner? Kan falske nyheter få oss til å huske ting som ikke har skjedd? Kan vi stole på vitneforklaringer? Kan andre manipulere minnene våre? Hva er mulig i dag og hva er science fiction? Møt tre forskere som gir oss innsikt i det siste fra forskningsfronten samt mulighetene og utfordringene framover.

Arrangement i vår som har fått støtte frå UiO:Livsvitenskap

Finansiering frå UiO:Livsvitenskap

Søk om støtte til konferanser og andre arrangementer

Vitenskapelig ansatte og studenter ved UiO kan søke UiO:Livsvitenskap om midler til delfinansiering av åpne arrangementer som er i tråd med satsingens strategi. Neste søknadsfrist er 1. juni 2017.

Finansiering av konvergensmiljø

Vi fekk inn 22 konvergensmiljø-søknader til fristen 1. mars. Søknadane er sende til internasjonale ekspertar som skal vurdere dei. Ekspertpanelet møtest i Oslo i slutten av april for å rangere søknadane, før styret for UiO:Livsvitenskap tek endeleg avgjerd.

Forsknings-, innovasjons- og studienytt

Innovasjonsarbeidet i UiO:Livsvitenskap i gang

UiO:Livsvitenskap skal, i samsvar med UiO sin strategi for livsvitskap, fremme innovasjon for miljø og helse. Fire arbeidsgrupper med interne og eksterne representantar skal gi innspel til arbeidet og foreslå kva tiltak satsinga skal sette i gang i 2017.

Kong Olav Vs kreftforskningspris til UiO-professor

Anne Lise Ryel og Per Ottar SeglenProfessor Per Ottar Seglen tildeles Kong Olav Vs kreftforskningspris for 2017. Han har jobbet ved Oslo universitetssykehus, Radiumhospitalet og er nå gjesteforsker ved Norsk senter for molekylærmedisin (NCMM) ved UiO. Seglen jobber med autofagi – cellers selvspising – som er viktig i kroppens forsvar mot en rekke sykdommer deriblant kreft. Prisutdelingen er 6. juni.

Møt en livsvitenskapsforsker i UiOs rekrutteringsfilm

UiO:Livsvitenskap har ikke kommet i gang med egne studier, men flere fakultet, spesielt Det medisinske fakultet og Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, har mange tilbud for den som er interessert i livsvitenskap. Møt kreftforsker Johanna Olweus som underviser i medisin:

Symbol UiO:Livsvitenskap

Meld deg på nyhetsbrevet.

Følg UiO:Livsvitenskap på Twitter.

Av Norunn K. Torheim
Publisert 9. mars 2017 09:28 - Sist endret 14. aug. 2023 19:31