English version of this page

Nyhetsbrev fra UiO:Livsvitenskap april-mai 2020

Satsingen UiO:Livsvitenskap videreføres

Universitetet i Oslos styre har vedtatt at satsingen UiO:Livsvitenskap skal videreføres for en ny femårsperiode.

Bildet kan inneholde: person, nese, sommerfugl, barn.

- Vi er glade for at UiOs styre har vedtatt å videreføre satsingen. I den  neste perioden vil vi fortsette arbeidet med å styrke tverrfaglig forskning, utdanning og innovasjon innen livsvitenskap. Målet er å sikre at UiOs initiativ for å fremme konvergens innen forskning og innovasjon skal gi en tydelig merverdi. På lengre sikt vil satsingen bidra til å sikre og styrke UiOs nasjonale og internasjonale konkurransekraft innen livsvitenskap, uttaler UiO:Livsvitenskaps styreleder Øyvind Fylling-Jensen.

Livsvitenskapsforskere ved UiO og pandemi

Mange livsvitenskapsforskere ved UiO er tungt inne og bidrar til å løse dagens koronavirussituasjon. Gunnveig Grødeland i UiO:Livsvitenskaps SPARK-program jobber med å utvikle nye vaksiner mot virus generelt. Statistikeren Arnoldo Frigessi i UiO:Livsvitenskaps konvergensmiljø Personalised cancer therapy (PERCATHE) jobber med å forutsi geografisk spredning av viruset ved hjelp av mobildata. Immunologen Fridtjof Lund-Johansen i konvergensmiljøet ImmunoLingo jobber med metoder for å finne ut hvem som allerede har fått infeksjonen. Alle bidrar også med å kommunisere kunnskap om koronaviruset i ulike medier. Fridtjof Lund-Johansen har skrevet et innlegg i Aftenposten om viktighetene av å teste for antistoff mot koronavirus for å finne ut hvem som allerede har hatt infeksjonen. Les artikkelen på aftenposten.no

Utsatte utlysninger for støtte til arrangementer og internasjonalisering

Utlysningene våre for arrangementer og internasjonalisering har vanligvis søknadsfrist         1. juni. Grunnet situasjonen med koronavirus er det fortsatt stor usikkerhet både med arrangementer og reiser. Vi overfører derfor midlene til neste utlysning 1. desember.

Arrangement

Alle planlagte arrangement frem mot sommeren har blitt avlyst pga. koronasituasjonen. SPARK Norways aktiviteter har blitt satt på pause, programperioden forlenges slik at prosjektene vil få to aktive år i programmet. SPARK-prosjektene som har hatt behov for hjelp under nedstengingen har blitt fulgt opp. Vi ser frem mot høsten og til å gjenoppta aktivitetene, enten i form av tradisjonelle møter, eller digitale løsninger.

Ny kommunikasjonsrådgiver i UiO:Livsvitenskap

Grethe Thrane Johansen skal jobbe som kommunikasjonsrådgiver i UiO:Livsvitenskap det neste året. Vi ønsker henne velkommen!

Symbol UiO:Livsvitenskap

Meld deg på nyhetsbrevet.

Følg UiO:Livsvitenskap på Twitter.

Personvernerklæring UiO:Livsvitenskaps nyhetsbrev

Publisert 15. mai 2020 06:44 - Sist endra 1. aug. 2023 10:50