English version of this page

Nyhetsbrev fra UiO:Livsvitenskap april 2018

Utdanning

66 studenter får sommerprosjekt innen livsvitenskap

En av oppgavene til UiO:Livsvitenskap er å rekruttere, utdanne og utvikle talenter. Som et ledd i dette lyste satsingen før jul ut sommerprosjekt for studenter. Nå har styret vedtatt at hele 66 studenter skal få tilbud om prosjekt i 2018.

Arrangement

Åpne møter SPARK Norway

Meld deg på møte 11. april i regi av Inven2: Seminar med GSK om samarbeid mellom akademia og industri

Partnerne i UiOs innovasjonsprogram SPARK Norway arrangerer månedlige åpne møter. Andre møter i vår: 8. mai og 6. juni.
Følg med på SPARK Norway-nettsiden for program og påmelding.

Meld deg på frokostmøte på Nationaltheatret fredag 13. april:
Aniara – en reise i tid og rom

I krysningen mellom science fiction og forskning ønsker vi velkommen til frokostmøte om reiser i verdensrommet, befolkning og vekst på andre planeter og evigheten. Møt forskere fra blant annet Det humanistiske fakultet og Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO.

Allmøte om livsvitskapsbygget for tilsette ved UiO 23. mai

Livsvitskapsbygget ved UiO skal stå ferdig i 2024. Første spadetak blir teke første kvartal 2019. Kva er bestemt så langt om kven og kva som skal inn i bygget? Og kva skjer i byggeprosjektet framover?

Arrangement med støtte frå UiO:Livsvitenskap

Utlysninger

Inven2s idépris

Har du idé til et nytt produkt eller en ny tjeneste? Delta på Idéprisen og vinn 250 000 kroner til videreutvikling av din idé! Søknadsfrist 9. april.

Søk om støtte til konferanser og andre arrangement

Vitenskapelig ansatte og studenter ved UiO kan søke UiO:Livsvitenskap om midler til delfinansiering av åpne arrangement som er i tråd med satsingens strategi. Søknadsfrist 1. juni.

Søk om støtte til internasjonalisering

Vitenskapelig ansatte, postdoktorer og doktorgradsstudenter innen livsvitenskap ved UiO kan søke UiO:Livsvitenskap om støtte for å styrke samarbeidet med internasjonale forskningsmiljø. Søknadsfrist 1. juni.

Annet livsvitenskapsnytt ved UiO

• Vessela Kristensen får Kong Olav Vs kreftforskningspris
    Professor Vessela Kristensen ved Institutt for klinisk medisin får kreftforskningsprisen 2018 for sitt bidrag til brystkreftforskning. Kristensen er med i konvergensmiljøet PERCATHE som finansieres av UiO:Livsvitenskap.
  • Får stor EU-støtte til postdoktorprogram
    Det medisinske fakultet får nær ni millioner euro i tilskudd fra Marie Skłodowska-Curie actions (MSCA) Cofund til et internasjonalt postdoktorprogram. Et eksempel til etterfølgelse, sier administrerende direktør John-Arne Røttingen i Forskningsrådet.
  • Nordisk krafttak for utviklingen av persontilpasset medisin
    Et konsortium bestående av ti farmasøytiske institutter fra de fem nordiske landene har fått 42 millioner kroner til utviklingen av nye, persontilpassede medisiner. – Ambisjonen er at regionen vår skal bli ledende i Europa på dette området, sier professor Ingunn Tho ved Farmasøytisk institutt.

Symbol UiO:Livsvitenskap

Meld deg på nyhetsbrevet

Følg UiO:Livsvitenskap på Twitter.

Av Norunn K. Torheim
Publisert 5. apr. 2018 10:00 - Sist endret 8. aug. 2023 14:50