Verden trenger en grønn omstilling. Men hvordan får vi det til?

På dette arrangementet vil vi diskutere hvordan sentrale samfunnsmessige virkemidler kan bidra til å omstille kraft- og energisystemet mot nullutslipp i 2050. Er det i det hele tatt mulig å akselerere energiomstillingen uten at det får alvorlige negative konsekvenser for både økosystemer og rettferdig utvikling? Er politikerne med på å legge til rette for det grønne skiftet eller er de en barriere for det?

Bildet kan inneholde: gest, font, finger, sommer, publikum.

Bilde: Colourbox

Disse spørsmålene og flere blir belyst gjennom presentasjoner og en panelsamtale mellom Katinka Holtsmark fra Økonomisk Institutt, Tor Håkon Jackson Inderberg fra Fridtjof Nansens Institutt og Markus M. Bugge fra Senter for Teknologi, Innovasjon og Kultur. Panelsamtalen blir moderert Vebjørn Bakken, direktør UiO:Energi og miljø.

Program

• 14:15 - 14:25: "Hvorfor tar den grønne omstillingen så lang tid", Markus M. Bugge, Førsteamanuensis ved Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK)
  • 14:25 - 14:35: "Rettferdig energiomstilling – er det mulig?", Tor Håkon Jackson Inderberg, Seniorforsker ved Fridtjof Nansens Institutt
  • 14:35 - 14:45: "Hva er virksom og effektiv klimapolitikk i Norge?", Katinka K. Holtsmark, Postdoktor (innstegsstilling), Økonomisk institutt
  • 14:45 - 15:25: Panelsamtale med ordstyrer Vebjørn Bakken, direktør UiO:Energi og miljø

Det blir servert pizza under arrangementet

Arrangementet er åpent for alle og er en del av forelesningsrekken masteremnet ENERGI4010 – Bærekraftig energiomstilling. Emnet gir en innføring i hvordan skaffe verden nok energi, som er sikker, tilgjengelig for alle og samtidig møter de globale klima- og miljøutfordringene.

Publisert 20. mars 2023 12:20 - Sist endret 20. apr. 2023 08:21