Å se Norden gjennom tingene

På «Collecting Norden» sin nye nettside finner du et kikkeskap med ulike gjenstander som forteller hver sin lille flik av Nordens historie.

Tegning av nordlys

En tegning av nordlyset i en tid før det ble mulig å fotografere eller filme det. Bildet "Skruis under nordlyset i januar 1873" er tegnet av Julius Payer under en østerriksk-ungarsk polarekspedisjon, og er hentet fra boken Die österreichisch-ungarische Nordpol-Expedition in den Jahren 1872–1874, nebst einer Skizze der zweiten deutschen Nordpol-Expedition 1869–1870 und der Polar-Expedition von 1871. Wien: Alfred Hölder 1876. Foto: Ulrike Spring.

Den virtuelle utstillingen

Prosjektet "Collecting Norden" studerer forskjellige gjenstanders betydning for forestillingen om Norden. De ulike gjenstandene, fra skildringer av fuglekvitter til fossilfunn, ligger nå tilgjengelig i en virtuell utstilling på deres nettsted. Her kan du se på «månedens objekt», eller kikke fritt i samlingen som stadig utvides.

Utstillingen er rettet mot forskere og studenter med interesse for Norden, men er åpen for alle interesserte. Kan slike objekter, både kulturelle og naturlige, hjelpe oss å forstå hvem vi er i dag?

Besøk den virtuelle utstillingen

Om prosjektet "Collecting Norden"

Prosjektet «Collecting Norden» er et tverrfaglig forsknings- og formidlingsprosjekt med deltagere fra hele Norden. Gjennom studier av forskjellige gjenstander ønsker de å undersøke hvordan forestillingen om «Norden» har blitt til.

Gjenstandene har blitt samlet under turistreiser og ekspedisjoner i løpet av 1800- og 1900-tallet. Dette er alt fra naturskatter til kulturelle og historiske objekter. Mange av gjenstandene har vært vist på museer og slik blitt del av en kollektiv fortelling, mens andre har vært tapt frem til i dag. Dette prosjektet vil løfte frem de tapte og eksisterende fortellingene om Norden, slik at vi bedre kan forstå forestillingen om «Norden» i dag.

Av Gunnar Bugge Helle
Publisert 25. nov. 2021 14:41 - Sist endret 26. feb. 2024 14:39